2024-04-04, 18:15
Avslutad
säkert dummaste frågan på länge men såg ett youtube klipp från sverige där en kille kör motorcykel (A) för fort och polisen tar kortet. nu till frågan, killen frågar om han fortfarande får köra bil och polismannen svävar väldigt på svaret. visst fanken blir man av med "hela" körkortet i normalfallet? det kanske går att gråta ut lite hos transportstyrelsen för att få behålla B om det var precis över gränsen om man behöver körkortet i jobbet men vad vet jag
Citera
2024-04-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
säkert dummaste frågan på länge men såg ett youtube klipp från sverige där en kille kör motorcykel (A) för fort och polisen tar kortet. nu till frågan, killen frågar om han fortfarande får köra bil och polismannen svävar väldigt på svaret. visst fanken blir man av med "hela" körkortet i normalfallet? det kanske går att gråta ut lite hos transportstyrelsen för att få behålla B om det var precis över gränsen om man behöver körkortet i jobbet men vad vet jag

Ja, man blir av med allt. Görs ingen skillnad. Och man får tillbaka allt.
De undantag som finns gäller främst högre behörigheter, och anledningen till varför man blev av med kortet.
Citera
2024-04-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Vad händer om man betalar en krona under bötesbeloppet

Kronofogden
Citera
2024-06-30, 15:29
Medlem
Hej

Så åkte på en laserkontroll där de mätte upp mig till 169 på 70 sträcka.
Haft körkort i 5 år och inte varit straffad tidigare samt inga tidigare fortkörningsböter.

Har skrivit in ett mail till Transportstyrelsen och yttrat mig att jag har i behov av ett körkort för ta mig till jobbet o i det dagliga livet.
Samt har man skrivit hur man verkligen mår över händelsen och att man är ångerfull över det hela.

Nu undrar jag vad för påföljder får jag?
Redan fått körkortet omhändertaget, 4000 SEK i böter, men tänkte främst vad kommer spärrtiden ligga på?

12 månader?
Citera
2024-06-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZET
Hej

Haft körkort i 5 år och inte varit straffad tidigare samt inga tidigare fortkörningsböter.

Har skrivit in ett mail till Transportstyrelsen och yttrat mig att jag har i behov av ett körkort för ta mig till jobbet o i det dagliga livet.
Samt har man skrivit hur man verkligen mår över händelsen och att man är ångerfull över det hela.

Redan fått körkortet omhändertaget, 4000 SEK i böter, men tänkte främst vad kommer spärrtiden ligga på?

12 månader?

Mellan 6-8 månader låter mer troligt.
Citera
2024-07-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Mellan 6-8 månader låter mer troligt.
Hoppas.. det..

Inget vidare med livssituationen hur de plötsligt blir utan körkort.

Enkelt o vara efterklok..
Citera
2024-07-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZET
Hej

12 månader?

Beror ju på omständigheter, både personliga men även under själva händelsen.
Citera
2024-08-20, 14:27
Medlem
Känns onödigt att starta en ny tråd så ställer min fråga här.

Jag har fortfarande prövotid, körde 70km/h på en 40 väg. Polisen lasra och sa att jag inte blir av med kortet eftersom jag inte var 31km/h över. Tror ni transportstyrelsen tar mitt kort?
Citera
2024-08-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt21
Känns onödigt att starta en ny tråd så ställer min fråga här.

Jag har fortfarande prövotid, körde 70km/h på en 40 väg. Polisen lasra och sa att jag inte blir av med kortet eftersom jag inte var 31km/h över. Tror ni transportstyrelsen tar mitt kort?

Beror på om du har några andra trafikbrott senaste två åren.
Om inte så blir det enbart en varning.
Citera
2024-09-06, 12:04
Medlem
Nibiruans avatar
Hej,
Har en fråga angående polisens laserkontroll.
När man blir stoppad (på 30 väg) och de säger att de mätt ens hastigheten till 43 km/h - Är det hastigheten före eller efter felmarginalen på 3km/h dragits av?

Har P's laser och radar samma felmarginal lr är det olika (avdrag)?

Är det safe att köra 35 km/h på 30 väg lr tar de en redan vid 1km/h överträdelse plus felmarginal (dvs 34 km/h)?
Citera
2024-09-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Hej,
Har en fråga angående polisens laserkontroll.
När man blir stoppad (på 30 väg) och de säger att de mätt ens hastigheten till 43 km/h - Är det hastigheten före eller efter felmarginalen på 3km/h dragits av?

Har P's laser och radar samma felmarginal lr är det olika (avdrag)?

Är det safe att köra 35 km/h på 30 väg lr tar de en redan vid 1km/h överträdelse plus felmarginal (dvs 34 km/h)?

Lasern drar av felmarginalen själv. Det är rätt så safe att köra 35 km/h enl bilens hastighetsmätare. Är farten mätt med gps är det mer tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in