• 1
  • 2
2008-04-02, 08:02
Medlem
Mjölkbudets avatar
Jag hade nog kört vitt och valt ett Pinot Gris från norra Italien (heter väl Pinot Grigio där).
Citera
2008-04-02, 12:31
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Fast det var inte köttet jag ville ha dryckestips till...
Du fick ju ett tips på vin till osten av mig? Nån enkel Valpolicella. Trots att osten inte har så mycket smak är det den som är bärande i den här rätten, gräddigheten rundar av syra och strävhet.
Tänk också på att bygga upp förväntningarna, så börjar du med ett enkelt vin är det lätt att överträffa det till varmrätten och sen schmacka in nåt riktigt bra till desserten.
Citera
2008-04-02, 12:58
Medlem
wastes avatar
Brukar köra med rosévin när det blir mozza och tomat eller någon annan liknande förrätt. Roséviner har ju tyvärr ett något skamfilat rykte i Sverige, troligtvis på grund av det värdelösa utbudet på systembolaget. Jag tycker dock att rosé är ett utmärkt alternativ till lättare rätter!
Citera
2008-04-02, 14:26
Medlem
dePauls avatar
Eftersom jag inte är någon vinexpert så ställer jag den grundläggande frågan: Vilken typ av vin passsar i sammanhanget? Vitt? Rött? Rosé? Eller t o m något annat?

Personligen skulle som sagt valt ett fruktigt (italienskt) vitt vin om jan nu lyssnar på mina smaklökar.

~Paul~
Citera
2008-04-02, 14:58
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Rå tomat kan bli jätteläskigt tillsammans med vin, men det fixar du genom att ha på lite salt och vinäger över härligheten. Du kan gott ta ett enkelt rödtjut från Valpolicella, finns massvis på bolaget. Jag tycker dom är för platta och sura för de flesta sammanhang men till Mozzarella blir det riktigt bra!

...men inte för mycket vinäger. Vinägern slår i så fall ihjäl vinet lika effektivt som tomatens umami.

Denna sallad är såpass neutral bortsett från just tomaterna att man med fördel kan servera både vitt och rött vin till den.

En Valpolicella duger underbart bra, min fru föredrar däremot en Frascati (vitt) till denna rätt.

En kul grej kan vara att köpa både ett rött och ett vitt och avgöra själv vad man tycker smakar bäst.
Citera
2008-04-02, 16:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
...men inte för mycket vinäger. Vinägern slår i så fall ihjäl vinet lika effektivt som tomatens umami.

Denna sallad är såpass neutral bortsett från just tomaterna att man med fördel kan servera både vitt och rött vin till den.

En Valpolicella duger underbart bra, min fru föredrar däremot en Frascati (vitt) till denna rätt.

En kul grej kan vara att köpa både ett rött och ett vitt och avgöra själv vad man tycker smakar bäst.
OK, hm. Både vitt och rött således . Hur man än gör så gör man inget större misstag, m a o .

~Paul~
Citera
2008-04-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Nu får du förlåta en okunnig, men vad är det med mozzarella som gör att det inte skulle passa med rödvin? Tvärtom så funkar ju gräddigheten och smörkänslan alldeles förnämligt med rödtjut. Eller?

Nja, jag är av den åsikten av mozzarellasmaken går förlorad av vinet. Ett ljust öl känns inte lika stabbigt till den typen av ost. Men men, jag är ju bara en enkel kvinna..
Citera
2008-04-02, 17:25
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, hm. Både vitt och rött således . Hur man än gör så gör man inget större misstag, m a o .

~Paul~

Exakt. Dock skulle jag avråda från att servera sött vin till rätten

Mozzarellan är befriande neutral. Precis som kyckling där det också funkar med både- och (eller en öl om man vill).

Ofta är det ju ändock såser och andra tillbehör som styr vinvalet.
Citera
2008-04-02, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Dock skulle jag avråda från att servera sött vin till rätten

Har mig inte ens fallit in .

~Paul~
Citera
2008-04-03, 12:54
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Nja, jag är av den åsikten av mozzarellasmaken går förlorad av vinet. Ett ljust öl känns inte lika stabbigt till den typen av ost. Men men, jag är ju bara en enkel kvinna..
Jag såg hur jävla besserwisseraktig jag lät och ber om ursäkt... skyller på att jag har plöjt Riketboxen med Ernst Hugo. "Förlåt en okunnig människa, en CT-scanning, det är väl en billig historia?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in