• 1
  • 2
2008-03-30, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DieEierVonSatan
Brukar göra pastasås med lätt creme fraiche, lök, purjo, paprika i valfri/olika färg, tonfisk på burk, och salt och peppar. Blir sjukt gott.

Låter som ett recept jag använder ibland.
Väldigt enkelt och ganska gott
http://www.matinfo.se/default.asp?intReceptId=3322
Citera
2008-03-30, 14:31
Bannlyst
Världens godaste tonfisk-pasta enligt Firefly!

Stek upp tunt skivad purjo, släng i en strimlad röd paprika. Gärna en pressad vitlöksklyfta och några hackade soltorkade tomater.

Sen i med avrunnen tonfisk och en sån där Creme Bonjour-mix för matlagning, t ex Fetaost/soltorkad tomat eller Champinjon/lök-blandning.

Koka upp pasta t ex gnocchi.
När vattnet börjar koka kan du med fördel slänga in ett par tomater.
När skinnet spruckit tar du ur dem, slänger i pastan. (alt kokar upp nytt vatten). Glöm inte salta vattnet!

Tomaterna skinnar du och klyftar fint och slänger in i pannan.

Krydda efter egen smak, oregano och peppar funkar alltid!
Citera
2008-03-30, 14:33
Medlem
om ni någonsin får chansen så testa gärna färsk tonfisk jämfört med burkvarianten. Kan jämföras med torkad ingefäre och färsk ingefär, mycket stor skllnad i smak speciellnt om du får tag i nyfångad tonfisk! ungefär omöjligt i sverige men får ni chanes så ta den.
Senast redigerad av chipskungen 2008-03-30 kl. 14:42.
Citera
2008-03-30, 14:35
Medlem
Tonfisk på burk är knappt tonfisk.. i dess bemärkelse. Går inte att jämföra och då menar jag inte att burkfisken skulle vara sämre.. utan bara helt annorlunda.

Finns tillfällen för båda!
Citera
2008-03-30, 15:22
Bannlyst
Nu blir jag väl utskälld men jag HATAR verkligen färsk tonfisk.
Tycker den smakar illa, tvålig, som barndomens Play Dough.

Burk = gott. Strange - kanske är det solrosfröoljan som gör det - fast nej den i vatten är godast.

Vad gäller ingefära så är jag on board!
Citera
2008-04-01, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Låter som ett recept jag använder ibland.
Väldigt enkelt och ganska gott
http://www.matinfo.se/default.asp?intReceptId=3322

Ser man på, det var rätt likt. Kapris dock, yuck! Ställer mig även rätt tveksam till att en sås gjord på 2 dl creme fraiche skulle räcka till 4 pers... Jag brukar ha i 4 dl och två burkar tonfisk, och lite vatten också, det blir 4 bra portioner.

Färsk tonfisk förresten, supergott! I grillpanna med zucchini, paprika och champinjoner, serveras med Cantadou oliv som röra. Heaven.
Citera
2008-04-01, 21:35
Medlem
Tenderloins avatar
För nåt år sedan sålde Gooh riktigt smarriga wraps med "tonfisk-skagenröra", kruxet var att dessa wraps var både små och dyra. Sedan slutade de säljas. Dock memorerade jag det till synes enkla receptet (som jag sedan frbättrade lite):

Burk med tonfisk - Själv föredrar jag röd-rosa framför gråaktig, men sålänge det smakar bra så. Vatten eller olja är en smaksak. Blanda in i skagenröran.

Skagenröra - Köp färdig eller gör själv. Jag brukar ha i majonäs, stora grovhackade räkor, dill, lite citron och senap, samt löjrom.

Rödlök - Skiva tunt

Babyspenat - skölj ordentligt

Smör - på tunnbrödet

Kryddor - efter smak.

Allt rullas sedan ihop rätt hårt med valfritt tunnbröd. Min favorit är de små runda "Njalla" från polarbröd, som jag ev värmer/rostar lite snabbt i en torr stekpanna. Skär diagonalt, lägg upp, och ät.

En annan, mer pervers grej jag tycker om är att vända ner burktonfisk i hafsigt mosade, nykokta gröna ärter, + kryddor (bl.a teriyakimarinad och sweet thai chilisås ), och sedan äta med småkornig stärkelse (ris, bulgur eller liknande). Fast detta "recept" brukar bara användas vid fylla/bakfylla, och passar nog bättre i tråden om "skumma matblandningar som ni gillar i smyg".

För övrigt håller jag med om det pekuliära med tonfisk. Jag tycker om burktonfisk, hatar tillagad färsk tonfisk (Halstrad tonfisk är fanimig djävulens påfund) men älskar rå färsk tonfisk som sashimi eller i sushi (De som smakat på tonfiskens toro vet vad jag snackar om).
Senast redigerad av Tenderloin 2008-04-01 kl. 21:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in