2008-03-28, 02:32
Medlem
Du säger att du inte har målat på ett halvår? Att ditt målande tillhör ditt "tidigare liv". Jag kan förstå att ens tidigare liv handlar om en tid för 5-10 år sedan. 6 månader är absolut inte ett tidigare liv. Det är precis som igår och det är därför polisen också ser dig som aktiv än idag och plockar in dig.

Grafitti är också en tolkningsfråga då det betraktaren ser upplevs annorlunda från person till person. Ungefär som med abstrakt konst. Bara för att du säger att du målar bra saker betyder nödvändigtvis inte att det är så. Du själv kanske tycker att det är snyggt när det kan se förjävligt ut.

Alla som börjar måla vet vad de riskerar för böter. Ingen målare börjar att måla olagligt idag utan att vara medveten om riskerna med det. Så är det bara. Den som ger sig in i leken får leken tåla. Du visste att det var dryga böter om du skulle åka fast, och du åkte fast.

500 papp förstör nog inte hela ditt framtida liv. Det går väl förresten att få hjälp med skuldsanering också? Jag vet inte vart gränsen för den hjälpen går och när man som tidigast får börja ansöka om det. Men det är ju helt klart värt att kolla upp.

Synd att det blev som det blev, men du visste ändå vad du gav dig in på. Det är bara att stå för det och ta smällen som den kommer. Målare brukar heller inte vara så värst gamla så du har säkert gott om tid att bättra situationen.
Citera
2008-03-28, 06:38
Medlem
Radhusbiffs avatar
TS: Det skulle du tänkt på liiiiiite tidigare. 500 papp - antingen betalar du eller så betalar jag och alla andra skattebetalare. Jag röstar på att du tar den notan. Grattis!
Citera
2008-03-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colours
Men ingenting har förstörts?
Det har tvättats bort. Inget har gått sönder.

Men visst, låt mig tvätta bort det då. Inga problem.
Men nej nej, jag ska ju såklart få betala några överdrivna jävla fantasiöverpriser.
Det dom kräver i skadestånd är långt långt i från vad det kostar att ta bort det i verkligheten.

Hur sk du kunna tvätta bort det när det redan har tagits bort?
Det funkar inte riktigt så att om man gjort något olagligt och åkt fast att man enbart får repparera skadan utan det är även ett straff inblandat för att avskräcka dig och andra att göra om det. Annarss kan ju alla försöka råna banker och om de torskar lämna tillbaka pengarna för att sedan göra ett nytt försök direkt då det inte innebär någon påföljd.

Hoppas att du åker dit så det sjunger om det.
Citera
2008-03-28, 08:59
Medlem
Codens avatar
Jag tror inte heller att det kommer utdömas 500K i skadestånd men säg för argumentets skull att det gör det.

Om du, TS då har ett hyfsat normalbetalt jobb där du lyfter kanske18K i månaden så får du ut ca 12K rent. Om då 5000 spänn går till att betala av skulden och du lever på resten så är du skuldfri efter ca 10 år om man räknar in lite ränta osv. (vet inte om man gör det med avbetalningar hos fogden)

Då har du 7000 att leva på i månaden. Du blir inte fet på det men det går att överleva, naturligtvis utan något överflöd.

Alltså har inte hela livet förstörts utan bara de närmaste tio åren vilket jag tycker låter som ett UTMÄRKT straff för ett litet drägg som du.

Vill du "lyxa till det" så kan du ta ett helgjobb och kanske dra in en 2-3K i månaden efter skatt som drygar ut kassan lite.

Dina patetiska gnällinlägg ger jag inte mycket för...du resonerar som en femåring som blivit påkommen med handen i kakburken.
Det är dags att vakna upp och möta verkligheten där vuxna människor faktiskt får stå till svars för sina handlingar enligt de regler och lagar som samhället har.

Du avslöjer en skrämmande inställning till samhällets pengar...tycker kanske inte att mord
och rån är bra jämförelser eftersom det drabbar andra men ponera detta :

Jag förskingrar pengar från en statlig myndighet...låt oss säga att jag lyckas föra över 500K till mitt eget konto.
Ingen enskild person har blivit utsatt och jag har helt själv genomfört förskingringen.
Jag har spenderat hela summan på nöjen så det finns inget kvar.
Ska jag då komma undan med att betala ett mindre belopp i skadestånd till staten bara för att "500K skulle förstöra mitt liv"???
Nej säger jag....du har orsakat samhället en kostnad genom olaglig verksamhet, SJÄLVKLART ska DU och ingen annan stå för den kostnaden.

