2015-02-17, 15:13
Medlem
eduardhs avatar
Ojsan! Varför är hon fängslad i Etiopien då? Människosmuggling. Hur var och i viket syfte
Citera
2015-02-17, 15:24
Medlem
sueco2s avatar
Vore det inte en fin gest att föreslå ett fångbyte med Etiopien?
Det måste ju stärka vänskapen mellan länderna.
Sverige återfår sina landsmän och Etiopien återfår alla sina.
När sen Jansson åter står på svensk mark kan hennes offer få upprättelse för de orättvisor hon orsakat dem.
Citera
2015-02-17, 15:25
Medlem
Om man kan bryta ryggen av sig infor USAs president, och ställa regeringsplanet till forfogande for att få hem en IS-krigare från Quantanamo, ja då kan man fanimej ställa upp lite på denna bruden också.
Svenskar!?
Citera
2015-02-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Inte för att jag har några sympatier med henne överhuvudtaget, men ett par år med dödsångest i ett etiopiskt fängelse är ett hyfsat hårt straff. Hon har inte slagit ihjäl eller skadat någon, i Sverige sitter mördare och grova våldtäktsmän inne ett år eller två.

I Sverige råder svensk lagstiftning. I Etiopien en annan..

Med ditt resonemang skulle hustrumisshandlare kunna försvara sig själva genom att säga att det minsann inte är straffbart i deras hemländer. Lite syra i ansiktet på hustrun är inget man behöva sitta inne för.

När man åker till Etiopien för att begå brott där - och för att undvika att strafföras hemma i Sverige - då har man gjort ett val. Dumt sådant men ändå.

För oss här i väst låter det som ett för hårt straff att behöva sitta inne 23-25 år för människosmuggling. Men det är här det. Därborta resonerar de på ett helt annat sätt.

Jag är motståndare till att svenska tidningar försöker göra snyfthistorier av storysar där svenska ÅTERFALLSFÖRBRYTARE åker fast i utlandet - och döms där enligt landets regler.

Det är lite Annika Östberg över denna story..
Citera
2015-03-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Om man kan bryta ryggen av sig infor USAs president, och ställa regeringsplanet till forfogande for att få hem en IS-krigare från Quantanamo, ja då kan man fanimej ställa upp lite på denna bruden också.
Svenskar!?
Menar du när Ghezali flögs hem från GUANTANAMO? Han var inte IS-krigare. IS fanns inte då. Menar du något annat förklara gärna närmare.
Citera
2015-03-13, 00:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sueco2
Vore det inte en fin gest att föreslå ett fångbyte med Etiopien?
Det måste ju stärka vänskapen mellan länderna.
Sverige återfår sina landsmän och Etiopien återfår alla sina.
När sen Jansson åter står på svensk mark kan hennes offer få upprättelse för de orättvisor hon orsakat dem.
Varför det?
En människa som hon kommer troligast inte sluta begå brott någonsin och nu sitter hon inlåst gratis för oss svenska skattebetalare för något vi fått betala dyra pengar för här hemma.

Låt oss glädjas i stället åt att för en gång skull behöver Sverige inte vara den som står för stålarna. Må bara hoppas på att hon får sitta hela strafftiden ut.
Citera
2015-03-13, 08:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Sverige råder svensk lagstiftning. I Etiopien en annan..

Med ditt resonemang skulle hustrumisshandlare kunna försvara sig själva genom att säga att det minsann inte är straffbart i deras hemländer. Lite syra i ansiktet på hustrun är inget man behöva sitta inne för.

När man åker till Etiopien för att begå brott där - och för att undvika att strafföras hemma i Sverige - då har man gjort ett val. Dumt sådant men ändå.

För oss här i väst låter det som ett för hårt straff att behöva sitta inne 23-25 år för människosmuggling. Men det är här det. Därborta resonerar de på ett helt annat sätt.

Jag är motståndare till att svenska tidningar försö ker göra snyfthistorier av storysar där svenska ÅTERFALLSFÖRBRYTARE åker fast i utlandet - och döms där enligt landets regler.

Det är lite Annika Östberg över denna story..

Annika Ösberg var väl inte dömd i Sverige för brott. Ingela Jansson skulle väl in men avvek om jag minns rätt.
Citera
2015-05-10, 10:26
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför det?
En människa som hon kommer troligast inte sluta begå brott någonsin och nu sitter hon inlåst gratis för oss svenska skattebetalare för något vi fått betala dyra pengar för här hemma.

Låt oss glädjas i stället åt att för en gång skull behöver Sverige inte vara den som står för stålarna. Må bara hoppas på att hon får sitta hela strafftiden ut.

