2010-04-11, 18:06
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hej. Jag och min kompis har sökt till olika utbildningar i norrköping. Jag har sökt till socionomutbildningen och han sökte in på något civilprogram (mediateknik har jag för mig). Vi har dock lite frågor som jag hoppas någon av er kan svara på

1. Universitetet ligger centralt i staden, stämmer det?
2. Vart kommer socionomutbildningen hålla hus, dvs vilket område (bostadsområde ligger närmast)?
3. Vart kommer de tekniska programmen hålla hus (byggteknik,mediateknik)?
4. Är det svårt att få en studentlägenhet? (1;a)? eller måste vi bo i studentkorridor ?
5. er personliga åsikt, är det bättre att man försöker bo ihop? hyra ex en 3;a.. eller försöka fixa två ettor? Vilka bostadsområden är mest prisvärda?

tack på förhand!

1. Stämmer
2. Går inte socionom själv, men alla utbildningar är typ på samma ställe. Det är ett ganska litet campusområde.
3. Samma som ovan. Vilken utbildning ni läser spelar alltså ingen roll vid val av boende.
4. De flesta boendena är ju korridorsrum, men det finns ju gott om rum med kök eller separata lägenheter också. Var snabba med ansökningarna bara så löser det sig nog.
5. Ja det är bättre att fixa en 3a ihop. Har inte koll på priserna i olika områden, förutom att det självklart är billigare ju längre bort från centrum ni bor.
Citera
2010-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
1. Stämmer
2. Går inte socionom själv, men alla utbildningar är typ på samma ställe. Det är ett ganska litet campusområde.
3. Samma som ovan. Vilken utbildning ni läser spelar alltså ingen roll vid val av boende.
4. De flesta boendena är ju korridorsrum, men det finns ju gott om rum med kök eller separata lägenheter också. Var snabba med ansökningarna bara så löser det sig nog.
5. Ja det är bättre att fixa en 3a ihop. Har inte koll på priserna i olika områden, förutom att det självklart är billigare ju längre bort från centrum ni bor.

Men asså.. finns olika områden tydligen, Bollen, Bryggeriet, Dalkarlen, Evagården, Fenix, Gripen, Konstantinopel, Markattan, Norrtull, Pelikanen, Täppan, Vattentornet.

Ligger allt detta bredvid varandra :S ? eller hur långt är det mellan dessa byggnader osv?
Citera
2010-04-11, 20:00
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Men asså.. finns olika områden tydligen, Bollen, Bryggeriet, Dalkarlen, Evagården, Fenix, Gripen, Konstantinopel, Markattan, Norrtull, Pelikanen, Täppan, Vattentornet.

Ligger allt detta bredvid varandra :S ? eller hur långt är det mellan dessa byggnader osv?

Nej inte brevid varandra, men alla de boendena ligger ganska centralt, typ 5-10 minuters gång till campus och centrum. Kolla kartorna på studentbo så får du nog en bättre uppfattning om vart allt ligger

Personligen hade jag hållt mig undan från bollen och evagården.. riktigt slitna ställen
Citera
2010-04-11, 20:13
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Vad du än gör, överväg inte ens bollen. Den kåken får en gammal öststatsbyggnad full med soc-fall från Kirgiztan att kännas som en lyxvilla i Malibu.

Vattentornet är nice om du vill bo själv, men dyrt och kan bli jäkligt varmt sommartid. Trevlig promenadväg via strömmen till campus är det också.
Citera
2010-06-16, 16:18
Medlem
Mizys avatar
Studentboende i Norrköping [sammanfogad /Mod]

Jag kommer börja läsa på LIU i Norrköping till hösten och har tänkt söka ett studentboende där. Det står på deras hemsida att många av lägenheterna är basmöblerade, men vad innefattar egentligen basmöbler? Är det någon som har bott i någon av Norrköpings studentbostäder som är basmöblerade och vet vad det innebär? Och får man ställa möblerna i källarförrådet eller måste man ha dem i lägenheten/rummet?
Citera
2010-06-16, 16:49
Medlem
korqs avatar
basmöblering bör väl täcka soffa, tvbänk, säng, nåt litet bord med stolar och kanske ett tvbord beroende på hur stor lägenheten är.
Hos oss ingick även lite porslin men då har jag inte bott i Norrköping.
Citera
2010-06-16, 16:50
Medlem
Shiverks avatar
Jag kan garantera att det står på hyresvärdens hemsida vilka möbler som ingår i basutbudet.

Det bör inte vara några problem att avmöblera en lägenhet. Ring till hyresvärden och fråga hur du ska gå till väga.
Citera
2010-06-16, 17:22
Medlem
Mizys avatar
Tack för svaren! Det står dock inte vad som ingår på hemsidan och när jag för ett tag sedan mailade en fråga om huruvida det finns källarförråd att ställa ner möblerna i så tyckte hon som svarade att det var bättre att försöka hitta en omöblerad lägenhet.

Grejen är att majoriteten av lägenheterna är möblerade och då även i det område jag är intresserad av. Men eftersom hon var lite luddig i sitt svar ville jag kolla här ifall någon vet. Är det så att man måste ha möblerna i lägenheten får jag ju helt enkelt göra mig av med mina egna (som ändå skulle behöva bytas ut, så det är inte hela världen), men då vore det ändå bra att veta om det finns något som saknas bland basmöblerna så jag inte slänger något jag hade behövt liksom.. Jag får kontakta dem igen och se om jag kan få något mer konkret svar.
Citera
2010-06-17, 00:10
Medlem
Det är skrivbord, skrivbordsstol, säng, någon lampa, lite hyllor och kanske något bord.

Inga soffor.
Citera
2010-07-09, 13:06
Medlem
Studentbostäder i norrköping

Hej !

Snart får vi reda på om vi är antagna eller inte till våra respektive program. Jag börjar få panik!

Jag har som sagt sökt i norrköping. Har börjat kolla runt efter lägenheter o så, men jag tycks inte kunna hitta 1;or med ett redigt kök?, finns såna bostäder ens. Jag tycks bara hitta korridorerer (gemensamt kök/dusch), eller 1;or med pentry...

Vart ska man vända sig till...? vart är bäst att börja leta?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-09, 13:20
Medlem
Verdess avatar
Letar även jag bostad i norrköping och hittar samma sak som dig. Det man får göra är att söka vanliga lägenheter och försöka mygla sig till dom via kommunens egna bolag. Det fungerar ungefär 20% av gångerna. Annars får man leva med att ha en kokvrå och fortsätta leta lägenhet. Många hoppar ju av under året o då kan du roffa åt dig en lägenhet Så ser iaf mina planer ut.
Citera
2010-07-09, 13:23
Medlem
Censor Scipios avatar
Sätt in en bostadsannons i Norrköpings Tidningar. Finns många privata hyresvärdar och äldre / pensionärer som inte lägger ut sina hyreslägenheter på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in