Som du ser så krävs det inga fantasilöner för att du ska kunna göra rätt för dig så det är bara att gå ner till fabriken och stämpla in mannen, du får leva ditt liv lite senare än vad du hade tänkt dig bara
Citera
2008-03-28, 09:10
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
80 målningar? något som du verkar "glömt" att tala om i denhär tråden, känns som att du sabbat hela stan och förtjänar din böter.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=647212

Haha, vilket stolpskott. Hur han i den ena tråden låter 'snäll och ångerfull' medan han vill vara tuff och ball i den andra.

Fy fan vad skönt att de fick tag på dig! Självklart ska du straffas. 500 000 SEK, det blir en fin liten läxa för dig.
Citera
2008-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colours
jag skulle vilja se dig ta ett sådant hårt straff för nått du gjort när du var ung utan att hajja vad du höll på med.
Hoppas du råkar ut för något sånnt här eller likvärdigt i lidande iaf. Att du blir sjuk eller nått.

Och nu har du vuxit upp och blivit vuxen på riktigt dom senaste 6 månaderna?

Dina 80 målningar kostar nog MINST 500000:- att ta bort. Lite beroende på placeringar och storlek.

Gångtunlar saneras helst nattetid eftersom det handlar om bl.a. lut som sprutas på för att få skiten att lossna.

om du sen räknar med 2 personer som jobbar 3-4 timmar med varje målning inkluderat sociala avgifter, arbetsgivareavgifter samt utrustning och kemikalier så tror jag att vi har passerat 500000:- ganska snart.
Citera
2008-03-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Haha, vilket stolpskott. Hur han i den ena tråden låter 'snäll och ångerfull' medan han vill vara tuff och ball i den andra.

Fy fan vad skönt att de fick tag på dig! Självklart ska du straffas. 500 000 SEK, det blir en fin liten läxa för dig.

Är man så dum att man använder sin olagliga tag i lagligt arbete så får man räkna med att man får dryga böter för allt olagligt man gjort. Killen verkar ha bett om att åka fast. Den tråden du länkar till visar också upp en anna sida av honom som person. Nu är det bara rätt åt honom.
Citera
2008-03-28, 11:21
Medlem
Så här är det att dels brukar rätten ta hänsyn till att man varit ung då man klottrat, kan vara en viss förmildtrande omständighet. Sedan får man sällan jättedryga böter om man har låg inkomst, rätten_brukar matcha böterstorlek med inkomst, även om det alltid överstiger en minimisumma.

Vad jag kan säga är dock att om du visar rätten den inställning du har här får du med rätta ett högt straff. Du bör visa ånger och mognad för att klara dig så bra som möjligt.

Om du anser att du vill "måla för att förgylla folks tillvaro" skulle du/ska du köpa ett staffli och en duk att måla på där hemma och sedan kan du sälja dina verk till folk som verkligen vill ha dem.
Citera
2008-03-28, 11:31
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
jag pissar alla hatande fb:are i ansiktet. pissar pissar pissar. det går inte att jämföra det här med bankrån. det finns något väldigt paradoxalt med gatumålning. lagen skiter i om det är en ful tag eller ett mästerverk. men det gör inte vi människor.
(...)
väx upp nu era jävla nollor och sluta glädjas åt andra som hamnar i trubbel. om det var 500.000 i böter på att bränna sprit i källaren och ni eller eran polare åkte fast skulle ni gråta som små barn ni med.

jag tycker alltså inte att det ska vara fritt fram att måla utan kännbara straff. men fan vad jag äcklas av eran skadeglädje.
Det är inte skadeglädje. Jag reagerar för att snubben är så naiv att han tror att jag (och andra skattebetalare) ska tycka att det är orättvist att han och inte skattebetalarna ska betala hans kriminalitet.
Citera
2008-03-28, 11:51
Medlem
corgans avatar
Sanerarna vi hyr in på vårt jobb kostar ca 40000 om dagen. 3000 bar högtryckstvätt för att rengöra tankar med kemiskt avfall.
Vet att de kör klotter också.
Citera
2008-03-28, 15:17
Medlem
Lång samhällstjänst borde räcka, i o för sig har du kneg o så men visst kommer det svida att betala ett så högt belopp, ingen aning om hur man betalar av så här höga skadestånd men kan tänka att det baseras på din nuvarande lön eller nått, som ett csnlån kanske och det vet ju alla som har ett att det suger rejält
Välj en laglig vägg nästa gång så slipper du skiten, alltså 80 målningar på olagliga ställen e rätt svårt o bortse från o du visste nog va du gav dej in på eller hur?
Sen en sak till: Graffiti är konst!
Citera
2008-03-29, 21:48
Medlem
Legimitations avatar
Don't do the crime, if you can't do the time.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in