• 1
  • 2
2008-03-23, 15:28
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Du borde installera XP via BootCamp, sedan använda WmWare fusion med din BootCamppartition. På så sätt kan du starta direkt på hårdvaran när du startar dator och håller ner "alt" och väljer XP som startdisk. Detta är optimalt om du ska spela.

Ska du sedan göra mindre krävande grejer (dvs. allt utom att spela och rendera video) så startar du lätt samma OS som du är van vid att se när du spelar! Bara att starta WmWare och välja din XP partition så kan du köra OSX och WinXP parallellt.

Så du slipper boota om när du bara ska fixa lite i windows, typ installera spel eller dona lite.

ang. Bootcamp, det finns ju en ny version som stödjer vista 64bit:arn , om jag ska köra XP så behöver jag inte denna nya vers. eller hur? jag kan väl använda den gamla, eller detta kanske inte spelar ngn roll...

Jag fattade som att att Parallels, bootcamp och WMWare var samma typ av program... är det inte så?

och isåfall....

..ni hävdar ju att parallels är onödig då det fn. bara ska användas för att driva ett WinOS och därefter div. Spel.. Hur är det då med denna "WMWARE", är detta onödigt krävande så som Parallels?

/T
Citera
2008-03-23, 15:52
Bannlyst
Parallels är bättre och lättare att använda än VmWare.

Bootcamp startar XP/Vista NATIVE, dvs det "emulerar" inte operativsystemet.

Parallels "emulerar" windows (kanske inte rätt ord) dvs du kör två operativsystem samtidigt.
Vilket kräver EN HEL DEL, så spela något annat än flashspel kan du glömma.

Vad du kan göra är göra som tidigare talare sa, dvs använda 1 XP installation för både parallels och bootcamp så du slipper installera skiten två gånger.

Dock så förlorar du snapshots-funktionen i parallels
Citera
2008-03-23, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson

Testa du att istället slänga in Vista (eller varför inte XP som inte tuggar lika mycket prestanda) med boot camp och starta hela datorn i det när du vill spela.
Tror för att Vista stöder c2d och inte XP.
Men håller med, ska du spela och dyl kör XP istället.
Citera
2008-03-23, 16:00
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Parallels är bättre och lättare att använda än VmWare.

Bootcamp startar XP/Vista NATIVE, dvs det "emulerar" inte operativsystemet.

Parallels "emulerar" windows (kanske inte rätt ord) dvs du kör två operativsystem samtidigt.
Vilket kräver EN HEL DEL, så spela något annat än flashspel kan du glömma.

Vad du kan göra är göra som tidigare talare sa, dvs använda 1 XP installation för både parallels och bootcamp så du slipper installera skiten två gånger.

Dock så förlorar du snapshots-funktionen i parallels

med risk för att bli idiotförklarad... nu fattar jag inte alls,!! skulle jag kunna få några punkter på 1) vilka program behöver jag? 2) vad ska jag installera, 3) i vilken ordning som detta ska göras! låt oss utgå från att jag gör som du & stylewars föreslog, där jag skulle förlora snapshotfunk.
Citera
2008-03-23, 22:29
Medlem
PetterHaralds avatar
Eftersom du nyligen gått över till mac så antar jag att du redan har bootcamp installerat på din dator (det kommer med leopard).

Starta bara "Boot camp-assistent" och följ det som kommer upp. När du sedan installerat WinXp/WinVista kör du in en av de två skivorna du fick med när du köpte datorn (antar nu att du nyligen köpt den) och installerar allt på skivan.

Ruskigt simpelt!
Citera
2008-03-23, 23:12
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHarald
Eftersom du nyligen gått över till mac så antar jag att du redan har bootcamp installerat på din dator (det kommer med leopard).

Starta bara "Boot camp-assistent" och följ det som kommer upp. När du sedan installerat WinXp/WinVista kör du in en av de två skivorna du fick med när du köpte datorn (antar nu att du nyligen köpt den) och installerar allt på skivan.

Ruskigt simpelt!

Jaa, jag upptäckte det...gjorde det som du nämner och insåg att man faktiskt får anstränga sig för att misslyckas med det!! helt sjukt simpelt med att jobba med mac:appsen, men som jag skrev tidigare så tänker jag dessvärre i PC-termer.. det är dock på väg bort.. Tack för tipset iaf.

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in