• 1
  • 2
2008-03-26, 15:53
Medlem
Biffens avatar
Slö surfa runt lite och hitta den här filmen...

http://www.liveleak.com/view?i=28a_1198988249

Diskutionsunderlag? Ja.

Har ni kommit på er själva eller någon annan för den delen med att vara just narcissistisk ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk ) Och är det kanske något som per automatik följer med kroppsbyggandet?

Vet juh bara för min egen del att under perioder då det går vidrigt bra på gymmet, kan det lätt bli att man tar sig en extra blick i spegeln...Vad säger ni? handen på hjärtat, är ni narcissistiska?
Citera
2008-03-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
Slö surfa runt lite och hitta den här filmen...

http://www.liveleak.com/view?i=28a_1198988249

Diskutionsunderlag? Ja.

Har ni kommit på er själva eller någon annan för den delen med att vara just narcissistisk ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk ) Och är det kanske något som per automatik följer med kroppsbyggandet?

Vet juh bara för min egen del att under perioder då det går vidrigt bra på gymmet, kan det lätt bli att man tar sig en extra blick i spegeln...Vad säger ni? handen på hjärtat, är ni narcissistiska?

Stämmer int till hundra % Älskar min reflektion för tillfället. Har ja slitit röv år ut o år in med ryggskott o nackskott m.m så får ja fan unnamig det o de ska ingen jävel komma o säga nått om

Fred ut
Citera
2008-03-26, 16:11
Medlem
Ha ha vilken snubbe på filmen. Lovar att han runkar till sig själv i spegeln.

Vad gäller topic så kanske narcissism är lite att ta i då det faktiskt är en psyopatisk personlighetsstörning . Men överdriven självgodhet, stort behov av uppmärksamhet, överdriven vilja att "tävla" mot andra vad gäller ytliga attribut osv. tycker jag absolut stämmer in på en stor del "kroppsbyggare".

Tror att alla dessa "störningar" är en biprodukt av att folk blir allt mer tillfreds av sin egen spegelbild. Med all extra spegeltid följer en fascination och 'besatthet' för det yttre. Börjar i allt högre grad jämföra sig med andra - både folk med ful kropp och folk med snygg kropp. Till slut så lever "kroppsbyggarna" i en ständig jämförelsevärld där den egna spegelbilden står i fokus.
Citera
2008-03-26, 16:46
Bannlyst
Blanda inte ihop narcissism med fåfänga..
Citera
2008-03-26, 18:20
Medlem
biffmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Blanda inte ihop narcissism med fåfänga..
Nej, precis. Jag är nog jävligt fåfäng, jag spenderar en ansenlig andel tid framför spegeln. Skulle jag vara själv på gymmet skulle jag träna i bar överkropp helt klart. Men att vara narcissistisk innebär så mycket mer/annat än att tycka om sin kropp och/eller spendera mycket tid på att se på den. Några grandiosa tankar eller behov att ständigt vara i centrum, det har jag inte .

Men snubben i videon, hahaha. Han kanske har en narcissistisk störning, han verkar ju tro att han är en gud eller nåt .
Citera
2008-03-26, 18:27
Medlem
edvard_ms avatar
hahaha skön film!!
Självklart blir man lite fåfäng. För oss flesta gymmare är det ju reflektionen i spegeln som är belöningen för allt slit, så några extra blickar blir det garanterat!
Citera
2008-03-26, 18:32
Medlem
jalouxs avatar
Jag är nog mer inne på det motsatta spåret, att jag hatar min kropp i dess nuvarande skick. Fungerar i alla fall rätt bra för motivationen.
Citera
2008-03-27, 09:30
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaloux
Jag är nog mer inne på det motsatta spåret, att jag hatar min kropp i dess nuvarande skick. Fungerar i alla fall rätt bra för motivationen.

hehe, kärlek och hat är med andra ord två användbara verktyg för att forma sin kropp...
Citera
2008-03-27, 13:23
Medlem
Akademikerns avatar
Jag är inte speciellt fåfäng... längre.

Men jag är narcissistisk så det räcker och blir över Men jag tycker inte det är något negativt med det? Jag vet ju att jag är ganska mycket bättre och smartare än de flesta andra människor... finns ingen anledning att skämmas över sig själv, när man i själva verket vet att man är lite bättre än alla andra?

Men till saken... Klart man kollar på sig själv i speglen? Tränar man hårt vill man ju följa sin utveckling?
Citera
2008-03-27, 15:03
Bannlyst
Jag skulle väl tro att nästintill alla (oavsett om de tränar eller ej) gillar att stå framför spegeln och unna sig nöjet att spänna sig. Jag är själv inte särskilt vältränad men trots det så spenderar jag iallfall 15 minuter framför spegeln flexandes de olika muskelgrupperna. Vissa dagar är man nöjd med sin fysisk, andra inte. Oavsett så kan man inte låta bli att kolla sig lite extra i spegeln, speciellt inte efter ett hårt träningspass då musklerna är pumpade.
Med detta sagt så är det nog ytterst få som faktiskt blir pilska av att se sig själva i spegeln. Själv brukar jag mest bli nöjd och hoppas på att personer av det motsatte könet också noterar de framsteg som jag gjort med min kropp. Sitter man och runkar till sig själv i spegeln (och att man sedan filmar det) då har man nog inte alla hästar hemma i stallet.
Citera
2008-03-27, 19:29
Medlem
biffmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Sitter man och runkar till sig själv i spegeln (och att man sedan filmar det) då har man nog inte alla hästar hemma i stallet.

Hahah, nej det har du nog rätt i

Håller med om allt i din text btw.
Citera
2008-03-27, 19:42
Medlem
Orrons avatar
Kroppsbyggare

Har inget underlag alls egentligen, men jag tror iaf att om man skrapar lite på ytan vad gäller kroppsbyggares kroppsuppfattningar, självbild etc. så är det nog snarare regel än undantag att det ligger mycket sjukt bakom.
Har personligen svårt att förstå hur man kan lägga ner så mycket tid och energi, att låta hela ens liv kretsa kring något så banalt som ens kropp. Av allt spännande livet har att erbjuda är bodybuilding nog det sista jag skulle satsa på proffesionellt.

Förbannat kul och skönt att träna dock. Med måtta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in