2008-03-25, 18:25
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungVred
Jag har samma roliga ryggproblem som dig + lite fel på en disk och kota.

Sjukgymnastik, alvedon och högsta (rekommenderade) dosen av Tramadol använder jag mig av. Kanske ska tillägga att jag tar Tramadol enbart för smärtan skull.
Vid läkarsamtal så har mina val varit mellan, citodon, tramadol, tradolan, voltaren och diverse antiinflammatoriska.

Varför tar du enbart 100mg om dagen om du har så ont?

Det var vid mitt första besök för några veckor sedan som läkaren skrav ut 100mg per dag plus alla receptfria jag ska blanda. så nu gör jag lite mer research för att ha lite alternativ vid mitt nästa besök.

100mg är ganska lite och det som står på förpackningen/ordinationen, men jag tar givetvis mer eftersom jag har ont.
så kanske 2-300mg per dag.

har du diskuterat andra alternativ eller säger din läkare stopp?
hur många mg/dag äter du?
Citera
2008-03-25, 18:27
Medlem
Boogie-ads avatar
Just för smärtlindringen tycker jag Tradolanen är den bästa, men jag ligger på 400mg retard om dagen.. Har gjort i snart 3 år. Bävar för den avtändningen om jag måste sluta.

Har rygg reumatism +en idrottsskada i ryggen.

Givetvis ordinerat av min läkare tillsammans med Alvedon forte och arcoxia.
Citera
2008-03-25, 18:30
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Just för smärtlindringen tycker jag Tradolanen är den bästa, men jag ligger på 400mg retard om dagen.. Har gjort i snart 3 år. Bävar för den avtändningen om jag måste sluta.

Har rygg reumatism +en idrottsskada i ryggen.

Givetvis ordinerat av min läkare tillsammans med Alvedon forte och arcoxia.

ok, fick du 400mg direkt eller har du ökat succesivt? det är just blandningen med andra läkemedel min mage inte pallar, därför skulle det vara bättre med ett effektivare läkemedel i mindre dos.

nån som vill kan ju kolla biverningslistan på tex oxikodon jämfört med pronaxen. skrämmande att det finns receptfritt.
Citera
2008-03-25, 19:00
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
ok, fick du 400mg direkt eller har du ökat succesivt? det är just blandningen med andra läkemedel min mage inte pallar, därför skulle det vara bättre med ett effektivare läkemedel i mindre dos.

nån som vill kan ju kolla biverningslistan på tex oxikodon jämfört med pronaxen. skrämmande att det finns receptfritt.

Den ska du inte läsa.... Det är ju samma skit på alla piller, biverkningarna alltså.

Nej jag började med 200mg men efter 2 månader gick jag upp på 400mg sen har jag hållit mig där i över 2 år.

Tradolan är skit man känner sig som en pundare om man missar att ta tabletterna i samma tid som dagen innan.

Bäst för magen är Arcoxia för mig iaf pronaxen osv sket man ju ihjäl sig av.
Citera
2008-03-25, 19:01
Medlem
PungVreds avatar
Citat:
Det var vid mitt första besök för några veckor sedan som läkaren skrav ut 100mg per dag plus alla receptfria jag ska blanda. så nu gör jag lite mer research för att ha lite alternativ vid mitt nästa besök.

100mg är ganska lite och det som står på förpackningen/ordinationen, men jag tar givetvis mer eftersom jag har ont.
så kanske 2-300mg per dag.

har du diskuterat andra alternativ eller säger din läkare stopp?
hur många mg/dag äter du?

Jaha, men då tycker jag absolut att du ska informera om att dosen är för låg.
Är du kille så brukar de dessutom inte vara så snåla med dosen, men det kan ju vara för att det är första gången som du fått det utskrivet.
Jag tar 100mg tramadol + 1000mg alvedon 4 gånger om dagen. Utöver detta har jag haft diklofenak och arthrotec men väljer att inte äta det pga magsmärtor. Åt Citodon tidigare men hade lite problem med kaskadspyor därför bytte jag till Tramadol.

Vissa läkare är givmildare än andra, jag har haft 4 läkare och 4 helt olika åsikter om saken. Jag råder dig att inte glömma sjukgymnastiken, trots att det känns som att det inte gör någon större skillnad.
Har ryggen börjat jävlas en gång så är det väldigt lätt att problemet återkommer. Du kan säkert testa akupunktur osv hos din sjukgymnast, funkade inte för mig, men det gör det tydligen för många.
Inga andra alternativ mer än träning, piller och röntgen minst 1gg per år.

Se till att öka dosen först!
Citera
2008-03-25, 19:08
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Den ska du inte läsa.... Det är ju samma skit på alla piller, biverkningarna alltså.

Nej jag började med 200mg men efter 2 månader gick jag upp på 400mg sen har jag hållit mig där i över 2 år.

Tradolan är skit man känner sig som en pundare om man missar att ta tabletterna i samma tid som dagen innan.

Bäst för magen är Arcoxia för mig iaf pronaxen osv sket man ju ihjäl sig av.

tänkte bara att listan på pronaxen är typ en kilometer lång och det är receptfritt.
sen kollar man på ketogan eller oxy som är sjukt mycket starkare, och ser att listan är 6 gånger mindre. men jag förstår hur du menar.

ja, tradolan är beroendeframkallande men vad är inte det? alkohol, choklad, sex, internet, tv-spel osv.

men för mig väger det positiva tyngre än att ha värk hela tiden, dygnet runt, bara för att inte vara beroende.

tack för svaren iaf, skönt att veta att fler har ont (no offence, du förstår nog)
Citera
2008-03-25, 19:12
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Jaha, men då tycker jag absolut att du ska informera om att dosen är för låg.
Är du kille så brukar de dessutom inte vara så snåla med dosen, men det kan ju vara för att det är första gången som du fått det utskrivet.
Jag tar 100mg tramadol + 1000mg alvedon 4 gånger om dagen. Utöver detta har jag haft diklofenak och arthrotec men väljer att inte äta det pga magsmärtor. Åt Citodon tidigare men hade lite problem med kaskadspyor därför bytte jag till Tramadol.

