2012-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag vill jobba inom svensk basindustri. Jag kommer börja på F till hösten. Har sedan länge varit intresserad av den typen av industri och F valde jag väl egentligen främst för att det verkar vara sjukt intressant då jag gillar matematik och fysik.

Vad gäller värderingar värderar jag det geografiska läget av var jobbet finns bra mycket högre än lönen. Kan tillägga att jag hunnit vara ute i arbetslivet ett antal år sen jag gick ut gymnasiet så det är inget jag bara sitter och gissar.

Högre krav på utbildningen om att få läsa så mycket matematik och fysik som möjligt än att göra karriär efter jobbet.
Okej låter intressant! Men vad får man generellt för jobb som
Nyexad teknisk fysiker? Tex som ekonomer ofta får jobb som banktjänstemen
Citera
2012-06-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Zindman
Okej låter intressant! Men vad får man generellt för jobb som
Nyexad teknisk fysiker?
Nu går jag visserligen Y och inte F (teknisk fysik och elektroteknik) och många från min utbildning hamnar på Saab, Siemens, Ericsson och sådana företag, ofta är tjänsterna programmeringsrelaterade.
Citat:
Ursprungligen postat av O.Zindman
Tex som ekonomer ofta får jobb som banktjänstemen
Stämmer det där ens? :P
Citera
2012-06-17, 23:29
Medlem
Eternalzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Nu går jag visserligen Y och inte F (teknisk fysik och elektroteknik) och många från min utbildning hamnar på Saab, Siemens, Ericsson och sådana företag, ofta är tjänsterna programmeringsrelaterade.
Vad är det för typ av arbetsuppgifter?
Citera
2012-06-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eternalz
Vad är det för typ av arbetsuppgifter?

Jag har inte pratat särskilt mycket med alumner, så vet inte direkt vad de jobbar med utan mer bara var de jobbar. "Jag jobbar med inbyggda system" var det senaste jag hörde från en alumn.
Citera
2012-06-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho

Stämmer det där ens? :P
Okej. Jag hör ofta om civilekonomerna från dom lite sämre ansedda universiterna som knegar i kassan på banken!
Citera
2012-06-23, 00:32
Medlem
Är det någon som vet vilken föreläsningsserie på MIT som motsvarar kursen Termodynamik i första terminen på F?
Citera
2012-06-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Är det någon som vet vilken föreläsningsserie på MIT som motsvarar kursen Termodynamik i första terminen på F?
http://ocw.mit.edu/courses/chemistry...ideo-lectures/
Citera
2012-06-24, 17:33
Medlem
Tack, strålande.
Försökte hitta motsvarande 'Klassisk Fysik' (termin 1, F) också, har de den med?
Citera
2012-06-24, 21:01
Medlem
Citat:
Tack, strålande.
Försökte hitta motsvarande 'Klassisk Fysik' (termin 1, F) också, har de den med?
Klassisk Fysik (det verkar som att du syftar på KTH) innehåller el- och våglära, i princip.
Citera
2012-06-24, 21:03
Medlem
c^2s avatar
Länkar till ett av mina inlägg, som kanske passat bättre här. Vet inte om det är olika för olika utbildningar eller inte.

https://www.flashback.org/sp38020326
Citera
2012-07-05, 19:11
Medlem
Med viss risk för att vara OT..

En fråga till er som tagit del av hela 18.01 (Single variable analysis, Fall 2007):

Saknas föreläsningarna 08, 17, 26 och 34 eller har det bara blivit fel vid numreringen? Funderar på om jag behöver komplettera serien.

(Ps. Har ännu inte hittat motsvarigheten till 'Klassisk fysik' på ocwmit. Någon som lyckats bättre? ds.)
Citera
2012-07-05, 19:55
Medlem
Citat:
Med viss risk för att vara OT..

En fråga till er som tagit del av hela 18.01 (Single variable analysis, Fall 2007):

Saknas föreläsningarna 08, 17, 26 och 34 eller har det bara blivit fel vid numreringen? Funderar på om jag behöver komplettera serien.

De avsnitten är tentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in