• 1
  • 2
2008-03-24, 11:37
Bannlyst
Såg en tråd om pannkaka på vatten och beslutade mig för att ta tillfället i akt och våga fråga nåt jag länge tänkt på. Kan man variera pannkaka på nåt gott och sliskigt sätt? Alltså inte göra dem matigare eller nyttigare utan bara godare? Chokladpannkaka t ex, går det? I så fall huir ska man göra? Att det inte går att använda oboy i smeten har jag redan kommit underfund med, det borde vara kakao man ska ha, men om det går, hur mycket ska man ha i? Och kan man göra sötare pannkakor med hjälp av vaniljsocker i smeten? Det _låter_ gott men jag har inte vågat prova, gör jag det på måfå blir det säkert pannkaka av det hela och jag försöker inte igen. Därför frågar jag här, är det någon annan som har lyckats optimera pannkaka till godis-pannkaka?

Mitt standardrecept som jag använder och är nöjd med är följande;
1 dl vätska(50% mjölk och vatten), ½dl vetemjöl, 10g milda och en nypa salt per ägg..
standardsmet för två personer blir då:
4 ägg
2 dl vatten
2 dl mjölk
2 dl vetemjöl
40 gram milda
ca en tsk salt
Citera
2008-03-24, 12:13
Medlem
klybans avatar
Denna pannkakas recept har inspiration från fattiga riddare.

4 Ägg
7dl Mjölk
3dl Mjöl
1msk Vaniljsocker
1msk Kanel
2msk rapsolja
Salt.

Vispa ägg,vaniljsocker,kanel och salt ordentligt.
Tillsätt lite mjölk(1-2dl) oljan och mjölet, vispa 5min låt sedan vila i 10min.
Vispa i lite mjölk i tagen, när mjölken är i, så vispa på rejält 5-10min skadar inte.

Låt stå 15min, blanda om pannkakssmeten och börja stek i smör.

Eftersom det är kanel och vaniljsocker i så funkar äppelmos allra bäst, helst hemmagjord för den är bäst
Och ett stort glas kall mjölk
Citera
2008-03-24, 12:22
Medlem
Kingen_kings avatar
Ha i vaniljsocker i smeten kan vara gott.
Citera
2008-03-24, 12:44
Bannlyst
Kanelen ställer jag mig aningens tveksam till men i min nästa smet ska jag till att börja med ha i en msk vaniljsocker.

tack för tips so far..
Citera
2008-03-24, 12:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semtexmess
Kan man variera pannkaka på nåt gott och sliskigt sätt? Alltså inte göra dem matigare eller nyttigare utan bara godare?
Det finns ju hur många ingredienser som helst som kan blandas i smeten: Kanel, vanilj, chili (!), alkohol (rom, cognac osv), kardemumma, saffran, riven muskotnöt, apelsin/limezest, nötter av olika sorter (krossade), mandlar, torkad frukt, färsk frukt osv osv. Egentligen bara fantasin som sätter gränserna .

~Paul~
Citera
2008-03-24, 13:35
Bannlyst
Hur gör man sånna där Amerikanska pannkakor som på film, dom är tjocka och fluffiga, rätt små. Är dom goda?
Citera
2008-03-24, 14:05
Medlem
xiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmurder
Hur gör man sånna där Amerikanska pannkakor som på film, dom är tjocka och fluffiga, rätt små. Är dom goda?
Amerikanska Pannkakor blir fluffiga för att man tillsätter bakpulver.
Citera
2008-03-24, 14:36
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmurder
Finns en tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=352788
Citera
2008-03-24, 14:39
Medlem
Ph0nys avatar
Ni har inte förstått det. Den enda typen av pannkaka man faktiskt kan njuta av är ungspannkakan.

Gjord på Gammaldags Mjölk (Arla har) och prima bacon tillsammans med rårörda lingon.

Allt annat, usch.
Senast redigerad av Ph0ny 2008-03-24 kl. 14:44.
Citera
2008-03-24, 14:50
Medlem
http://pannkakor.se/amerikanska tycker jag fungerar bra, dock inte den alternativa varianten under, den blev bara gummi. Använd gärna filmjölk också.

Graneheims pannkakor är goda också, men det kanske var en sån variant som inte efterfrågades.
Senast redigerad av KoalaOfDoom 2008-03-24 kl. 14:59.
Citera
2008-03-24, 15:46
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Används filmjölk eller annat syrligt måste det tillsättas bikarbonat då filmjölken annars kraftigt förminskar effektern från bakpulvret.

Pannkakor kan med fördel göras med 1/3 grahamsmjöl ist för vetemjöl om man vill ha det matigare. frukt och bär är även klassiker att använda.
Citera
2008-03-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semtexmess
Såg en tråd om pannkaka på vatten och beslutade mig för att ta tillfället i akt och våga fråga nåt jag länge tänkt på. Kan man variera pannkaka på nåt gott och sliskigt sätt? Alltså inte göra dem matigare eller nyttigare utan bara godare? Chokladpannkaka t ex, går det? I så fall huir ska man göra? Att det inte går att använda oboy i smeten har jag redan kommit underfund med, det borde vara kakao man ska ha, men om det går, hur mycket ska man ha i? Och kan man göra sötare pannkakor med hjälp av vaniljsocker i smeten? Det _låter_ gott men jag har inte vågat prova, gör jag det på måfå blir det säkert pannkaka av det hela och jag försöker inte igen. Därför frågar jag här, är det någon annan som har lyckats optimera pannkaka till godis-pannkaka?

Mitt standardrecept som jag använder och är nöjd med är följande;
1 dl vätska(50% mjölk och vatten), ½dl vetemjöl, 10g milda och en nypa salt per ägg..
standardsmet för två personer blir då:
4 ägg
2 dl vatten
2 dl mjölk
2 dl vetemjöl
40 gram milda
ca en tsk salt
Du får kanske prova o göra ungerska "Gundels" det är förvisso ej choklad i smeten, men gott blir det nog ändå. http://www.smh.com.au/news/recipes/g...730851928.html

För mer än 10 år sedan så åt jag pannkakor till efterätt på en lokal restaurang. Kocken hade lagt i väldigt tunnt skivade äpplen i smeten, tillsammans med kanel. Det var nog de godaste pannkakor jag någonsin ätit .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in