• 1
  • 2
2008-03-24, 20:10
Medlem
Min tjej är allergisk mot det mesta, hundar katter, hästar... listan är lång! Nu är det så ändå att vi båda är hundälskare och suktar efter ett husdjur. Finns det något alternativ för oss? Måste säga också att vi inte vill ha någon kinesisk nakenhund eller dylikt... det ska vara en hund! Jag själv är allergisk mot pollen, gräs, hö osv, men jag får en spruta i skinkan varje vår så är mina problem över. Finns detta för folk som är allergiska mot djur också?
Citera
2008-03-24, 20:13
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag var allergisk mot pälsdjur när jag var liten. Men vi köpte en Irish soft coated wheaten terrier (reservation för stavning) och det fungerade prima. Den rasen fäller inte och fungerar därför bättre ihop med allergiker.

Det är en väldigt pigg och glad hund som behöver en hel del aktivering.
Citera
2008-03-24, 20:25
Medlem
nazipoliss avatar
Jag är allergisk mot hundhår, följden blir rådnad med en viss (lätt) klåda i några minuter då jag har haft hundarna i sängen eller liknande. det har fungerat i 23 år för mig nu och jag själv tänker inte på det så mycket längre!
men jag märker direkt när jag har besök eller privatfester vem det är som är blödig då dem går och snyter sig, blir svullna i ansiktet och rödögda!

först o främst så skall ni kanske ta reda på vart smärtgränsen går, som i mitt fall så märker jag inte av detta längre. det kanske räcker med att man damsuger upp hundhåren en gång om dagen för att motverka detta hos er? kanske skaffar sig en liten hund med mindre hår (tex Dansk/svensk gårdshund).

Något som vissa gör är att köpa sig en minigris som alternativ på en hund, då syftar jag på största sannolikhet allergiker...
Citera
2008-03-24, 21:38
Medlem
Det är inte pälsen i sig som framkallar allregi, det är egentligen hudflagor ("mjäll") från djuret som gör att vi människor reagerar allergiskt. Man kan således oxå vara allergisk mot en nakenhund.

En ras ni kan testa är chihuahua, den KAN fungera för allergiker. Det ska vara den "vanliga" rasen, INTE strävhårig.

Man bör komma ihåg att man kan utveckla allergi med tiden, så om ni hittar en en lämplig hund nu så kan ni båda vara allergiska för den om något år. Att i det skedet göra sig av med ett älskat husdjur är inte lätt. Som allergiker (det gäller oxå dej som har pollenallergi) bör man tänka sig noga för innan man skaffar sig djur.
Citera
2008-03-24, 23:16
Medlem
panterpupps avatar
Pudel är en vovve som även pälsallergiker kan äga.

Det är ingen rolig jycke men ändå.
Citera
2008-03-24, 23:30
Medlem
Mondobabys avatar
Vad ni än gör KÖP inte en hund utan be att få låna hem och testa om ni klarar av just denna hundrasen innan ni genomför köpet.

Eller åk till olika uppfödare och spendera tid bland deras hundar.

Litet tips i all välmening.
Citera
2008-03-24, 23:42
Medlem
MisterToms avatar
Var en jättebra tråd uppe om det här för inte alls länge sen, och det finns INGA allergivänliga raser. Det finns vissa hundINDIVIDER som en allergiker tål, men inte den andra...

Här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=594669
Citera
2008-03-25, 03:48
Medlem
Schnyggves avatar
En liten vit sak som heter Bischon frisé typ, funkade när jag nosade och umgicks med den ett tag! söt var den också, ägaren själv var vetrinär och själv jävligt allergisk och för att visa hur bra han tålde den så gnuggade han pälsen i sina ögon och det gick hur bra som helst!
Citera
2008-03-25, 05:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masken69
Min tjej är allergisk mot det mesta, hundar katter, hästar... listan är lång! Nu är det så ändå att vi båda är hundälskare och suktar efter ett husdjur. Finns det något alternativ för oss? Måste säga också att vi inte vill ha någon kinesisk nakenhund eller dylikt... det ska vara en hund! Jag själv är allergisk mot pollen, gräs, hö osv, men jag får en spruta i skinkan varje vår så är mina problem över. Finns detta för folk som är allergiska mot djur också?

Om det bara är vanlig pälsallergi så har du tex Pudel (som finna i alla tänkbara storlekar) och "Softie" (softcoated wheaten terrier).

Både dessa raser är mycket smarta och helt underbara att ha att göra med men har en tednens att bli odrägliga om man inte håller dom kort. Dom större pudlarna (mellan och stor/kungs) funkar utmärkt som brukshundar.

Observera För att dessa raser ska vara "allergifria" så måste pälsen skötas mycket nogrant och badas ordentligt ofta, och om man inte rakar dom så får man räkna med att ett bad kan ta 4-5 timmar och kan inte göras av den som är allergisk och bör inte heller göras i hemmet, hos ett hundtrim så kostar det en hel del att få det gjort. Så vid allergi så är rakning (eller mycket kort klippning) att rekomendera.

Oftast så funkar det bra med raser som badas och fönas i pälskötseln.
Senast redigerad av Sereena 2008-03-25 kl. 05:34.
Citera
2008-03-25, 05:32
Medlem
Svart_Afghans avatar
schnoodle och labradoodle ska vara ok har jag hört. och den portugisiska vattenhunden.
Citera
2008-03-25, 08:00
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om det bara är vanlig pälsallergi så har du tex Pudel (som finna i alla tänkbara storlekar) och "Softie" (softcoated wheaten terrier).

Både dessa raser är mycket smarta och helt underbara att ha att göra med men har en tednens att bli odrägliga om man inte håller dom kort. Dom större pudlarna (mellan och stor/kungs) funkar utmärkt som brukshundar.

Observera För att dessa raser ska vara "allergifria" så måste pälsen skötas mycket nogrant och badas ordentligt ofta, och om man inte rakar dom så får man räkna med att ett bad kan ta 4-5 timmar och kan inte göras av den som är allergisk och bör inte heller göras i hemmet, hos ett hundtrim så kostar det en hel del att få det gjort. Så vid allergi så är rakning (eller mycket kort klippning) att rekomendera.

Oftast så funkar det bra med raser som badas och fönas i pälskötseln.
Jag vet inte hur du gör men det tog defintivt inga 4-5 timmar att bada vår softis.
Citera
2008-03-25, 08:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Jag vet inte hur du gör men det tog defintivt inga 4-5 timmar att bada vår softis.

4-5 timmar är i första hand med Pudel. det är snittet det tar att bada en mellanpudel ordentligt (om den inte är kortklippt) om man inte är väldigt van.

Ordentlig borstning först, sedan bad och tokning med fön(kalluft)+borstning, sedan rakning av nos, tassar och svansrot och ev efterklippning (det är väl dock i första hand om man har utställning päls)

Och har man inte tillgång till fön (kalluft) med stativ så tar det ännu längre tid, och axlarna går snabbt åt h-vete

En softie är lite lättare att bada då deras päls är lite annorlunda.

(Har dock bara erfarenhet av att bara utställningspudel och hemma softisar, så skillnaden blir ganska stor.
Senast redigerad av Sereena 2008-03-25 kl. 08:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in