• 1
  • 2
2008-03-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Egentligen bara fantasin som sätter gränserna

Jag såg också tråden om pannkakor på vatten. Vad är mjölkens funktion? Kan man använda vatten och vad blir då skillnaden?
Citera
2008-03-24, 16:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123

Jag såg också tråden om pannkakor på vatten. Vad är mjölkens funktion? Kan man använda vatten och vad blir då skillnaden?
Mjöken tillför smak och konsistens. Den hjälper till att tillsammans med smält smör och ägg göra smeten len och fin.

Utan mjölk så har du egentligen skapat tunnbröd med ägg i .

~Paul~
Citera
2008-03-24, 16:40
Medlem
Citat:
Mjöken tillför smak och konsistens. Den hjälper till att tillsammans med smält smör och ägg göra smeten len och fin.

Utan mjölk så har du egentligen skapat tunnbröd med ägg i .

~Paul~
Ah, nu fattar jag.
Det kan visserligen vara pannkaka utan mjölk istället för tunnbröd med ägg, no?

Det blir annan smak och en aning torrare med andra ord? Låter inte som något jag vill slösa tid på.

~IF~
Citera
2008-03-24, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Ah, nu fattar jag.
Det kan visserligen vara pannkaka utan mjölk istället för tunnbröd med ägg, no?

Det blir annan smak och en aning torrare med andra ord? Låter inte som något jag vill slösa tid på.

~IF~
Precis. Det blir liksom torrare och smaklösare.

En pannkaka kan aldrig vara utan mjölk. Däremot finns det en del brödsorter som faktiskt innehåller ägg .

~Paul~
Citera
2008-03-24, 17:06
Bannlyst
Okej, jag är ju en handlingens man och har man startat en sån här tråd lär man ta reda på hur det funkar i praktiken. Efter en inventering i skafferiet och kylen fann jag att jag hade mjölk och ägg till en sats, samt vaniljsocker och kakao. (smileyn är meningen att vara en smarrigt-smiley..)

Nåväl, Jag hade 4 ägg och precis 2dl mjölk så jag fick utgå därifrån, delade upp smeten på fyra att ha och experimentera med, första försöket blev helt okej. Till 240 gram smet, dvs en fjärdedel av receptet i trådstarten, använde jag 10 gram ögonkakao och en tsk vaniljsocker. Det blev nog så bra det kan bli till min smet, men jag gissar att det skulle bli bättre med smet gjord på enbart mjölk, och kanske med lite mer mjöl.. våffelsmet t ex kommer bli ruggans intressant att prova, tänk er chokladvåfflor med drottningsylt och grädde.. det ska jag prova i veckan.. hehe..

Nåväl, jag tog ett par bilder också, håll till godo:
jämförelse mellan standard och choklad

yummie

När jag förfinat receptet kommer jag göra mitt bästa för att uppdatera tråden..

peace
Citera
2008-03-24, 17:31
Medlem
dePauls avatar
Ser ut lite som en platt sachertårta .

~Paul~
Citera
2008-03-24, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ser ut lite som en platt sachertårta .

~Paul~
Det funkar nog inte riktigt för en vuxen man på torsdagar som lunch men när man har barnen kommer det bli en hit. Men som sagt, receptet behöver förfinas en aning, lite tjockare och matigare tjänar de säkert på att vara, kanske amerikanska pannkisar med kakao..

Det var gott men kändes inte så nyttigt..
Citera
2008-03-24, 17:38
Medlem
klybans avatar
Fläderblom pannkakor det är nått ni måste testa som inte har gjort det.

Nu finns de som klipper ner blommorna i smeten vilket i sig kan vara effektivt.
Men tycker det är betydligt tjusigare att ha hela blommor som man doppar i en neutral pannkakssmet.

Sen steker man i lite lägre temp så att den hinner bli färdig bakt.
Vi ställer dom i vanligt strösocker och sen äter man av blommorna genom att hålla i blomsjälken.

Helt enkelt kanon gott
Citera
2008-03-24, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semtexmess
Det funkar nog inte riktigt för en vuxen man på torsdagar som lunch men när man har barnen kommer det bli en hit. Men som sagt, receptet behöver förfinas en aning, lite tjockare och matigare tjänar de säkert på att vara, kanske amerikanska pannkisar med kakao..

Det var gott men kändes inte så nyttigt..
Faktum är att idén inte är så dum. Det finns ju pannkakstårtor med chokladkräm mellan lagrena. Varianten med choklad i själva smeten är m a o inte så långt ifrån .

~Paul~
Citera
2008-03-24, 18:00
Medlem
Ph0nys avatar
Det liknar helt klart mer en desert nu.
Citera
2008-03-24, 18:09
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semtexmess
...kanske amerikanska pannkisar med kakao...
Då har du utrymme för att göra något lite roligare.
Gör Chocolate Chip Pancakes.

Använd valfritt recept till amerikanska pannkakor och blanda i milk chocolate chips (kan finnas på större ICA-butiker, bland den amerikanska maten, eller på Gray's naturligtvis).
Hittar du inte riktiga chocolate chips kan du grovhacka en chokladkaka och blanda i istället.
Personligen skulle jag nog köra med en vanlig marabou-kaka, absolut inte blockchoklad i alla fall.

Ungarna kommer att älska dig!
Citera
2008-03-24, 18:09
Bannlyst
Jag googlade på chokladpannkaka och det verkar inte vara något nytt fenomen, fick en massa träffar. Men jag hittade en sida som passar trådens topic; http://www.pannkakor.se/ .. En rätt uttömmande sida om pannkaka, fanns t o m chokladpannkaka där även om deras recept var betydligt krångligare(men säkert godare)..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in