Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-27, 13:40
  #1
Medlem
the_dude82s avatar
Vad gäller för teleskopbatong, utgår ifrån att det är olagligt att vara beväpnad med en sådan på allmän plats. Vad är straffvärdet? Samma som för kniv? Är det lagligt att ha en hemma?

Vilket vapen ger lägst straff om man blir gripen och är beväpnad? Vilket vapen är lättast att dölja? Hur gör ni?
Citera
2008-03-27, 14:03
  #2
Avstängd
nej du får inte bära en ASP på almän plats, om du inte har utbildning för det, och om du har det så jobbar du givetvis inom bevakning eller ordning.

DU får ha batonger hemma, men du lär inte få tag på någon i några seriösa affärer då de flesta säljer bara mot uppvisande av yrkeslegitimation minst väktare.

bra att läsa
http://lagen.nu/1988:254
Citera
2008-03-27, 14:05
  #3
Medlem
LiquidSwordss avatar
Hur ligger det till med knogjärn, teleskop/fjäderbatonger, stunguns och/eller tazers inneköpta utomlands som man bara har inne i sitt hem?

Skulle aldrig få för mig att ta några av mina vapen utanför huset, men om någon fest skulle gå överstyr så är det betryggande att ha. Men har dom främst för att jag är vapenfixerad helt enkelt
Citera
2008-03-27, 14:21
  #4
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Hur ligger det till med knogjärn, teleskop/fjäderbatonger, stunguns och/eller tazers inneköpta utomlands som man bara har inne i sitt hem?

Skulle aldrig få för mig att ta några av mina vapen utanför huset, men om någon fest skulle gå överstyr så är det betryggande att ha. Men har dom främst för att jag är vapenfixerad helt enkelt

Är det någon skillnad på teleskop- och fjäderbatong?
Citera
2008-03-27, 14:28
  #5
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Hur ligger det till med knogjärn, teleskop/fjäderbatonger, stunguns och/eller tazers inneköpta utomlands som man bara har inne i sitt hem?

Skulle aldrig få för mig att ta några av mina vapen utanför huset, men om någon fest skulle gå överstyr så är det betryggande att ha. Men har dom främst för att jag är vapenfixerad helt enkelt

Vissa vapen får man ha hemma, andra inte.

Knivlagen:
Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).



vapenlagen:

Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas


Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

2kap vapenlag:

Tillstånd krävs för att

a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen).

Där kan du läsa ut vilka vapen man får ha utan tillstånd hemma. Har man tillstånd så känner man säkert till reglerna.
__________________
Senast redigerad av Optiroc 2008-03-27 kl. 14:51.
Citera
2008-03-27, 19:40
  #6
Avstängd
hmm en batong får du visst ha utan vidare hemma.....
Citera
2008-03-27, 20:21
  #7
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag bär endast de vapen som jag får bära. På så sätt slipper jag fundera på såna frågor som du ställer!

vilka vapen är det?
Citera
2008-03-27, 21:13
  #8
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
vilka vapen är det?

Civilt, inga!

I mitt arbete har jag burit kniv (elektriker) och Batong (ordningsvakt)...

Jag bar dock inte kniv som vapen, utan som arbetsredskap som elektriker! Men den räknas ju som vapen.
__________________
Senast redigerad av Optiroc 2008-03-27 kl. 22:06.
Citera
2008-03-27, 22:30
  #9
Medlem
wises avatar

Detta har behandlats kanske 10 gånger förrut i forumet, sök sök sök. Allt handlar om syftet, t.ex. så är det helt lagligt att transportera en teleskopbatong på allmän plats om du tänkt sälja den eller överlåta den.

Om du nu saknar en vettig förklaring till innehavet gäller i regel 30-50 dagsböter + 500kr till brottsofferfonden.
Citera
2008-03-28, 00:48
  #10
Medlem
tjaboooos avatar
Ot raderat.
/Mod.
Citera
2008-03-28, 05:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Är det någon skillnad på teleskop- och fjäderbatong?

Ja.
Citera
2008-03-28, 16:58
  #12
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise

Detta har behandlats kanske 10 gånger förrut i forumet, sök sök sök. Allt handlar om syftet, t.ex. så är det helt lagligt att transportera en teleskopbatong på allmän plats om du tänkt sälja den eller överlåta den.

Om du nu saknar en vettig förklaring till innehavet gäller i regel 30-50 dagsböter + 500kr till brottsofferfonden.
Bra att veta! ..

Vad meas med vettig förklaring? Räcker det att säga att man tänkt överlåta den helt enkelt eller måste man bidra med bevis exempelvis till vem man tänkt överlåta den och till vilket syfte osv. ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback