• 1
  • 2
2008-03-31, 17:59
Medlem
Bara Glads avatar
Jag hade tänkt överraska min sambo med en romantisk middag bestående av kött och lite annat. Som förrätt hade jag tänkt servera mozzarella med tomater, färsk basilika, olivolja och lite peppar. Jag har egentligen bara en fråga och jag hoppas kunna få ett bra svar på den här: Vilket vin eller vilka typer av vin passar bäst till Mozzarella? Jag har googlat lite och hittade en generell guide för OST på Systembolagets hemsida, däremot tycker jag mig inte riktigt förstå vad för typ av vin som bör passa bäst till Mozzarella.

Jag är ingen vinkännare men (tror) att det skulle passa med ett lite druvigt men torrt vin till mozzarella, är jag helt fel ute?

Snälla bullen, hjälp mig!
Citera
2008-03-31, 18:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Jag är ingen vinkännare men (tror) att det skulle passa med ett lite druvigt men torrt vin till mozzarella, är jag helt fel ute?
Jag är absolut ingen expert på viner. Det finns många på den här sektionen som klarar den uppgiften avsevärt bättre. Men jag tror att du är på rätt spår. Ett fruktigt vitt vin är nog svaret.

~Paul~
Citera
2008-04-01, 10:27
Medlem
Seamus Costellos avatar
Rå tomat kan bli jätteläskigt tillsammans med vin, men det fixar du genom att ha på lite salt och vinäger över härligheten. Du kan gott ta ett enkelt rödtjut från Valpolicella, finns massvis på bolaget. Jag tycker dom är för platta och sura för de flesta sammanhang men till Mozzarella blir det riktigt bra!
Citera
2008-04-01, 13:07
Medlem
Jag skulle satsa på ett ljust ljust öl till den där förrätten, typ Corona. Skippa vinet.
Citera
2008-04-01, 14:20
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag skulle satsa på ett ljust ljust öl till den där förrätten, typ Corona. Skippa vinet.

Jag bad om vintips, inte öltips. Men tack ändå
Citera
2008-04-01, 15:10
Medlem
Citat:
Jag bad om vintips, inte öltips. Men tack ändå
Jag tror inte att något vin är särskilt gott med mozzarella. Det var därför jag bad dig tänka i nya banor och köra på öl i stället.
Citera
2008-04-01, 17:28
Medlem
Alan Aldas avatar
Côtes de Rhone Villages passar bra till tomat/mozzarella, notera att det inte är detsamma som Côtes de Rhone.

Vad har du tänkt dig som varmrätt ?
Citera
2008-04-01, 18:11
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
Côtes de Rhone Villages passar bra till tomat/mozzarella, notera att det inte är detsamma som Côtes de Rhone.

Vad har du tänkt dig som varmrätt ?

Kött kött kött! Oxfilé ser det ut att landa mot!
Citera
2008-04-01, 20:24
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag tror inte att något vin är särskilt gott med mozzarella. Det var därför jag bad dig tänka i nya banor och köra på öl i stället.
Nu får du förlåta en okunnig, men vad är det med mozzarella som gör att det inte skulle passa med rödvin? Tvärtom så funkar ju gräddigheten och smörkänslan alldeles förnämligt med rödtjut. Eller?
Citera
2008-04-01, 20:26
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Kött kött kött! Oxfilé ser det ut att landa mot!
Till oxen finns det hur mycket rött som helst att vraka mellan! Ta gärna en Cote de Rhone Villages, som det tipsades om ovan, det är kvalitetsklassen över den vanliga Cote de Rhone och det finns en mycket trevlig för 80 spänn nånting bland nyheterna på bola.
Citera
2008-04-02, 00:57
Medlem
SuperGeezers avatar
Till din planerade rätt, någon form av capresesallad, passar ett bärigt, fruktigt och mjukt vin rödvin alldeles utmärkt. Smaken gifter sig med tomaterna på ett härligt sätt. Jag gjorde en snarlik rätt för ett tag sedan och drack detta vin till:Turning Leaf Zinfandel (nr 16538) 79:-. Jäkligt gott! Osten har ju inte så mycket smak i sig, utan det är tomaterna och basilikan som vinet ska matcha smakmässigt. Lycka till med huvudrätten! Oxfilé är ju en något tuffare smakmatchning, välj ett robustare vin, kanske en amarone till den!
Citera
2008-04-02, 07:28
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Till oxen finns det hur mycket rött som helst att vraka mellan! Ta gärna en Cote de Rhone Villages, som det tipsades om ovan, det är kvalitetsklassen över den vanliga Cote de Rhone och det finns en mycket trevlig för 80 spänn nånting bland nyheterna på bola.

Fast det var inte köttet jag ville ha dryckestips till...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in