2008-03-20, 22:38
Medlem
polemarchoss avatar
Jag tillsammans med mina syskon och deras familjer har blivit inbjudna till min mor på påskafton. Då jag inte är speciellt imponerad av varken lamm, lax, sill och andra traditionella påskrätter så tänkte jag laga mat till mig själv och till de andra som kanske vill smaka.

Jag har fastnat för kyckling. Har två färska, ej frusna, kycklingar på vardera 1,1-1,3 kg. Hade funderingar på att helsteka dessa i ugnen men har svårt att hitta uppslag och recept (som jag tycker låter intressanta) på hur man ska göra.

Ska kanske förklara att jag är ganska värdelös på att laga mat men jag älskar att äta och se på när andra lagar mat. Men nu har jag alltså bestämt att jag ska tillaga dessa kycklingar.

Ett par konkreta frågeställningar:
  • Hur gör man för att smaksätta köttet? Marinera? Hur? Gnida in köttet med kryddor? Lägga kryddor mellan skinn och kött?
  • Hur får man skinnet så där krispigt och fint?
  • Hur vet jag att kycklingen är färdig? Vilken tillagningstid? Temperatur? Var mäter jag temperaturen?

Har ni kära FB-medlemmar några bra recept ni brukar köra när ni tillagar kyckling eller lagar ni bara Thai-grytor hemma i stugorna?

Jag vet att det var många frågor och jag skäms verkligen för att ställa dom. En vuxen man som jag bör ju veta hur man lagar mat.
Citera
2008-03-20, 22:47
Medlem
Äter bara majskyckling men detta recept borde fungera lika bra. Späcka kycklingen med de råvaror jag skriver nedan. Använd råvaror på känn om du kan.

Citerar mig själv från en månad sedan:

Citat:
Späckade en majskyckling i fredags med pancetta, 2 vitlökar (supersolo), en hel citron, massa färsk timjan, smör, peppar och salt. Sedan körde jag rotselleri sista stunden och öste med safterna lite då och då. Sedan färsk persilja och grädde i formen sista 10 min för att att koka ihop till en god sås. Riktigt gott! Det enda som behövdes var lite kokad potatis till.

Körde lite på frihand efter ett recept som satt kvar i huvudet från FB för länge sedan! Tack!

http://i28.tinypic.com/3447dvp.jpg

Gällande frågan hur du får den krispig är hemligheten att hela tiden ösa skyn över kycklingarna. Mät temperaturen på minst två olika ställen då tempen kan skifta lite. Exakt temp. är lite olika beroende på hur modig man är. Ska du laga mat till många och inte vet riktigt hur, tja, då är det säkrare för familjefridens skull att göra den lite varmare men torrare för att ingen ska bli sjuk. Späckar du den rätt uppnår du bra saftighet ändå.
Citera
2008-03-20, 23:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
1. Jag tillsammans med mina syskon och deras familjer har blivit inbjudna till min mor på påskafton.......Har två färska, ej frusna, kycklingar på vardera 1,1-1,3 kg. Hade funderingar på att helsteka dessa i ugnen men har svårt att hitta uppslag och recept (som jag tycker låter intressanta) på hur man ska göra.

2. Hur gör man för att smaksätta köttet? Marinera? Hur? Gnida in köttet med kryddor? Lägga kryddor mellan skinn och kött?

3. Hur får man skinnet så där krispigt och fint?

4. Hur vet jag att kycklingen är färdig? Vilken tillagningstid? Temperatur? Var mäter jag temperaturen?
1. Är du säker på att dessa två "poussins" räcker till så många personer?

2. Du kan göra allt det du skriver beroende på hur mycket tid du har och hur mycket jobb du vill lägga ner på det. En hel kyckling med skinn kan ligga i marinad i tre timmar. Bröstbitarna i max 1 h och låren i 1 h och 30 minuter.

3. Det finns tekniker men frågan är om det är nödvändigt med tanke på trancheringen. Du kommer ju ändå att pulvrisera kycklingarna i småbitar. Mitt råd: Bry dig inte om den här detaljen och koncentrera dig på helheten.

4. En kyckling bör inte vara blodig på något ställe. Som bekant så kan man få diverse åkommor om det vill sig illa. Innertemperaturen bör vara 68 grader när du tar ut kycklingen. Tempen fortsätter sedan att stiga några grader till. Den slutgiltiga tempen man siktar på är runt 70 grader. Man mäter inne i den tjockaste delen på låret men också bröstbiten.

Jag har en del recept men det är lika enkelt att googla lite. Vill du trots allt ha mina recept så kan jag ta fram dem i morgon.

~Paul~
Citera
2008-03-20, 23:03
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Äter bara majskyckling men detta recept borde fungera lika bra. Späcka kycklingen med de råvaror jag skriver nedan. Använd råvaror på känn om du kan.

