Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-03-22, 22:05
Medlem
TWISTRs avatar
Jaa, saken är att jag installerade parallels i leopard och därefter Winndows Vista 32bit för att sedemera kunna lira lite Bioshock el.dyl.
Under installationen av Parallels så valde jag enhel del av de saker som programmet föreslog, som t ex. 512 i RAM och expanderbar HD-volym. Jag tänkte inte så mycket på det och klockan var mycket på natten...
Senare kom jag på att bioshock är aningen krävande, jag gick in på 2Kgames.com och stirrade på systemkraven till spelet och där står det att man gärna får ha typ 2Gb i ram och ett hyffsat kralligt grafkort.

Mina frågor är nu:

1) kan jag gå in någonstans och ändra på de inställda värdena i installationen av parallels från de 512mb till 2 gb, eller måste jag avinstallera och installera om allting med nya värden?

2) För tillfället så är Vista:n bara till för att jag ska kunna lira lite spel, om jag nu tilldelar den virtuella maskinen, (dvs. Vistapartitionen i mitt macsystem), 2Gb i ram så kommer det ju gå bra att lira spel. När jag sedan stänger ner vista och arbetar med leopard igen, så kommer väl ändå jag ha de 2Gb:en i ram helt till mitt förfogande igen, eller hur? Det är väl bara om jag kör leopard och vista samtidigt i olika krävande program som det kommer att märkas på arbetsminnet? Jag menar , om man kör båda OS:en simultant så delar väl arbetsminnet upp sig och assisterar så gott den kan till de saker som kräver detta.

3) Jag tar gärna emot tips på vilka värden jag ska ange i installationen av parallels för att kunna lira spel.

4) Ska jag över huvud taget ha Parallels på min mac, är ist. bootcamp något som jag ska använda? (Just nu är det bara spel som ska drivas på Vistan, och inget annat som t. ex. arbete etc.)

5) Ang Vista 32bit! Kan min dator fixa att driva 64bit-versionen ist?, vad är fördelarna/nackdelarna med 64:an?

OBS!, Den maskin som jag har är den nya 15" 2.4Ghz Intel Core 2 Duo Macbook Pro´n med 2Gb RAM och ett Geforce 8600 M GT (256Mb RAM).

Tacksam för svar.../T
Citera
2008-03-22, 22:16
Medlem
Gobbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
Mina frågor är nu:

1) kan jag gå in någonstans och ändra på de inställda värdena i installationen av parallels från de 512mb till 2 gb, eller måste jag avinstallera och installera om allting med nya värden?

Starta parallels, tryck på memory och ändra. Min anger max 1,5 gb, men det beror nog på att jag bara har 2 - man kan ju inte ha 0 i leopard.
Citera
2008-03-22, 22:17
Medlem
Zawamuras avatar
Du kommer inte kunna spela några spel varken i Parallels eller VMware fusion. Du borde installera windows genom boot camp, då du kommer kunna köra det betydligt bättre då. Tror varken parallells eller vmware ens har stöd för directx 9.0
Citera
2008-03-22, 22:49
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawamura
Du kommer inte kunna spela några spel varken i Parallels eller VMware fusion. Du borde installera windows genom boot camp, då du kommer kunna köra det betydligt bättre då. Tror varken parallells eller vmware ens har stöd för directx 9.0

Så parallels & wmware är typ samma program alltså?? Isåfall vilket användningsområde inriktar sig parallels på då ?? Och vad är nack-/fördelarna med att använda bootcamp?, spelar du själv på mac eller?

/T
Citera
2008-03-22, 22:56
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gobbledygook
Starta parallels, tryck på memory och ändra. Min anger max 1,5 gb, men det beror nog på att jag bara har 2 - man kan ju inte ha 0 i leopard.

ok, tack!, jag har inte försökt att sätta mig in i programmet ännu, va bra att det är/var så smidigt... vad är ditt behov?, dvs. med att använda parallels etc.

/T
Citera
2008-03-23, 10:46
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det låter ju som en lite väl häftig setup att på sin dator som redan kör ett OS köra ytterligare ett (dessutom ett väldigt tungt OS som Vista) och på det köra ett krävande spel. Du får nog ha en lagom fet dator om det ska ticka på (om det ens finns stöd för DirectX 9).

Tanken med att virtualisera flera OS är knappast att man ska göra så på sin desktop, utan att man mer ska ha tillgång till ett extra OS där man kanske kör specifika program utan att behöva starta om och boota in i ett annat OS.

Testa du att istället slänga in Vista (eller varför inte XP som inte tuggar lika mycket prestanda) med boot camp och starta hela datorn i det när du vill spela.
Citera
2008-03-23, 12:50
Medlem
TWISTRs avatar
..jasså..

Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Det låter ju som en lite väl häftig setup att på sin dator som redan kör ett OS köra ytterligare ett (dessutom ett väldigt tungt OS som Vista) och på det köra ett krävande spel. Du får nog ha en lagom fet dator om det ska ticka på (om det ens finns stöd för DirectX 9).

