• 1
  • 2
2007-12-27, 16:04
Bannlyst
Tjena hallojsan.
Nu är tiden då vi bestämmt oss för att skaffa en hund. Farsan är dock allergisk sen liten men han har klarat av en hel del nu på sista tiden. Grannen har en hund som hårar och han säger att han känner av den men inte mycket. Vet dock inte rasen men den hårar en hel del.
Vid sommarstugan har grannen där också en jakt hund som hårar så in i helvete. Där känner han knappt ingenting men det finns endå. Katter är dock det värsta och ingen vill ha en sådan heller.

Vi har haft kanin och marsvin sedan -96 (4st) och det har aldrig varit problem med dessa djur.

Så det jag söker är en hund som inte hårar mycket. Det enda jag vet i nuläget är pudel men dem är inet så fina. Hjälp mig nu gott folk!

Tack på förhand.
Citera
2007-12-27, 16:19
Bannlyst
Skaffa en Rottweiler
Citera
2007-12-27, 16:25
Medlem
Mefistos avatar
Pudel! Pudel! Pudel! Och det fiffiga med en pudel är att de finns i alla möjliga färger (svart, vit, aprikos, brun, silver) och storlekar (toy, dvärg, mellan, stor) och pälsen måste ju klippas hela tiden - men det positiva med det är att du kan forma din pudel precis som du vill! Korthårig! Utställningsbollar? Lejonklippning? Pudelrockarfrisyr?

Pudlar är vänliga, gladlynta, intelligenta. De är sofistikerade hundar som undviker vattenpölar (som andra hundar rusar rakt igenom) och när andra hundar äter hästbajs, rynkar pudeln på nosen och tar ett kliv åt sidan.

Och även om du ändå inte tycker de är så fina, är de absolut bäst ur allergisynpunkt.
Citera
2007-12-27, 16:28
Bannlyst
Soft coated wheaten terrier har päls som inte fäller, har samma livscykel som människans hårstrån. Envisa, men trevliga hundar...
Citera
2007-12-27, 16:39
Medlem
cavalls avatar
det är en liten myt att hundar som inte hårar är mindre benägna att utlösa allergi.

Det enda man kan göra är att testa sig fram på olika sätt för att hitta en ras man inte är allergisk mot.
Citera
2007-12-27, 16:58
Bannlyst
Oj, trevligt med många svar.
Hmm, soft coated wheaten terrier var ju sådär.
Är det verkligen en myt? Jag menar håren fladdrar ju runt i luften hela tiden och sätter sig på kläder, soffor osv. Det låter logiskt att det ska vara med allergiskeffekt på sådana.

Ge mig mer tips

EDIT: hörde lite med far och blandraser skulle tydligen fungera bra. Dock inte cockerspaniel. Finns det några bra tips på dessa? alltså pudel+någotannat.

Och hur är en Mittelspitz?
Citera
2007-12-27, 17:00
Medlem
Psyko Dads avatar
http://astmaochallergi.netdoktor.pas...lngItemID=5173
Citera
2007-12-27, 17:01
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskis
Oj, trevligt med många svar.
Hmm, soft coated wheaten terrier var ju sådär.
Är det verkligen en myt? Jag menar håren fladdrar ju runt i luften hela tiden och sätter sig på kläder, soffor osv. Det låter logiskt att det ska vara med allergiskeffekt på sådana.

Ge mig mer tips
Softisarna är mycket trevliga. Vi har haft en sådan hund och det var jättekul. Dom tappar inte pälsen utan ska klippas, därför klarar många människor som är allergiska av dem.
Citera
2007-12-27, 17:04
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kinesisk nakenhund? Garanterat pälsfri men kanske ingen skönhet precis?
Citera
2007-12-27, 17:12
Medlem
Serrus avatar
Strunta i att tänka på vilken ras det är ur allergisynpunkt. Individ spelar lika stor roll som ras och din farsa kommer förmodligen att få större och större besvär för varje gång han hälsar på hemma hos dig.

Så mitt råd är att du åker hem till din farsa när du vill träffa honom och istället skaffar dig den hund du vill ha utan att tänka på allergin. Som sagt så är det bara dumtatt utsätta din farsa för allergenet då det oundvikligen kommer att klubba honom om han utsätts för det för ofta.
Citera
2007-12-27, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Strunta i att tänka på vilken ras det är ur allergisynpunkt. Individ spelar lika stor roll som ras och din farsa kommer förmodligen att få större och större besvär för varje gång han hälsar på hemma hos dig.

Så mitt råd är att du åker hem till din farsa när du vill träffa honom och istället skaffar dig den hund du vill ha utan att tänka på allergin. Som sagt så är det bara dumtatt utsätta din farsa för allergenet då det oundvikligen kommer att klubba honom om han utsätts för det för ofta.

Problemet är att jag flyttat hemma och det är han och mor som är sugna
Tänkte inte på att skriva det innan.
Citera
2007-12-27, 19:42
Medlem
Abboccattos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Pudel! Pudel! Pudel! ...
Instämmer. Pudel är det rätta svaret på ditt problem.
Eller möjligen nakenhund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in