2020-05-14, 21:18
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GixxerRambo
Rätt så orolig för grabben min!

Är det inte bättre du tar och uppfostrar honom ordentligt så att han sköter sig än att försöka släta över hans tillkortakommanden?
Citera
2020-05-14, 21:19
Medlem
needAlifes avatar
Nu är jag oinsatt hur det hela fungerar då jag aldrig själv varit i situationen men jag tror att du måste skilja på själva brottet, den olovliga körningen vilket kommer rendera i böter och situationen kring körkortet/körkortstillståndet vilket sköts av transportstyrelsen. De kommer naturligtvis väga in den olovliga körningen i sitt beslut men är grabben sund och frisk i övrigt tror inte jag iaf att det kommer vara någon längre spärrtid, men det är bara vad jag tror.
Citera
2020-05-14, 21:55
Medlem
Spärrtid och böter. Var det ett ringa brott och han erkänner skulle jag tippa på 30-50 dagsböter.
Spärrtid 6-12 månader. Gäller från tiden han söker om det fortfarande är som på min tid. Så ansök om lämp så snart ni kan.
Citera
2020-05-14, 21:59
Medlem
Kommer vara max 6 månaders spärrtid. Han kan få det lägre beroende på trafiksituation och tidigare trafikhistorik.
Troligen sedan böter på 1500 kronor. Är minimum och blir knappast högre.
Citera
2020-05-14, 23:04
Medlem
Citat:

Gissar på 3 månaders spärrtid enligt egen erfarenhet, men du får nog räkna på längre för säkerhets skull. Känns bättre i långa loppet iaf då
Citera
2020-05-14, 23:05
Medlem
Varför låter du ditt barn köra olovligt?
Citera
2020-05-14, 23:08
Medlem
Citat:

Jag gissar på att du får 3 månader enligt egen erfarenhet. Men gissa på längre tid själv för ditt eget mående för säkerhets skull. När jag var i farten så fick jag 3 månader PER olovlig körning, sen blir det grov olovlig körning efter ett par gånger och då blir det annorlunda.
Citera
2020-05-14, 23:11
Bannlyst
Citat:
Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.

Körkortsfrågan sköter transportstyrelsen.

Ungdomar utan inkomst brukar för olovlig körning dömas till dags böter 30X50= 1500 kr.

Enklast om han bara erkänner och godtar strafföreläggande. Då kan saken lösas med att åklagarmyndigheten skriver ut böterna och det behöver inte gå via någon domstol.
Citera
2020-05-15, 00:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.
Om det är du som äger bilen så kan även ditt körkort rycka, tillåtande till olovlig körning.
Citera
2020-06-07, 12:45
Medlem
Körkort prövotiden

Hej !

Jag har skaffat automat körkort för mer än 3 år sedan så prövotiden har löpt ut, om jag skaffar manuellt körkortet nu, kommer jag få prövotiden för ytterligare 2 år till ?
Citera
2020-06-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81
Hej !

Jag har skaffat automat körkort för mer än 3 år sedan så prövotiden har löpt ut, om jag skaffar manuellt körkortet nu, kommer jag få prövotiden för ytterligare 2 år till ?

Det bör du inte få och du bör heller inte behöva göra hela förarprovet, para uppkörning för manuell bil.
Citera
2020-06-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det bör du inte få och du bör heller inte behöva göra hela förarprovet, para uppkörning för manuell bil.

ja, det vet jag, men är du säker om prövotiden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in