Tanken med att virtualisera flera OS är knappast att man ska göra så på sin desktop, utan att man mer ska ha tillgång till ett extra OS där man kanske kör specifika program utan att behöva starta om och boota in i ett annat OS.

Testa du att istället slänga in Vista (eller varför inte XP som inte tuggar lika mycket prestanda) med boot camp och starta hela datorn i det när du vill spela.

Ok, då tar jag nu och avinstallerar vista:n och parallels, och sedan installerar bootcamp samt xp på det. ( det finns bara en sorts XP eller hur? alltså inte 32&64 versioner!?), då kan jag väl använda både gamla eller nya bootcamp, det nya stödjer ju 64-bitversionen men om jag inte ska använda typ Vista 64:an så är det ju skit samma!? Är det inte fortfarande endel barnsjukdommar kopplat till vistan fortfarande? XP´n är väl stabilare?, hur är det att spela på xp då? det ska inte vara några problem eller?

Det här med att tilldela den virtuella maskinen aka. windowspartitionen X antal GB i ram, hur mycket ska jag tilldela den för att alla typer av spel ska kunna flyta utan probs? Med tanke på att jag har 2Gb ram totalt, hur mycket kan windowspartitionen få som max ? 1,5? eller hela de 2Gb? Blir det som att ha 2 separata datorer med samma hårdvaruspecs, bara att man får välja vilket som man för tillfället vill använda? Finns de olika alternativen i installationen som jag stötte på i parallels också med i installationen av bootcamp, jag menar tex. efter behov expanderande HD odyl.

Tack för all support,
/T
Citera
2008-03-23, 12:59
Medlem
G Hårddiskssons avatar
När du installerar XP med Boot Camp installerar du det som ett andra OS som du dualbootar med. Med andra ord får du, när du startar datorn, välja om du vill starta i XP eller OSX. Då använder du all datorkraft till det OS som du väljer att starta. Du får däremot skapa en partition på din dator som du formaterar om till NTFS. Det blir alltså en sekundär partition med en fast storlek.
Citera
2008-03-23, 13:15
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
När du installerar XP med Boot Camp installerar du det som ett andra OS som du dualbootar med. Med andra ord får du, när du startar datorn, välja om du vill starta i XP eller OSX. Då använder du all datorkraft till det OS som du väljer att starta. Du får däremot skapa en partition på din dator som du formaterar om till NTFS. Det blir alltså en sekundär partition med en fast storlek.

OK, jag har en gammal HP laptop där jag lagt in 2 windowsOS och där får jag välja varje gång som jag startar datan, det blir typ på det sättet då. Är det troligt att det skulle kunna bli några probs med att spela spel i XP?

/T
Citera
2008-03-23, 14:39
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Precis så blir det.

Om det blir några problem att spela vet jag inte (lusar inte ner mina datorer med windows), men jag skulle inte tro det.
Citera
2008-03-23, 15:10
Medlem
StyleWarss avatar
Du borde installera XP via BootCamp, sedan använda WmWare fusion med din BootCamppartition. På så sätt kan du starta direkt på hårdvaran när du startar dator och håller ner "alt" och väljer XP som startdisk. Detta är optimalt om du ska spela.

Ska du sedan göra mindre krävande grejer (dvs. allt utom att spela och rendera video) så startar du lätt samma OS som du är van vid att se när du spelar! Bara att starta WmWare och välja din XP partition så kan du köra OSX och WinXP parallellt.

Så du slipper boota om när du bara ska fixa lite i windows, typ installera spel eller dona lite.
Citera
2008-03-23, 15:16
Medlem
TWISTRs avatar
..

...måste bara få påpeka att mac med sitt upplägg av OS mm. är helt jävla underbart!!! Som med att avinstallera progs. =dra prog.mappen till papperskorgen!! snacka om 1) logiskt, 2) användarvänligt... Jag börjar identifiera mig med den stora massa som gått från pc/windows till mac, då dom typ alla säger att: "jag gick ifrån pc till mac och har aldrig sett mig om igen",... jag ångrar definitivt inte mitt köp, även om prislappen är aningen mer tilltagen.. (återigen ett exempel på den gamla slitna devisen "du får vad du betalar för")

Då jag fortfarande är typ pc-skadad i mitt dator/OS- tänkande så trodde jag först att jag behövde mata in skivan med Vistan på för att kunna välja typ "uninstall" el. likn. i Parallels. Men efter en liten stund så misstänkte jag att detta inte var fallet, jag googlade och den 1:a sida som jag kollade på var denna http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5195969 , vilket var ett fall av "huvudet på spiken" mao. exakt den situation som jag befann mig i.. helt galet smidig avinstallation, det går så fort och smidigt så att man nästan blir misstänksam på att det måste vara något fel då man är van vid en massa tjaffs med install.diskar och krångliga OS från pc-tiden..

Tack för hjälpen, jag ska göra resten av installationerna, så avlägger jag senare rapport om hur det gick... tack så länge

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in