2009-05-26, 13:08
Medlem
Kan intyga att som student märker man ingen kriminalitet. Tycker snarare det är lugnare när man går ut på krogen eller allmännt rör sig i staden än många mindre orter där kriminaliteten påstås vara så låg.

Bäst med att plugga i Norrköping är som redan sagts att allt ligger centralt. Hur praktiskt som helst.
Citera
2009-05-26, 16:28
Medlem
hestors avatar
Tack för alla utmärkta svar!

Nu gäller det bara att bli antagen.
Citera
2009-07-10, 18:49
Medlem
hestors avatar
Ja, då var antagningen avklarad.

Nu undrar jag ifall någon kan rekommendera vart man ska bo någonstans?

Sneglar på Dalkarlen och Gripen, någon som har erfarenhet av dessa ställen?
Citera
2009-07-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestor

Dalkarlen är lite freshare än Gripen men enligt mig är det betydligt bättre drag på Gripen. Större allmännytor osv. Bästa festerna. Poolpartyt innan sommaren var niiiice.
Citera
2009-07-11, 01:12
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:

Bodde på Dalkarlen i höstas. Är väl ganska trevligt ställe om du hamnar i en bra korridor, men det är väl generellt bättre stämning på Gripen har jag fått för mig.
Men allt beror ju på hur pass tur du har med vilka grannar du får.
DK är närmare skolan, kanske tar 2 - 3 minuter längre att gå från Gripen.
Båda ställena är ju verkligen centrala iallafall, från min dörr inne i korridoren så tog det 4 minuter att ta sig innanför Systembolagets portar, och det var ju behändigt. Tar även cirka 4 - 5 minuter att gå till kårhuset om du känner för att gå och ta en öl med polarna, mycket trevligt.

Själv så bor jag i Marielund, vilket ligger lite längre från skolan, tar mig ca 11 minuter att gå till skolan, vilket jag anser är helt ok. Här bor det väl ca 55 - 70 % invandrare, men med en månadshyra på 3600 för en 3:a på 86 kvadrat så klagar man inte så mycket, är ganska lugnt område ändå. Bor en del studenter här också, men är ju inte lika synliga som när man bor i korridor.

Fråga om du undrar nånting specifikt.
Citera
2009-07-12, 15:51
Medlem
AndrewRyans avatar
Någon som har erfarenheter av att leva och bo i Norrköping medan man studerar i Linköping? Jag bor för tillfället i Norrköping och har blivit antagen till basår(i Norrköping) men när jag är klar med det så skulle jag naturligtvis vilja gå vidare med något annat, den utbildning jag siktat in mig på är förlagd i Linköping men jag skulle helst vilja bo kvar i Norrköping då jag gillar staden.
Citera
2009-07-21, 00:42
Medlem
megapixels avatar
N är ju största GangstaHood....
Citera
2009-11-24, 15:44
Medlem
gzuzs avatar
Citat:

Jag pluggar inte, men har bott här i stan lite för länge nu. Darlkarlen är att rekommendera om du väljer mellan dom 2 och vad du än gör, håll dig så långt borta från Bollen som möjligt, det är lätt det sunkigaste stället du kan bo på runt promenaderna
Citera
2009-11-24, 15:56
Medlem
Ozmeisters avatar
Hatar verkligen Norrköping, vet inte vad det är. Kanske för att man är född och uppvuxen i Linköping.
Citera
2009-11-24, 16:00
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewRyan
Någon som har erfarenheter av att leva och bo i Norrköping medan man studerar i Linköping? Jag bor för tillfället i Norrköping och har blivit antagen till basår(i Norrköping) men när jag är klar med det så skulle jag naturligtvis vilja gå vidare med något annat, den utbildning jag siktat in mig på är förlagd i Linköping men jag skulle helst vilja bo kvar i Norrköping då jag gillar staden.

Flertalet kompisar stod i bostdskö under gymnasietiden, för att när de väl tagit studenten flytta dit och börja plugga. De kom in, men när det var dags för bostad fick de tji. Iom att de bodde i Norrköping räknas det som "Linköping med omnejd", och alltså lottades platserna ut till de som kom längre ifrån. Alla köpoängen var därför värdelösa.

Lite längre in på terminen blev det dock bättre.

I övrigt tycker jag att snacket om kriminaliteten i Norrköping är en aning överdriven. Jag har inte själv blivit utsatt för något och känner heller ingen som har det.

Edit: Såg just att inlägget var ett halvår gammalt.
Citera
2009-12-13, 17:06
Medlem
Jag har siktat in mig på en civ.ing. utbildning i norrköping, kommunikation och informationsteknik-nånting.... Efterosm jag bor i skåne nu måste jag ju flytta upp. Ett alternativ, som jag själv känner är bäst, är att flytta till linköping, då studentlivet verkar bättre där. Frågan är hur det funkar att pendla mellan städerna. Hur lång tid tar det? Någon nämnde gratis campusbuss. Hur funkar den? går den även på kvällen?
Citera
2010-04-11, 17:36
Medlem
Boende i Norrköping

Hej. Jag och min kompis har sökt till olika utbildningar i norrköping. Jag har sökt till socionomutbildningen och han sökte in på något civilprogram (mediateknik har jag för mig). Vi har dock lite frågor som jag hoppas någon av er kan svara på

1. Universitetet ligger centralt i staden, stämmer det?
2. Vart kommer socionomutbildningen hålla hus, dvs vilket område (bostadsområde ligger närmast)?
3. Vart kommer de tekniska programmen hålla hus (byggteknik,mediateknik)?
4. Är det svårt att få en studentlägenhet? (1;a)? eller måste vi bo i studentkorridor ?
5. er personliga åsikt, är det bättre att man försöker bo ihop? hyra ex en 3;a.. eller försöka fixa två ettor? Vilka bostadsområden är mest prisvärda?

tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in