Citat:
Ursprungligen postat av colours
Ett straff som hade kännts, som hade fått mig att lida till viss del. Inte ett straff som sitter kvar hela livet och har en sådan effekt på min framtid som böter på en halv mille skulle ha.
Det blir bara överdrivet. ska straffen verkligen gå ut på att förstöra ffolks liv och framtid?
Spec en som har ändrat sig och sköter sig. Ska man för att man gjorde nått dummt när man var ung för lida resten av sitt liv?
Nej fyfan, detta är helt fel.
Jag tycker jag brukar gapa rätt högt när det gäller straff och att man ska stå sitt kast osv. Men samtidigt så är det ju många fler än jag som skriker om att kriminella kostar staten en massa pengar. Ändå så verkar ingen i tråden tänka steget längre.
Om jag blir skyldig staten en halv mille, då är det inte ens lönt att jag jobbar (möjligen svart då) eftersom jag ändå bara får leva på existensminimum resten av mitt liv. Om jag inte jobbar så drar jag inte in pengar åt staten, kanske jag kostar staten ännu mer i form av socialbidrag.
Om colours får slita, förmodligen en jävla massa timmar, med att ta bort det han målat, får kosta på allt material själv, så kan ju jag tycka att det är straff nog samtidigt som det troligen är en samhällsvinst.
Om colour däremot fortsätter sina konstverk eller nåt annat jävelskap, då är det en annan femma.