Citerar mig själv från en månad sedan:

Gällande frågan hur du får den krispig är hemligheten att hela tiden ösa skyn över kycklingarna. Mät temperaturen på minst två olika ställen då tempen kan skifta lite. Exakt temp. är lite olika beroende på hur modig man är. Ska du laga mat till många och inte vet riktigt hur, tja, då är det säkrare för familjefridens skull att göra den lite varmare men torrare för att ingen ska bli sjuk. Späckar du den rätt uppnår du bra saftighet ändå.

Såg väldigt trevligt ut!

Tryckte du bara in allt du skrev rakt in i kycklingen? Jag förmodar att du delade alla ingredienser innan du tryckte in dom.

Ingen vätska som tillsattes utom den grädden som du hällde på till sist?

Kan man kanske skiva en del grönsaker, likt morötter och lök, och lägga som ett slags lager i botten av formen? Dom kan man kanske ha vid sidan av sedan när man äter?

Vad ska man äta till?
Citera
2008-03-20, 23:10
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Är du säker på att dessa två "poussins" räcker till så många personer?

2. Du kan göra allt det du skriver beroende på hur mycket tid du har och hur mycket jobb du vill lägga ner på det. En hel kyckling med skinn kan ligga i marinad i tre timmar. Bröstbitarna i max 1 h och låren i 1 h och 30 minuter.

3. Det finns tekniker men frågan är om det är nödvändigt med tanke på trancheringen. Du kommer ju ändå att pulvrisera kycklingarna i småbitar. Mitt råd: Bry dig inte om den här detaljen och koncentrera dig på helheten.

4. En kyckling bör inte vara blodig på något ställe. Som bekant så kan man få diverse åkommor om det vill sig illa. Innertemperaturen bör vara 68 grader när du tar ut kycklingen. Tempen fortsätter sedan att stiga några grader till. Den slutgiltiga tempen man siktar på är runt 70 grader. Man mäter inne i den tjockaste delen på låret men också bröstbiten.

Jag har en del recept men det är lika enkelt att googla lite. Vill du trots allt ha mina recept så kan jag ta fram dem i morgon.

~Paul~

Det blir väl egentligen endast fyra personer som ska äta dessa kycklingar. De andra har inte fattat hur gott kyckling kan vara.

Jag hade lyckan att komma över dessa två kyckling via en bekant som föder upp kycklingar i en liten skala. Pinfärska kycklingar

Hur länge tror du att den bör stå i ugnen för att nå den temperaturen?

Jag har googlat till förbannelse och har egentligen inte hittat nåt recept som riktigt har slagit an på min saliveringssträng.
Citera
2008-03-20, 23:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur länge tror du att den bör stå i ugnen för att nå den temperaturen?

Jag har googlat till förbannelse och har egentligen inte hittat nåt recept som riktigt har slagit an på min saliveringssträng.
Svårt att svara på. Beror på hur pass effektivt din ugn tar och vilken temperatur du kör på.

Personligen kör jag på 175 ibland och 130 när jag har gott om tid. När jag kör på 175 grader så skulle en kyckling på 1300 g ta ca 1 h.

OK, jag återkommer i morgon förmiddag med några recept.

~Paul~
Citera
2008-03-20, 23:20
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Svårt att svara på. Beror på hur pass effektivt din ugn tar och vilken temperatur du kör på.

Personligen kör jag på 175 ibland och 130 när jag har gott om tid. När jag kör på 175 grader så skulle en kyckling på 1300 g ta ca 1 h.

OK, jag återkommer i morgon förmiddag med några recept.

~Paul~

Ok...

Ugnen hos min mor är en ganska ny ugn. Ingen varmluft men ganska effektiv.
Vet att både jag och hon har en kökstermometer som har ett larm man kan ställa in.

Tar gärna emot dina recept.

Förresten dePaul, har du hunnit titta något på de länkar till Iron Chef som jag postade för ett par dagar sedan?
Citera
2008-03-20, 23:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok...

Ugnen hos min mor är en ganska ny ugn. Ingen varmluft men ganska effektiv.
Vet att både jag och hon har en kökstermometer som har ett larm man kan ställa in.

Tar gärna emot dina recept.

Förresten dePaul, har du hunnit titta något på de länkar till Iron Chef som jag postade för ett par dagar sedan?
Jo, jag har börjat titta på ett avsnitt men min dator började lagga så jag stängde av. Men det var bara tillfälligt så jag skall snart fortsätta att titta igen.

Tack än en gång för den länken!

Återkommer i morgon med recepten.

~Paul~
Citera
2008-03-21, 00:44
Medlem
Citat:
Såg väldigt trevligt ut!

Tryckte du bara in allt du skrev rakt in i kycklingen? Jag förmodar att du delade alla ingredienser innan du tryckte in dom.

Ingen vätska som tillsattes utom den grädden som du hällde på till sist?

