För nåt år sedan sålde Gooh riktigt smarriga wraps med "tonfisk-skagenröra", kruxet var att dessa wraps var både små och dyra. Sedan slutade de säljas. Dock memorerade jag det till synes enkla receptet (som jag sedan frbättrade lite):
Burk med tonfisk - Själv föredrar jag röd-rosa framför gråaktig, men sålänge det smakar bra så. Vatten eller olja är en smaksak. Blanda in i skagenröran. 
Skagenröra - Köp färdig eller gör själv. Jag brukar ha i majonäs, stora grovhackade räkor, dill, lite citron och senap, samt löjrom.
Rödlök - Skiva tunt
Babyspenat - skölj ordentligt
Smör - på tunnbrödet
Kryddor - efter smak.
Allt rullas sedan ihop rätt hårt med valfritt tunnbröd. Min favorit är de små runda "Njalla" från polarbröd, som jag ev värmer/rostar lite snabbt i en torr stekpanna. Skär diagonalt, lägg upp, och ät.
En annan, mer pervers grej jag tycker om är att vända ner burktonfisk i hafsigt mosade, nykokta gröna ärter, + kryddor (bl.a teriyakimarinad och sweet thai chilisås 

), och sedan äta med småkornig stärkelse (ris, bulgur eller liknande). Fast detta "recept"  brukar bara användas vid fylla/bakfylla, och passar nog bättre i tråden om "skumma matblandningar som ni gillar i smyg".
För övrigt håller jag med om det pekuliära med tonfisk. Jag tycker om burktonfisk, hatar tillagad färsk tonfisk (Halstrad tonfisk är fanimig djävulens påfund) men älskar rå färsk tonfisk som sashimi eller i sushi (De som smakat på tonfiskens toro vet vad jag snackar om).