• 1
  • 2
2008-03-19, 14:48
Medlem
Jag var lite osäker på om den här tråden ska ligga här eller i hårdvaru-delen, men det handlar ju i grunden om filmer så...
Jaja, topic säger ju allt. Har du tagit steget från "gamla" DVD till Blu-ray ännu?
Själv har jag köpt en 20-30 filmer på Blu-ray, och filmsamlingen växer hela tiden då jag siktar på att köpa en 3-4 BD-filmer varje månad. När jag köpte min Playstation 3 förra sommaren vaknade också mitt filmintresse till liv, så då tänkte jag att jag lika gärna kan börja köpa filmer på Blu-ray, som har både bättre bild och bättre ljud än DVD.

EDIT: Mitt första inlägg, och min första tråd, här på FB! Hoppas jag kommer trivas.
Citera
2008-03-19, 15:10
Bannlyst
Välkommen.

Har inte Blu-ray.
Är det någon synlig kvalitetsskillnad mot en vanlig DVD?
Citera
2008-03-19, 15:13
Medlem
Nino Gaggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Välkommen.

Har inte Blu-ray.
Är det någon synlig kvalitetsskillnad mot en vanlig DVD?
Beror ju på tv med mera med. Blue-ray och pioneers 50 tum blir det ganska bra bild av.
Citera
2008-03-19, 15:21
Medlem
olllies avatar
hur är blue-ray om man exempelvis jämför med filformatet mkv (låt säga x264, 720p)?

Är det en investering man borde genomföra? HD-TV och Blue-ray spelare?
Citera
2008-03-19, 16:38
Medlem
Imo är det natt o dag, om du har tv för det. Kör ps3 med 40" Sony full-hd. Klart man ser skillnad men ingen idé att köpa blu-ray utan en hd-tv. Nackdelen är att allt annat ser ut som skit efteråt :P
Citera
2008-03-19, 18:13
Medlem
olllies avatar
Okej så övergången från DVD till Blue-ray kan allså likställas med övergången från VHS till DVD?

Om detta stämmer så kan det betyda att när vi väl vant oss vid blue-ray så kommer DVD-formatet kännas jävligt grusigt att titta på.

Och då får man väl ändå anse att DVD är ett relativt vänligt format för film
Citera
2008-03-19, 18:35
Bannlyst
Är det så att de lägger mer extramaterial på blu-ray skivorna?
Tänker eftersom att de rymmer så mycket mer än en vanlig DVD..
Citera
2008-03-19, 18:47
Medlem
despots avatar
Citat:

det är nog kvaliten som tar mer plats

Nej har inte börjat köpa nån BluRay, eftersom tv:en är en tjock-tv på 32" så anser jag att det inte är någon idé då kvaliten inte kommer märkas. Sen har man ju ingen sådan spelare heller

Men om vår tv byts ut till nån som har HD-kvalite, och en spelare kanske man börjar använda Blu-Ray, men det lär nog dröja innan DVD:n är ute ur leken
Citera
2008-03-20, 00:03
Medlem
different_trips avatar
http://www.haloapplications.com/hd/hddvd/kingkong/
Dem kanske överdriver lite med kvalitén på DVDn, men kan intyga att HDDVD-bilderna ser ut så på TVn jag äger.

Så jag tycker att det är som natt och dag, nackdelen är ju som sagt att vanlig dvd ser ut som ett ruttet VHS-band i jämförelsen senare
Citera
2008-03-20, 00:08
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Nja, lite mer extramaterial är det ju. Egentligen är skillnaden mellan HD/blu-ray och DVD att vid bluray/HD så slipper man att komprimera filmen och därmed slipper med också dra ner kvalitén för att få plats med den på en vanlig skiva.

Exakt samma princip som mellan en CD-skiva och en mp3fil.
Citera
2008-03-21, 21:18
Medlem
Bruce Waynes avatar
Blue-ray har, med ett bra kringsystem av TV/projektor etc, en klart bättre kvalitet än DVD. Jag har sett jämförelser som jag skulle kunna likna vid skillnaden mellan en köp-VHS och en kvalitets-DVD - alltså en märkbart bättre bild och mer "djup", skärpa och klarhet.

Men, jag väntar minst ett år med att skaffa Blue-ray. Priserna är för höga och nu är det istället guldläge att köpa på sig DVD:er till låga priser.
Citera
2008-03-21, 22:20
Medlem
Inzaits avatar
Då Blu-ray finns att få tag i på internet i samma skala som DVD filmer idag, då byter jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in