Kan man kanske skiva en del grönsaker, likt morötter och lök, och lägga som ett slags lager i botten av formen? Dom kan man kanske ha vid sidan av sedan när man äter?

Vad ska man äta till?

Yes, dela pancettan i halvtjocka strimlor, vitlökarna i rätt tjocka skivor (för att de inte ska bli för brända och smaka äckligt), citronen i rätt tjocka skivor så att det går in under skinnet. Var försiktig när du bänder upp skinnet med fingrarna och späckar i godsakerna. Ha ett steksnöre redo utifall att det skulle brista. Timjan har jag hela bitar från kruka som jag blandar med salt och peppar för att det ska komma in under skinnet.

Jag använder ingen vätska öht. utom grädden. Kyckligen innehåller tillräckligt. Men glöm inte att ösa spadet och vattnet som kommer ut ur fjäderfät! Ungefär vart tionde minut blir lagom.

Självklart går det att ha andra rotsaker i! Morot torde fungera bra, men rotselleri får man inte missa i denna rätt och eftersom den blir rätt maffig med gräddsåsen är det onödigt att späcka i sina gäster för mycket av det gröna

Vänta någon minut och tranchera inför gästerna eller i köket.
Citera
2008-03-21, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Några enkla kycklingrecept.

Kyckling som vilt (4 p)

Ingredienser:
  • 1 mindre kyckling
  • 150 g rökt bacon
  • 1,5 dl rödvin
  • 3 lagerblad
  • 8 enbärskulor
  • 4 kryddpepparkorn
  • 1 msk stött timjan (torkad)
  • vatten
  • salt
  • peppar
Arbetsgång:
Sätt ugnen på 175 grader.

Strimla baconet och placera det i kaviteten. Salta, peppra samt beströ kycklingen med timjan.

Placera kycklingen i en ugnsform med lock över, lägg i resten av kryddorna runtom kycklingen och häll på vinet.

Kör nu i ca 50 minuter. Kontrollera med jämna mellanrum att det finns vätska kvar i formen. Skvätt i vatten om det börjar bli torrt.

Efter 50 minuter så tar man bort locket och kör i ca 10-15 minuter till så att fågeln får en fin yta.

Ta ut, låt vila och tranchera den sedan. Sila såsen och servera antingen separat eller genom att hälla den över kycklingen.

Servera tillsammans med kokt potatis och rödkål.

~Paul~
------------------------------------------------------------------------
Kyckling på lökbädd (4 p)

Ingredienser:
  • 1 kyckling i bitar (inte alltför små!)
  • 4-5 stora gula lökar (i tunna ringar)
  • 1,5 dl mörk öl
  • rött paprikapulver
  • salt
  • peppar
  • matolja
  • vatten
Arbetsgång:
Sätt ugnen på 175 grader.

Ta fram en ugnfast form med lock och smörj insidan med matolja. Täck nu botten av formen med lök (salta löken lätt). Salta, peppra och beströ kycklingbitarna med det röda paprikapulvret samt placera den på löken.

Häll i ölen och grädda med lock över i ca 35 minuter. Ta därefter av locket och grädda i 10 minuter till. Skvätt i lite mer vatten om grytan börjar bli torr.

Servera tillsammans med Gnocchi.

~Paul~
------------------------------------------------------------------------
Kyckling i pikant sås (4 p)

Ingredienser:
  • 1 kyckling i mindre bitar
  • 1-2 pressade vitlöksklyftor
  • smör
  • 1 dl finhackad lök
  • ½ dl vatten
  • 1 msk Worcestersås
  • 1 msk socker
  • 1 msk ättika
  • ½ tsk mald cayennepeppar (eller annan stark chilisort)
  • sv peppar
  • salt
Arbetsgång:
Sjud alla ingredienser utom kyckling, vitlök och smör i en kastrull i 10 minuter. Låt därefter svalna.
Smörj kycklingen med vitlöken och täck med den färdiga smeten/såsen. Stek kycklingen i smör i en stekgryta tills den är mör. Skvätt i lite vatten om grytan skulle börja bli torr. Obs, den här rätten blir godast om man lagar den i en lergryta.

Servera tillsammans med ris eller cous-cous.

~Paul~
Citera
2008-03-21, 09:10
Medlem
dePauls avatar
I den här tråden finns fler kycklingrecept: http://www.flashback.org/showthread.php?t=509020

~Paul~
Citera
2008-03-21, 13:18
Medlem
polemarchoss avatar
Jag tackar dig dePaul för dina insatser i mitt första stora matlagningsprojekt

Och naturligtvis tackar jag även dig legatoz!
Jag kommer att återkomma med en redogörelse hur det gick och vad det blev av det hela. Kanske en bild eller liknande.

Tror nog att jag ska läsa igenom era recept och prova kombinera ett, två eller flera.

Denna påsk kanske slutar med pizza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in