Efter fyra och ett halvt år i detta fängelse kommer hon inte att återfalla i någon brottslighet. Hon kommer inte heller att sitta strafftiden ut. Hon kommer sannolikt att dö om hon inte får komma till Sverige. Ni tycks inte fatta att kriminalvård inte handlar om pöbelns blodtörst.
Citera
2015-05-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Efter fyra och ett halvt år i detta fängelse kommer hon inte att återfalla i någon brottslighet. Hon kommer inte heller att sitta strafftiden ut. Hon kommer sannolikt att dö om hon inte får komma till Sverige. Ni tycks inte fatta att kriminalvård inte handlar om pöbelns blodtörst.

jag förstår inte riktigt ditt resonemang kring att hon inte skulle kunna återfalla i brottslighet i fall at hon släpptes fri -efter att ha varit med om detta så måste ju risken för att åka fast i sverige för eventuella nya straff inte kännas särskilt avskräckande. ditt resonemang verkar ju förutsätta att hon efter hon har blivit frisläppt skulle hållas kvar i etiopien.

jag är inte tillräckligt påläst, men jag vågar mig också på att gissa att 'kriminalvården' i etiopien knappt existerar och att en stor del av syftet just handlar om 'pöbelns blodtörst'. men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2015-05-10, 14:17
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
jag förstår inte riktigt ditt resonemang kring att hon inte skulle kunna återfalla i brottslighet i fall at hon släpptes fri -efter att ha varit med om detta så måste ju risken för att åka fast i sverige för eventuella nya straff inte kännas särskilt avskräckande. ditt resonemang verkar ju förutsätta att hon efter hon har blivit frisläppt skulle hållas kvar i etiopien.

jag är inte tillräckligt påläst, men jag vågar mig också på att gissa att 'kriminalvården' i etiopien knappt existerar och att en stor del av syftet just handlar om 'pöbelns blodtörst'. men rätta mig gärna om jag har fel.

Det 23-åriga straff som Ingela Jansson just nu avtjänar skulle i västvärlden klassificeras som en form av tortyr. Därför är det förvånande att så många tycker att hon har fått ett rättmätigt straff genom att sitta där. Som amatörpsykolog törs jag svära på att det sista hon tänker på om hon blir fri är att begå nya brott. Just nu kämpar hon för sitt liv därnere. Är hon oskyldig? Nej, hon har varit en notorisk återfallsförbrytare. Men hon förtjänar inte det straff som just nu avtjänas.
Citera
2015-05-10, 14:51
Medlem
Citat:
Det 23-åriga straff som Ingela Jansson just nu avtjänar skulle i västvärlden klassificeras som en form av tortyr. Därför är det förvånande att så många tycker att hon har fått ett rättmätigt straff genom att sitta där. Som amatörpsykolog törs jag svära på att det sista hon tänker på om hon blir fri är att begå nya brott. Just nu kämpar hon för sitt liv därnere. Är hon oskyldig? Nej, hon har varit en notorisk återfallsförbrytare. Men hon förtjänar inte det straff som just nu avtjänas.

ja, det är säkert hemska förhållanden och hon fokuserar säkert inte på att begå nya brott.
men att gå ifrån detta till att hon som frisläppt i sverige skulle hålla sig borta från brottets banan tycker jag är att dra förhastade slutsatser. redan ett svenskt fängelse avskräcker de allra flesta i det här landet men tydligen inte ingela. så hon funkar nog inte riktigt som majoriteten.
ärligt talat tror jag att sannolikheten att en frisläppt ingela skulle återfalla i brottslighet är högra än för än genomsnittet. jag dristar mig till och med till att tro att sannolikheten faktiskt är långt större.
Citera
2015-05-10, 15:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det heter väl inte ens kriminalvård i Etiopien? Och kriminalvård här är väl lite av en trevlighets etikett, tanken är att man ska försöka rehabilitera de dömda från brottslighet och visst finns vårdinsatser tillgängligt i viss mån (även om man kan fråga sig om ökad amfetaminförskrivning med ökade ADHD diagnoser tillämpas i svenska fängelser för att det blir lättare och lugnare för personalen då fångarna blir mindre stökiga om de slipper abstinensbesvär efter tidigare klassat missbruk?).
Men det är inte så att svenska kriminella ses som av svenskt rättsväsende tillhörande vårdobjekt som ska hem till varje pris. Här hade hon väl ett straff att avtjäna men brottsligheten rör ju inte mord väpnat rån eller dylikt så incitament att kräva hem henne för avtjänande av straff här innan hon sitter färdigt där finns väl inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in