Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-27, 15:22
  #1
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Hej,

Jag är intresserad av tiden då man använde slavar, har alltid fascinerat mig att en man ägde en annan människa som en vara.

Hur höll man slavar? Alltså hur bestraffades slavarna, hur behandlades de? Fick de laga egen mat, eller hur gjorde dem?

Frågan som fascinerar mig mest är ifall det finns någon text där en slavägare beskriver hur man ska behandla slavar eller liknande?

Behöver inte bara svara på frågorna, man kan ju diskutera slaveri i övrigt också.

/Sopparn
Citera
2008-03-27, 15:36
  #2
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery
Citera
2008-03-27, 17:30
  #3
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Dumt svar.

En annan sak, varför ville inte nordstaterna ha slaveri? När det redan fanns är det väl lika bra att ha det kvar? Hur tänkte dem?

/Sopparn
Citera
2008-03-27, 17:33
  #4
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Dumt svar.

En annan sak, varför ville inte nordstaterna ha slaveri? När det redan fanns är det väl lika bra att ha det kvar? Hur tänkte dem?

/Sopparn

googla! det här är inget jäkla diskussionsforum!
Citera
2008-03-27, 17:38
  #5
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Dumt svar.

En annan sak, varför ville inte nordstaterna ha slaveri? När det redan fanns är det väl lika bra att ha det kvar? Hur tänkte dem?

/Sopparn
Slaveriet fanns inte i alla stater, bara i vissa av dem.

Abolitionisterna hade haft stora framgångar innan kriget, och bland annat instiftat att alla nya delstater skulle ha förbud mot slaveri. USA federativa uppbyggnad gjorde dock att de inte kunde förbjuda det i stater som redan hade det, eftersom staterna hade stort självbestämmande, större då än det är nu. Det instiftades också lagar om att inga nya slavar fick importeras och endast barn till slavar kunde bli slavar, vilket gjorde att slavarna blev ännu värdefullare, eftersom de inte längre kunde ersättas.

Slavar behövdes heller inte i nordstaterna på samma sätt som i Sydstaterna, där de var viktiga inom bomullsplockningen.


Nordstaterna-Sydstaterna var heller inte en splittring som gick efter vilka stater som hade slavar och vilka som inte hade det, det fanns stater på sydsidan där slaveri var förbjudet och det fanns stater på nordsidan där slaveri var tillåtet.


Amerikanska inbördeskriget handlade inte om slaveri i sig, utan om ekonomiska system och centraliserat kontra federativt styrande.
Sydstaterna ville ha ett mer liberalt system, där delstaterna hade mer makt, och framförallt ville de ha frihandel så de kunde handla med Europa.
Nordstaterna ville ha ett mer centraliserat styre, där delstaterna i större utsträckning skulle styras av centralmakten (som nordstaterna innehade eftersom de hade dubbelt så stor population som sydstaterna) och ville ha tullar så de nordstaterna skulle tjäna på sydstaternas lukrativa bomullsindustri och sydstaterna skulle tvingas köpa nordstaternas industrivaror istället för att importera från Europa.
Att det hela handlade om slaveri är en efterkonstruktion.
Citera
2008-03-27, 17:40
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Hej,

Jag är intresserad av tiden då man använde slavar, har alltid fascinerat mig att en man ägde en annan människa som en vara.

Hur höll man slavar? Alltså hur bestraffades slavarna, hur behandlades de? Fick de laga egen mat, eller hur gjorde dem?

Frågan som fascinerar mig mest är ifall det finns någon text där en slavägare beskriver hur man ska behandla slavar eller liknande?

Behöver inte bara svara på frågorna, man kan ju diskutera slaveri i övrigt också.

/Sopparn
Dum fråga.
Slaveri har existerat länge och i väldigt många områden, det finns inte mycket likheter mellan hur slavar behandlades på amerikanska bomullsplantaget jämfört med gladiatorslavarna på romerska Colloseum, och jämför sedan detta med de europeiska livegna bönderna på feodaltiden.

Vill du ha svar får du specificera frågan.
Citera
2008-03-27, 18:05
  #7
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
googla! det här är inget jäkla diskussionsforum!

Va? Vart fick du den inbildningen om att det inte diskuteras på FB?
Citera
2008-03-27, 18:15
  #8
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Hej,

Jag är intresserad av tiden då man använde slavar, har alltid fascinerat mig att en man ägde en annan människa som en vara.

Hur höll man slavar? Alltså hur bestraffades slavarna, hur behandlades de? Fick de laga egen mat, eller hur gjorde dem?

Frågan som fascinerar mig mest är ifall det finns någon text där en slavägare beskriver hur man ska behandla slavar eller liknande?

Behöver inte bara svara på frågorna, man kan ju diskutera slaveri i övrigt också.

/Sopparn

Vem har sagt att slaveri är dåligt? Slaveri är för dem som har förtjänat det och ingen annan.

Istället för att fylla fängelsena med massa brottslingar som inte gör någon nytta så borde man fästa ett elektriskt-halsband runt halsen på dem och hyra ut dem till behövande människor till ett pris som endast täcker mat, transport och administartions kostnaderna.

Jag vet att det inte har något med frågorna att göra, men vi kan ju diskutera slaveri i övrigt också.

Fel kategori!
__________________
Senast redigerad av Suliot 2008-03-27 kl. 18:25.
Citera
2008-03-27, 18:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Dumt svar.

En annan sak, varför ville inte nordstaterna ha slaveri? När det redan fanns är det väl lika bra att ha det kvar? Hur tänkte dem?

/Sopparn

Det är ju uppenbart att du vill att vi ska göra dina läxor åt dig, den länken innehåller all upptänkbar information om slaveriet.
Citera
2008-03-27, 18:52
  #10
Medlem
ейныйs avatar
Abolitionsrörelsen var religiöst motiverad i Brittiska imperiet och USA. De som drev på var evangeliska kristna, och framförallt kväkare. I Frankrike var motiverades det ofta av upplysningsidéer och republikanism. Exemple på slavlagar från Frankrike (innan revolutionen naturligtvis): http://en.wikipedia.org/wiki/Code_Noir

USA genomgick ett religiöst uppsving på 1800-talet och religionsfriheten var anledningen för många att utvandra dit. Sydstaterna sågs som förrädare till Unionen och då är det naturligt att låta patriotismen kläs i religion. Ta the Battle Hymn of the Republic från 1862:

Citat:
In the beauty of the lilies Christ was born across the sea,
With a glory in His bosom that transfigures you and me:
As He died to make men holy, let us die to make men free,
While God is marching on.

Glory, glory, hallelujah!
Glory, glory, hallelujah!
Glory, glory, hallelujah!
His truth is marching on
Citera
2008-03-27, 19:09
  #11
Medlem
Snilleblixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
googla! det här är inget jäkla diskussionsforum!

Måste ju fråga vad flashback är då?
Citera
2008-03-27, 22:11
  #12
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snilleblixten
Måste ju fråga vad flashback är då?

försökte va lite sarkastisk över alla som svarar "googla" eller "sök" eller bara skickar en länk som ska besvara alla livets stora frågor. så fort nån skapar en ny diskussion.

snilleblixt...
__________________
Senast redigerad av mahutma_homo 2008-03-27 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback