2008-04-06, 23:27
Bannlyst
Haha. Kan du be anden ringa mig så kan jag spela in det så kan vi få bevis på livet efter detta en gång för alla?
Citera
2008-04-07, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Haha. Kan du be anden ringa mig så kan jag spela in det så kan vi få bevis på livet efter detta en gång för alla?
Antar att det är mitt inlägg du kommenterar.
Jag var som du innan jag flyttade till huset. Jag märkte av det, flickvännen likaså, barnen och mina vänner oxå...det är ingen tvekan.
Jag kan inte förneka det, hur dumt det än låter.
Citera
2008-04-07, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Antar att det är mitt inlägg du kommenterar.
Jag var som du innan jag flyttade till huset. Jag märkte av det, flickvännen likaså, barnen och mina vänner oxå...det är ingen tvekan.
Jag kan inte förneka det, hur dumt det än låter.

Så länge det inte finns hållbara argument med relevans så verkar det osant.
Tror det rör sig om en grupp av människor som hetsar varandra till att tro på något.
Verkar ganska naivt. Men det kan även kännas betryggande att tro på något som inte förankrat i verkligheten då det kan kanske få en existens att kännas mer betydelsefull.
Citera
2008-04-07, 02:28
Bannlyst
Citat:
Så länge det inte finns hållbara argument med relevans så verkar det osant.
Tror det rör sig om en grupp av människor som hetsar varandra till att tro på något.
Verkar ganska naivt. Men det kan även kännas betryggande att tro på något som inte förankrat i verkligheten då det kan kanske få en existens att kännas mer betydelsefull.
I mitt fall var det ingen grupp av människor som hetsade varann. Jag upplevde detta länge, länge i tron om att det bara var jag som hörde eller reagerade på ljuden. (Det började med ljud från innerdörrar o dyl.)
Men konstigheterna eskalerade och det var andra som kommenterade fenomenet innan jag sa något. Jag är inte typen som springer runt och förklarar alla konstigheter med spöken, och i och med det så blev jag trodd på ett annat sätt när jag pratade om det.
Som jag sa förut, jag lät som du i början...
Citera
2008-04-07, 02:52
Bannlyst
Jag har lidit hypokondri.
Jag överanalyserade varje lilla symptom och fick det sedan bekräfta min diagnos.
Man ser det man vill. Man kan få saker att upplevas som man vill.

Att det låter i hus är ganska logiskt.
Citera
2008-04-07, 03:03
Bannlyst
Citat:
Jag har lidit hypokondri.
Jag överanalyserade varje lilla symptom och fick det sedan bekräfta min diagnos.
Man ser det man vill. Man kan få saker att upplevas som man vill.

Att det låter i hus är ganska logiskt.
Det kan jag oxå tycka, men det är inte logiskt att fönster öppnar sig med sån kraft att de går sönder, eller att man får slag, eller blir fasthållen, eller att barnen kommer och gråter och säger att de pratar med dem, eller alla dessa ljud, eller lampor som blinkar...jag önskar att alla som tvivlar kommer att få uppleva det.
Då är diskussionen över. Nu har du din åsikt och jag min.
Så är det bara.
Citera
2008-04-15, 22:04
Medlem
Mr.CroMes avatar
Hazze är lik min bror jävligt mycket. Ni tror inte på ett piss, men hade ni varit med om det hade ni nog skitit på er. Det är skrämmande att ens lampa bara släcks/tänds. Eller kanske en dörr öppnas och stängs bara sådär...

No comments.
Citera
2008-04-16, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.CroMe
Hazze är lik min bror jävligt mycket. Ni tror inte på ett piss, men hade ni varit med om det hade ni nog skitit på er. Det är skrämmande att ens lampa bara släcks/tänds. Eller kanske en dörr öppnas och stängs bara sådär...

No comments.

Jag skulle bli glad om någonting sådant hände mig.
Då kanske jag skulle kunna tro på något.
Jag tror dock att denna rädsla finns förankrad i den rädsla som uppkom i bondesamhället.
Man var inte rädd för döden utan såg det som något naturligt, det som mer skrämde var att inte kunna slutföra saker som man/samhället ansåg vara viktiga innan man dog och därför bli en gast.
Detta är ju i grund och botten förankrat i samhällets värden och normer och det tyder ju på att dessa gastar eller andar är något som är skapat av samhället. Därför betvivlar jag deras existens.
Allt detta som ni talar om saknar riktiga bevis. Eftersom det inte existerar några som helst relevant och hållbara argument som kan stärka eran tes så betvivlar jag den. Om det skulle existera något sätt så är dessa väldigt få och det existerar betydligt fler argument som kan underminera eran tes.
Citera
2008-04-16, 12:29
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:

No comments.

Det är klart det kan vara obehagligt för vem som helst. KÄNNS det som att det är någon annan i huset så är det klart otäckt. Det betyder å andra sidan inte att man måste tolka det som att det faktiskt ÄR någon i huset. Skulle jag ha inbillat mig att en känsla var ett bevis så skulle jag ha trott på saker som passar i fantasyböcker av högsta rang.
Jag kan bli rädd för ormar som jag vet är ofarliga, det betyder inte att ormen faktiskt måste vara farlig. Man kan bli rädd för inbillade faror också. Lite lustigt exempel men du förstår kanske hur jag menar.

Man måste tänka på psykologiska faktorer, till exempel hur en grupps beteende påverkas av en persons upplevelser eller utsago. Kommer ni ihåg hur man i skolan kunde låtsas att det fanns löss i klassen, och plötsligt kliade det på allas huvud?

En liten oförklarad incident kan sätta igång en kedja av feltolkningar.
Många troende skulle förmodligen kalla mig ignorant och tycka att jag gör precis det som jag hävdar att många troende gör, nämligen ignorerar "bevis" även när dom stirrar en i ansiktet, men vad det egentligen handlar om här är att inte enbart gå på intryck och enskilda oförklarade incidenter för att dra slutsatser om vad som faktiskt pågår. Därför gör inte jag heller anspråk på vad som faktiskt har hänt i situationerna det handlar om, utan uppmanar bara till att ta i bejakande hur många liknande situationer har kunnat klaras upp.

Ett spöke har aldrig bevisats existera. I de situationer där man inte har kunnat hitta någon rimlig förklaring står man fortfarande kvar med ett olöst mysterium, inte ett svar. Vill man ändå ha en "temporär" förklaring är det hursomhelst mycket mer rationellt att välja en som bevisligen har förklarat liknande fenomen tidigare.
Citera
2008-04-16, 15:34
Medlem
TEOs avatar
Citat:

No comments.

Inte då. Jag har lampor som beter sig underligt, ljusken som flimrar i ögonvrån. Inget farligt alls. Ja just det, det förekommer även att det låter som om någon går på nedervångingen när man sitter och tittar på TV på ovanvången. Riktigt kul ljud som kan uppstå av värmeskillnader i ett hus.
Citera
2008-04-16, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Det är klart det kan vara obehagligt för vem som helst. KÄNNS det som att det är någon annan i huset så är det klart otäckt. Det betyder å andra sidan inte att man måste tolka det som att det faktiskt ÄR någon i huset. Skulle jag ha inbillat mig att en känsla var ett bevis så skulle jag ha trott på saker som passar i fantasyböcker av högsta rang.
Jag kan bli rädd för ormar som jag vet är ofarliga, det betyder inte att ormen faktiskt måste vara farlig. Man kan bli rädd för inbillade faror också. Lite lustigt exempel men du förstår kanske hur jag menar.

Man måste tänka på psykologiska faktorer, till exempel hur en grupps beteende påverkas av en persons upplevelser eller utsago. Kommer ni ihåg hur man i skolan kunde låtsas att det fanns löss i klassen, och plötsligt kliade det på allas huvud?

En liten oförklarad incident kan sätta igång en kedja av feltolkningar.
Många troende skulle förmodligen kalla mig ignorant och tycka att jag gör precis det som jag hävdar att många troende gör, nämligen ignorerar "bevis" även när dom stirrar en i ansiktet, men vad det egentligen handlar om här är att inte enbart gå på intryck och enskilda oförklarade incidenter för att dra slutsatser om vad som faktiskt pågår. Därför gör inte jag heller anspråk på vad som faktiskt har hänt i situationerna det handlar om, utan uppmanar bara till att ta i bejakande hur många liknande situationer har kunnat klaras upp.

Ett spöke har aldrig bevisats existera. I de situationer där man inte har kunnat hitta någon rimlig förklaring står man fortfarande kvar med ett olöst mysterium, inte ett svar. Vill man ändå ha en "temporär" förklaring är det hursomhelst mycket mer rationellt att välja en som bevisligen har förklarat liknande fenomen tidigare.

Bra skrivet.
Citera
2008-04-17, 16:15
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Jag för min del fick ta dit ett efter att minsta grabben kom upp på natten och var livrädd och frågade om det fanns spöken hemma. -Varför undrar du det, sa jag. -De pratar med mig, sa han, 6 år och livrädd. Då fick jag nog av spökerier och ringde ett medium.

Haha för det där säger ju inte alla ungar någon gång . Bra där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in