Vissa läkare är givmildare än andra, jag har haft 4 läkare och 4 helt olika åsikter om saken. Jag råder dig att inte glömma sjukgymnastiken, trots att det känns som att det inte gör någon större skillnad.
Har ryggen börjat jävlas en gång så är det väldigt lätt att problemet återkommer. Du kan säkert testa akupunktur osv hos din sjukgymnast, funkade inte för mig, men det gör det tydligen för många.
Inga andra alternativ mer än träning, piller och röntgen minst 1gg per år.

Se till att öka dosen först!

mycket informativt svar måste jag säga.. blir glad när folk tar mig på allvar (vilket flertalet läkare inte gör).
ska ta dina råd med mig på vägen, absolut! tack!
Citera
2008-03-25, 19:24
Medlem
PungVreds avatar
Citat:
mycket informativt svar måste jag säga.. blir glad när folk tar mig på allvar (vilket flertalet läkare inte gör).
ska ta dina råd med mig på vägen, absolut! tack!

Det var så lite så.

Kan tillägga att det är lindrigare för ryggen om du istället för att sitta upp -ligger ner eller är uppe och går. Se dessutom till att inte frysa.

Doseringen av smärtstillande är dock viktig. Får man inte tillräckligt så slappnar man inte av i kroppen och då tar det längre tid att bli bättre.
Senast redigerad av PungVred 2008-03-25 kl. 19:27.
Citera
2008-03-25, 19:50
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Det var så lite så.

Kan tillägga att det är lindrigare för ryggen om du istället för att sitta upp -ligger ner eller är uppe och går. Se dessutom till att inte frysa.

Doseringen av smärtstillande är dock viktig. Får man inte tillräckligt så slappnar man inte av i kroppen och då tar det längre tid att bli bättre.

hahaha, instämmer helt. Jag har ett stillasittande jobb där jag får fruktansvärt ont! varierar ibland och höjer skrivbordet så jag kan stå och jobba, det blir bättre men absolut inte bra..

DÄREMOT är saken den att jag går till och från jobbet varje dag och känner knapp någonting! även fast det är ca 2 kilometer dit samt tillbaks.

och när man slutar jobbet tänker man att "åhh vad skönt det ska bli att komma hem och lägga sig i soffan/sängen"....men när man väl ligger där gör det ondare än något annat.

jobbigt när det gör ont att vila och sova.

det där med rätt dosering är min läkare också inne på helt och hållet. han säger att jag ska äta mina tabletter och inte slarva eftersom jag måste kunna röra mig som vanligt för att det ska bli bättre och att sjukgymnastiken ska fungera optimalt. så jag går dit och berättar helt enkelt bara att dosen fortfarande är alldeles för låg, eller att vi måste testa något annat. (som jag skrev förut så tar jag högre dos än ordinerat men det hjälper inte heller.)
Citera
2008-03-25, 20:22
Medlem
PungVreds avatar
Citat:
hahaha, instämmer helt. Jag har ett stillasittande jobb där jag får fruktansvärt ont! varierar ibland och höjer skrivbordet så jag kan stå och jobba, det blir bättre men absolut inte bra..

DÄREMOT är saken den att jag går till och från jobbet varje dag och känner knapp någonting! även fast det är ca 2 kilometer dit samt tillbaks.

och när man slutar jobbet tänker man att "åhh vad skönt det ska bli att komma hem och lägga sig i soffan/sängen"....men när man väl ligger där gör det ondare än något annat.

jobbigt när det gör ont att vila och sova.

det där med rätt dosering är min läkare också inne på helt och hållet. han säger att jag ska äta mina tabletter och inte slarva eftersom jag måste kunna röra mig som vanligt för att det ska bli bättre och att sjukgymnastiken ska fungera optimalt. så jag går dit och berättar helt enkelt bara att dosen fortfarande är alldeles för låg, eller att vi måste testa något annat. (som jag skrev förut så tar jag högre dos än ordinerat men det hjälper inte heller.)

Om du har ett bestående problem så måste du tänka på att slappna av kroppen när du väl kan det. Känn efter om det är skönare att ligga på ett hårt underlag, tex golvet istället för en mjuk soffa. Eventuellt om du behöver ha hårdare/mjukare madrass. Jag vet själv att om jag sätter mig i en mjuk soffa så kommer jag inte upp igen.
Jo, det gör jag men det ser ut som att jag fått en flaggstång i arslet när jag försöker gå sen.
Men då verkar det som att du har fått en vettig läkare. NÄMN ALDRIG att du har tagit högre dos dock. Det är en av de sakerna som gör att de tar dig för att vara beroende eller riskera att bli beroende. Det, din alkoholkonsumtion, om något beroende ligger i släkten, hur du presenterar dig själv och om du följer ordinerad sjukgymnastik.
Citera
2008-03-25, 21:00
Medlem
Macgarvers avatar
De tre midare preparaten tramadol, citodon och dexofen är väl i princip de man har o välja på så länge man inte har cancer eller liknande.

Citodon tycker jag funkar kanon mot ryggvärk.

Tramsidams påverkar signalsubstanserna serotonin o noradrenalin....så bort med den....Dexofen ska man sitta o vara nervig bara för man äter benso.
Citera
2008-03-28, 19:40
Medlem
pronaxen

pronaxen 500 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in