Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-03-29, 17:08
Medlem
Masingas avatar
Tja!

Har köpt hem ett helt lass med tonfisk och undrar nu om ni kan skriva ner era favoritrecept på tonfisk i konserv. Blir rätt tråkigt att äta bara det som det är.
Citera
2008-03-29, 17:12
Medlem
Tonfisk på burk i matlagning har jag inga positiva erfarenheter av. Något som däremot är gott att ha på en tjock skiva bröd är en blandning på tonfisk, creme fraiche, lök, salt och svartpeppar. Prova!
Citera
2008-03-29, 17:13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Tonfisk på burk i matlagning har jag inga positiva erfarenheter av. Något som däremot är gott att ha på en tjock skiva bröd är en blandning på tonfisk, creme fraiche, lök, salt och svartpeppar. Prova!

Lät hyfsat smarrigt det där tackar.
Citera
2008-03-29, 17:22
Medlem
jerkuss avatar
På macka är det gott, men det överträffar inte tomat- och tonfiskpastasås. Ta krossad/passerad tomat, oliver, olivolja, kryddor i valfri smak, tomatpuré, lite socker (tar fram tomatsmaken väldit gott, pröva!) och lassa i tonfisk. Ha i lite vatten, annars kan det bli väldigt torrt. För en trevlig twist kan även lite lite honung i bli gott. Ätes med fördel till penne.

Annars har du min personliga favorit, som jag även tror är en familjeuppfinning och -tradition (om inte, säg till. Vore kul att veta om även andra lirar den här rätten) tonfiskburgare! Ta hamburgerbröd, på vilkas insidor du smetar lite majonäs. Ha på ett lager tonfisk, och lägg på sallad, tomat, kokta skivade ägg och gurka. Ät som hamburgare. Skittgott, och förhållandevis nyttigt, enkelt och billigt! Rekommenderas som fan.
Citera
2008-03-29, 17:25
Medlem
rooys avatar
Det skiljer ljusår mellan olika märken. Eldorados är för vidrig för att ens ge till katten medan abbas är ljuvlig.
Citera
2008-03-29, 17:26
Medlem
Av någon anledning så gillar jag billighetsburktonfisken före de lite finare varianterna.

Föredrar när tonfisksbitarna är strimlade så smått före de med lite större bitar.. a la abbas.. Vet inte riktigt varför
Citera
2008-03-29, 17:40
Medlem
Masingas avatar
Tack för tipsen grabbar ska kika in på dom lite.Fortsätt med tipsen och kom med era favoriter Jag tränar så det ska vara inte vara alltför onyttiga tips.
Citera
2008-03-29, 18:10
Medlem
dePauls avatar
Burgare på tonfisk är inte så dumt . Går också bra att göra grytor och soppor på. Gott i skaldjurssallad. Tex-mex på tonfisk brukar vara en hit. Går t o m att fritera (i smet). Tonfisk tillsammans med CF eller majonnäs på vitt bröd är alltid en hit.

~Paul~
Citera
2008-03-29, 18:50
Medlem
Trumpeters avatar
Varma mackor med tonfisk är rätt gott.
Citera
2008-03-29, 19:07
Medlem
Brukar göra pastasås med lätt creme fraiche, lök, purjo, paprika i valfri/olika färg, tonfisk på burk, och salt och peppar. Blir sjukt gott.
Citera
2008-03-29, 19:55
Medlem
Käkar direkt ur burk flera ggr i veckan.
Brukar bli ICA:s tonfisk i olja.
Citera
2008-03-29, 20:11
Medlem
Kolla in den här tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto