• 1
  • 2
2008-03-25, 17:42
Medlem
glockengolds avatar
Får 100mg tramadol per dag mot min ryggvärk (lumbago).
Jag äter dessa 100mg, plus 4x400mg paracetamol + en 500mg pronaxen varje dag (enligt ordination) men det HJÄLPER INTE!
Har fått remiss för CT-röntgen av ryggraden och kör sjukgymnastik.

Nu är det så här att min läkare inte är helt omöjlig och jag behöver veta fler läkemedel som är snäppet bättre än tramadol så jag slipper äta en hel näve varje dag.

Inte i klass med Oxikodon-preparat eftersom det är lite väl långsökt och starkt.
Men någon slags "Medel" opiat/opioid? som är bättre än tramadol.

Kanske bör tillägga att läkemedlet är i smärtsyfte och inte i russyfte

tack för svar.

Peace! /GG
Citera
2008-03-25, 17:49
Medlem
spasmofen
Citera
2008-03-25, 17:52
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goranb
spasmofen

klippt ur FASS:

Citat:
Hur verkar Spasmofen?
Spasmofen verkar kramplösande på glatt muskulatur (muskulatur som inte kan styras av viljan) och effekten erhålles efter ca 20 minuter och varar 3 - 5 timmar.

Vad används Spasmofen för?
Vid smärtor av olika slag, t ex vid kramptillstånd i gall- och urinvägar samt i mag-tarmkanalen.

tror inte det var just detta jag letar efter mannen.
värken kommer från ryggraden och inte muskulaturen.

tack ändå.
Citera
2008-03-25, 17:59
Medlem
Codein eller ketogan kanske ?
Citera
2008-03-25, 18:00
Medlem
GaiNs avatar
Min röst faller på Kodein recip 25mg. Tillsammans med paracetamol kan ibland vara befogat, i de flesta fall som Citodon (panocod sedan de tagit bort C).

Annars är ju Ketogansuppar inte helt fel både till fest och till vardags.

Edit: Doh, en minut mellan. x-) Bevisar bara att vi har rätt. ;-)
Citera
2008-03-25, 18:04
Medlem
innehåller bla. opiater metylskopolaminnitrat 0,5 mg, kodeinhydroklorid 0,8 mg, morfinhydroklorid 13 mg,
kanske bättre än tram...
tycker jag iallafall
funkar bra mot ryggont
Citera
2008-03-25, 18:08
Medlem
Nemesis1s avatar
Varför beter sig alla här som om de blev serverade opioider av hotellroomservice på silverfat?? Eller som om de fick välja och vraka fritt vid ett smörgåsbord... Eller som om opioider såldes lagligt på Systembolaget och det bara var att gå dit och välja...

Nä, egentligen är opioider inte lätta att få tag på, så om man öht får välja så brukar det bara vara mellan två sorter... Sub eller Dolcontin kanske är de vanigaste opioiderna som en person som kör på tram/kod kan komma i kontakt med... Tar du Dolc oralt och sub i näsan/under tungan så kan man nog kalla dessa opioider för "medeltunga"...
Citera
2008-03-25, 18:10
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malux
Codein eller ketogan kanske ?

Citat:
Min röst faller på Kodein recip 25mg. Tillsammans med paracetamol kan ibland vara befogat, i de flesta fall som Citodon (panocod sedan de tagit bort C).

Annars är ju Ketogansuppar inte helt fel både till fest och till vardags.

Edit: Doh, en minut mellan. x-) Bevisar bara att vi har rätt. ;-)

Ja ni grabbar... 2 röster på samma preparat. tror också ni har rätt.
ska testa att kolla ketogan men är "orolig" för att sabba relationen med läkaren om jag ber om för starka saker. Smyger alltid när jag är där och drar inga föreläsningar om olika preparat jag vill testa. när jag är där vet jag i princip ingenting om läkemedel alls, förutom de jag redan haft och läst på om.

kodein recip på 25mg är ju snäppet sämre än citodon, men slipper iaf resterande snusk som dom petat i citodonet. dessutom kan man ta fler utan att skada levern alltför mycket.

tack för seriösa svar GaiN och Malux!
Citera
2008-03-25, 18:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Missade att det var av läkaren du fick pillren utskrivna... Isåfall är det nog inte så troligt att du får Dolcontin eller Subutex, men däremot Temgesic eller Norspan (som båda innehåller samma aktiva ämne som Subutex) kan vara en möjlighet...
Citera
2008-03-25, 18:15
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Varför beter sig alla här som om de blev serverade opioider av hotellroomservice på silverfat?? Eller som om de fick välja och vraka fritt vid ett smörgåsbord... Eller som om opioider såldes lagligt på Systembolaget och det bara var att gå dit och välja...

shit vad kyligt det vart här...vaknat på fel sida?? hotellroomservice på silverfat?.. håll dig härifrån om du inte vill bidra med något annat än negativ kritik. ingen här har påstått att det bara är att vraka och välja eller hur?

sub och oxy? bra förslag precis det jag inte frågade efter om du ens läste tråden innan du började härja.

men tack ändå!
Citera
2008-03-25, 18:16
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Missade att det var av läkaren du fick pillren utskrivna... Isåfall är det nog inte så troligt att du får Dolcontin eller Subutex, men däremot Temgesic eller Norspan (som båda innehåller samma aktiva ämne som Subutex) kan vara en möjlighet...

ok, då förstår jag bättre och då kan du bortse från mitt senaste inlägg. .
tack för hjälpen!
Citera
2008-03-25, 18:18
Medlem
PungVreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Får 100mg tramadol per dag mot min ryggvärk (lumbago).
Jag äter dessa 100mg, plus 4x400mg paracetamol + en 500mg pronaxen varje dag (enligt ordination) men det HJÄLPER INTE!
Har fått remiss för CT-röntgen av ryggraden och kör sjukgymnastik.

Nu är det så här att min läkare inte är helt omöjlig och jag behöver veta fler läkemedel som är snäppet bättre än tramadol så jag slipper äta en hel näve varje dag.

Inte i klass med Oxikodon-preparat eftersom det är lite väl långsökt och starkt.
Men någon slags "Medel" opiat/opioid? som är bättre än tramadol.

Kanske bör tillägga att läkemedlet är i smärtsyfte och inte i russyfte

tack för svar.

Peace! /GG

Jag har samma roliga ryggproblem som dig + lite fel på en disk och kota.

Sjukgymnastik, alvedon och högsta (rekommenderade) dosen av Tramadol använder jag mig av. Kanske ska tillägga att jag tar Tramadol enbart för smärtans skull.
Vid läkarsamtal så har mina val varit mellan citodon, tramadol, tradolan, voltaren och diverse antiinflammatoriska.

Varför tar du enbart 100mg om dagen om du har så ont?

edit:stavfel
Senast redigerad av PungVred 2008-03-25 kl. 18:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in