2008-03-27, 10:46
Medlem
Monikas avatar
ja, det är rättvist på det viset att du brytit mot lagen. Detta medvetet. Sedan kan man tycka att det är nesligt eller något i den stilen.
Det spelar ingen roll att du tycker att du förskönat stadsbilden, det är ju fortfarande inte lagligt och det har du vetat om. Hade du dödat pedofiler i syfte att förbättra världen hade även det ansetts kriminellt oavsett hur du motiverar dina handlingar.
Men förmodligen kommer de ta hänsyn till att du styrt upp ditt liv i domen, de brukar de göra. Ingen tjänar på att dina framtidsutsikter förstörs.
Citera
2008-03-27, 10:53
Medlem
Helt rätt att du ställs till svars för det du gjort. Du har åsamkat skattebetalarna stora utgifter och ska således ersätta dessa. Tycker det är naivt att tro att tiden har någon betydelse. Du har brutit mot lagen och du får ta konsekvenserna av detta.
Citera
2008-03-27, 10:59
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
80 målningar? något som du verkar "glömt" att tala om i denhär tråden, känns som att du sabbat hela stan och förtjänar din böter.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=647212

Efter att ha läst det där så tycker jag nästan att straffet var i underkant, riskerar du inte fängelse så är det något fel på det svenska rättssystemet.
Citera
2008-03-27, 11:27
Medlem
Monikas avatar
Det är som att du tror att du skulle ha gjort rätt för dig om du bara utropar "men jag ångrar mig". Du har ju gjort det du anklagas för. Hur skulle det kunna vara orättvist då? Hur tänker du? Resonemanget liknar en bortskämd barnunges.
Citera
2008-03-27, 13:20
Medlem
TS skriver att "... jag har bara målat. Riktiga målningar. och inte på något privat ägt.
Detta av respekt för sammhället. "

hur korkad är du? bara för att staten/kommunen äger det så betyder det inte att dess pengar kommer flygande ur tomma intet, pengarna kommer från skattebetalare, och därmed så har du klottrat på mina tunnlar. så bit i det sura äpplet.
Citera
2008-03-27, 13:48
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colours
Jag har tidigare i mitt liv hållt på med graffiti.

Jag slutade med detta för ca 1-1,5 år sedan.
Efter att jag slutat målat, och skaffat jobb, så kommer polisen plötsligt hem till mig och hämtar mig och sätter mig i häkte, gör husransakan osv. Jag har inte målat på lätt ett halv år iaf när detta händer.

Jag är nu med i en stor utredning om graffiti och klotter.
Jag är anklgad för grov skadegörelse för uppskattningsvis en halv milijon+.
Jag riskerar att få betala över en halv milijon i böter alltså.

Jag har dock enbart gjort riktiga målningar, inge klotter och kladd. I nästan uteslutande tunnlar där ingen privat person fått lida för det, och där ingen vettig människa ens skulle störa sig på det.
För ärligt talat, vem ställer sig och glor på dom gråa väggarna i en tunnel?
Och om nån nu skulle göra det, är det inte då vackrare med ett nogrant gjort, färglat konstverk på väggen? Även om konst formen inte faller dig i smak, så är väll endå färg på väggen oavsett, bättre än en grå tråkig betong vägg?

Hursom, jag har inte klottrat, inte vandaliserat, inte förfulat, och förstört, jag har bara målat. Riktiga målningar. och inte på något privat ägt.
Detta av respekt för sammhället.

Jag har även jobb, sköter mig bra. Gör inget olagligt längre.
Är ej tidigare dömd.

Är det då rättvisst att kräva mig på 500 000kr+ och förstöra mina framtidsutsikter och planer med livet, för att jag som ung målat färg på lite väggar?
Medans våldsmänn, rånare och knarklangare mm i många fall kommer undan betydligt mycket mildare.

Jag har fått ordnig på mitt liv, har stora planer. Framtidsutsikerna var bra för mig.
Sen kommer detta, som en smäll. Mina framtids planer och ustiker är i princip förstörda om jag får en halv milijon i böter.

Straff är väll endå till för att skrämma folk och förebygga brott, och tillviss del straffa brottslingar. inte att förstöra en skötsamm ungdoms framtids utsikter?
Jag har ju redan slutat med dettta brott. långt innan polisen ens kom och tog mig.
jag har skaffat jobb. jag är på rätt bana.
Tex 20 000kr i böter hade varit jobbigt, det hade kännts, det hade varit ett sraff. Räcker inte det? Varför förstöra mitt liv, för något som inte ens skadat nån?

Jag har liksom inte utsatt någon person för nån form av skada.

Är detta verkligen rättvisst tycker ni?

Vad gäller skadeståndet på 500 stora tänker jag inte ta upp eller själva skuldfrågan.

Men att du skulle häktas efter så lång tid ställer jag mig frågande till. Men det handlar om att rättssamhället vill visa sin makt med dylika manifestationer. Det finns ingen åklagare eller domare som riskerar något när någon felaktigt frihetsberövas. De är oantastliga för sina felaktigheter. Det saknas en lag som sparkar domare och åklagare vid felaktiga frihetberövanden där grund saknas. I dag överlåter man dessa brister till skattebetalarna som får betala skadestånd, då handlar det om solidariskt betalninsansvarig, inte personligt ansvar.

