2008-06-01, 09:41
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solemn
Firmor = nytt ord för "gäng"? Eller betyder det vad det faktiskt betyder? Ilskna företagare som springer runt med sina anställda och bråkar?

Firmor=anhängare till en fotbollsklubb som tycker om att slåss mot andra lags firmor.
Fotbollshuliganer eller vad man vill kalla det. I Sverige hör väl AIK:s firma till de mer välkända annars är det från början ett engelskt fenomen.

/Bubben

edit: kom på en grej. Det jag anser som kickers är de med adidasbrallor och Championtröjor (så som många beskrivit redan) men det roligaste var när man var yngre och det fanns de personer som hade varit utomlands och köpt fakekläder och speciellt Fila (som var mycket populärt vid den tiden).
Det roliga var att istället för Fila så stod det Filla såg jäkligt komiskt ut när de "coola" kickerskillarna kom där med sina Filla-kläder haha!
Senast redigerad av Bubba_med_k 2008-06-01 kl. 09:45.
Citera
2008-06-02, 14:46
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
i samband med stockholmsnatt flödade malmö över med sådana typer, men de kallades inte kickers där utan stanare. de klädde sig i adidasbyxor och stickad tröja, gärna cardigan. gymnastikskor eller loafers med tofs. långt hår i hästsvans såklart. hemskt nog såg jag ut så då också ...
Citera
2008-06-02, 15:51
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
i samband med stockholmsnatt flödade malmö över med sådana typer, men de kallades inte kickers där utan stanare. de klädde sig i adidasbyxor och stickad tröja, gärna cardigan. gymnastikskor eller loafers med tofs. långt hår i hästsvans såklart. hemskt nog såg jag ut så då också ...
Har man vett att skämmas är man förlåten
Citera
2008-06-02, 23:43
Medlem
octanes avatar
från år 2000
http://image.bayimg.com/bajblaabn.jpg
Citera
2008-06-02, 23:54
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson
När en annan var ung, det vill säga mitten av 90-talet nån gång här hemma i Jämtland hade kickersarna (korrekt böjning?) antingen adidasmjukisar (de med knäppning i sidan) eller vita jeans (!) som var liksom lite uppklippta i den inre bensömmen för att passa över den vidriga klumpen till Filasko som prydde kickersfoten.

På överkroppen bars gärna huvtröja, med fördel av klassiga fabrikat som t.ex. Champion eller Fila, annars gick det bra med träningsoverallsjacka av valfritt sportigare märke, gärna Fila eller om det var en vågad kicker kanske Kappa Huvtröja med en ordentlig Westsidelogga var även det gångbart. Page var frillan numero uno, gärna lätt uppiffad med vitt hårband.

Filmen Sökarna tror jag var en stor inspirationskälla för i alla fall våra jämtländska kickers.

När jag var ung och besökte farsan som på den tiden bodde på Frösön brukade han alltid varna mig för Torvalla Kickers om jag var ute sent. Jag vet inte om de fanns på riktigt eller om det var något man skrämde småbarn med, men jag tyckte ändå att det var lite lustigt när han berättade om hur elaka de var
Citera
2008-06-03, 07:14
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
När jag var ung och besökte farsan som på den tiden bodde på Frösön brukade han alltid varna mig för Torvalla Kickers om jag var ute sent. Jag vet inte om de fanns på riktigt eller om det var något man skrämde småbarn med, men jag tyckte ändå att det var lite lustigt när han berättade om hur elaka de var
Farsgubben din hade rätt tro det eller ej
Citera
2008-06-03, 10:20
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
från år 2000
http://image.bayimg.com/bajblaabn.jpg

HAHA!Tillåt mig småle.

Den där bilden andas högstadie så det skriker om det.
Vissa människor vet verkligen hur man spökar ut sig

/Bubben
Citera
2008-06-24, 01:04
Medlem
Stockholmsnatt - Kickers rakt igenom
Citera
2008-06-24, 19:27
Medlem
Bavaros avatar
Var det inte så att man hade bälte också utan på adidasbrallorna med instoppad stickad eller collegetröja?
Citera
2008-06-24, 20:50
Medlem
Mandingos avatar
hur var det nu... fötter: fila, nike air eller airjordans om man var rik
ben: adidasbrallorna med knappar, uppdragna till naveln så man kunde kicka högt
överkropp: vit tisha, v-ringad aqualimone-tröja och guld eller silverkedja
håret: tänk tidig nick carter i backstreet boys

där har vi vad jag såg som en kickers klädstil...
oftast var de vita eller latinos

dagens motsvarighet borde väl vara arabungar med "ekta diamant jao" i örat, fejkade evisu nerstoppade i lacoste och pumahoodie?
Citera
2008-07-21, 01:42
Medlem
Casual

"Kicker" "Casual" (Medflera namn), är samma sak bara i andra namn, jag rekommenderar att ni läser på (aik firmas hemsida) om hur en dresser/casual/kicker kulturen är och vilka märken som är mest "schekta"

http://www.sverigescenen.se/casuals.html
Citera
2008-07-21, 01:50
Medlem
whiteboys avatar
har bara läst igenom tråden snabbt och tror inte någonannan skrivit det.

ett "kickersgäng" är ett gäng som rör sig utomhus och söker bråk, provocerar ofta fram det och är oftast många mer än dom dom ger sig på

casual stilen kommer från början från fotbollsfirmor men har nu annammats av en jävla massa annat folk. firmor slåss bara med varandra (iaf nuförtiden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in