Om du nu inte har bedrivit någon kriminell gärning sista 18 månadrena elelr utgör ett hot mot någon eller något eller riskerar att förstöra en utredning så förstår jag inte varför du skulle frihetsberövas. Då hade det räckt med en kallelse till förhör.

Men jag skulle vilja ha en lag som berövar möjligheten för åklagare och domare till fortsatt tjänstgöring när uppenbart felaktiga frihetsberövande har gjorts.
Citera
2008-03-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior

Varning för subjektiv åsikt:

Äh vafan om snubben har målat sådant som kan förgylla en grå betongvägg - dvs konst - är det väl lite väl jävligt kanske. Men det troliga är att TS har sprejat sina äckliga tags över hela stan och i sådana fall tycker jag han ska betala för skiten.

/ Lex

Grafitti är inte konst. Det är klotter. Och fult.
Citera
2008-03-27, 15:27
Medlem
Soppas avatar
OCH olagligt!!

Stå för vad du har gjort och ta ditt straff
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Grafitti är inte konst. Det är klotter. Och fult.
Citera
2008-03-27, 15:36
Medlem
Som man bäddar får man ligga....Jag tycker dessutom att du ska tvätta bort allt du har förstört med ditt klottrande.....
Senast redigerad av Pallis 2008-03-27 kl. 15:42.
Citera
2008-03-27, 16:16
Medlem
#Jag slutade med detta för ca 1-1,5 år sedan.
Efter att jag slutat målat, och skaffat jobb, så kommer polisen plötsligt hem till mig och hämtar mig och sätter mig i häkte, gör husransakan osv. Jag har inte målat på lätt ett halv år iaf när detta händer.
#

jasså och hur fan fick snutn tag i dig,, polisen är ju inte direkt känd för sin höga effektivitet,,
Citera
2008-03-27, 16:27
Medlem
Ni verkar ju inte hajja vad jag skriver.
För det första, att "klottra" och "förstöra" saker är en HELT annan sak mot att göra riktiga, nogranna färglada fina målningar i gångtunnlar på gråa tråkiga väggar som ingen endå bryr sig om. Fattar ni inte den skillnaden så ja, då äre väll så. synd om er.
Visst, det e fortfarande olagligt. Äre olagligt så äre. ja visst.
Men att spöa upp en kille som kallar eran flickvän eller mamma för hora, taffsar på henne, förösker våldta henne. Att slå sönder en sån snubbe. Det är precis lika olagligt som att gå runt på stan och välja ut en random snubbe och slå sönder honom. Så yes det e olagligt. Men det är fanemej inte fel eller åtminstonde lika fel..
men jag förväntar mig inte att dom av er som är bittra giriga naiva människor ska förstå det här som jag pratar om. Ni tänker antagligen bara, graffiti = klotter = vandalism= mina pengar, STRAFFAAA FÄNGELSE!! MILIJONER I BÖTER!!

Sen så lär ni få klart för er att jag INTE säger att man ska slippa straff för att man slutat med nått. Jag säger inte att man ska komma undan med brott för att man inte håller på med brottet längre.

Jag tycker däremot att förstöra någons framtidsutsikter genom att slänga på han 500 000 kr i böter för ett sådant brott som detta, är sjukt överdrivet. OM personen i fråga inte ens håller på med brottet längre. Och brottet är av en sådan natur som detta handlar om.

Att skada en människa, att våldta, att råna och mörda som ni försöker likna detta med(otroligt nog), det är långt i från samma sak. Lååångt.
Har man skadat en perosn, är man en ond människa som är ute efter att göra ont och göra illa folk, då ska man deffenitivt straffas. Även om man lagt av med det.

Men när det handlar om ett brott som detta, att måla lite färg på tunnel väggar. Och dessutom göra det nogrannt, snyggt och även enbart i from av riktiga målningar i tunnlar. Då äre en helt annan sak.

Jag har inte utsatt nån får nån skada, hot, lidande eller nått sådant.
Därför anser jag att ett sådant hårt straff som en halv milijon i böter är sjukt överdrivet. Att straff, ja visst. Ett straff för att jag gjort fel. Sure. Men att förstöra framtidsutsikterna och ge mig ett straff som håller hela livet, för nått jag gjort som inte ens skadat nån? Medans rånare och våldsmän frå betydligt mycket lägre straff som dom blir av med på en kort tid? Tycker ni detta är rättvist kan jag enbart säga att ni antingen inte tänker efter tillräckligt noga och hajajr vad vi snackar om, eller så är ni bara helt körda i huvudet.

Sen ni äckliga naiva idioter som enbart tänker "graffiti = vandalism!!, klotter, skadelgörelse, fängelse! milijon böter! STRAFFA! Hämska brott, värre än våldtäckt, det kostar ju förfan mig 50 öre om året att betala för erat jävla klotter, ni borde straffas så jävla håårt!! bla bla." Och inte ens kan se skillnad på en vandal och en konstnär. Ni stackare kan ju hålla käften och gå å vara bittra naiva idioter nånannan stans.
Citera
2008-03-27, 16:33
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colours
Ni verkar ju inte hajja vad jag skriver.osv...
.

Jag förstår precis vad du menar och jämför definitivt inte ditt brott med mord eller våldtäkt. Vad straff anser du själv vore rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in