Citat:
Ursprungligen postat av Zaphod123
Till att börja med måste jag säga tack till Cousin cocaine för det arbete som du måste ha lagt ner på det här projektet. Jag har nu gått igenom det mesta av domen och det är väldigt spännande läsning. Ett par saker tycker jag är speciellt anmärkningsvärda.
1. Efter att ha hällt i offren det frätande medlet har AH inte försökt smyga iväg, vilket en mer rationell person förmodligen hade gjort (om man nu kan tala om rationella giftmördare). I stället verkar det som att han nästan varje gång har tillkallat hjälp. Detta stödjer ju teorin om att ett motiv för morden kan ha varit just att få beröm och inta någon slags "hjälteroll". Detta förstärks ytterligare av att flera av hans medarbetare nämner att AH verkar ha varit väldigt uppmärksam på patienternas tillstånd, vilket somliga även berömt honom för.
2. Att så många patienter kunde dö på samma avdelning av liknande symptom under så kort tid är anmärkningsvärt. Bara en sån sak som att de flesta av de avlidna uppvisade svullnader och röda strimmor runt munnen (vilket enligt vårdare ska vara relativt ovanliga symptom) borde få varningsklockor att ringa. Ansvaret för att AH inte stoppades i tid faller väl framförallt på en bristfällig organisation. Flera läkartjänster var vakanta och under en stor del av den aktuella hösten hade en underläkare som fortfarande hade fyra terminer av sin utbildning kvar ensam hand om den dagliga tillsynen av patienterna. Denna underläkare, som även är med i dokumentären "Dagar som skakade Sverige" får dock en hel del kritik av rätten. Kritiken består främst i att han, trots sin bristande utbilning erfarenhet, inte i tillräckligt stor utsträckning har lyssnat på de farhågor som framfördes av vårdpersonalen.
3. En annan sak som är lite intressant är att AH flera gånger slarvade och lämnade spår efter sig. T.ex. så lämnade han redan vid det första mordet en plastmugg med ivosol på offrets toalett. Detta uppmärksammades av personal, men ingenting gjordes. Ytterligare gånger hittades isovolflaskor på ställen där de inte skulle vara, men ingen tänkte på att det kunde kopplas till dödsfallen. Det verkar dock som att AH lärde sig av sina misstag och blev bättre på att sopa undan efter sig.
Den bristande organisationen är nyckeln till det hela. Det började ju redan med intyget från Värnhems sjukhus som kom bort i (citat):
-"Den massiva sjukvårdsförvaltningen..."
Att ge en icke färdigutbildad underläkare ett så stort ansvar är ju givetvis förkastligt. Att sjukvårdsdirektören Carlbark kom undan utan repressalier är ju ett under. Idag hade han förmodligen blivit sparkad och hudflängd i pressen.
Sen att personalen inte kopplade ihop Gevisol/Ivisol med dödsfallen ser jag som ganska naturligt. Ingen förväntar ju sig att någon dåre ska giftmörda ett 20-tal åldringar under 99 dygn. Allra minst en modersbunden, tafatt kille. Visst! Det har förekommit och kommer säkert att hända igen, men inte i en sån här massiv skala.
F ö så är fallet med i medicinsk litteratur numera. Man ska alltså vara uppmärksam på de symptom som pat. på avd. 26 uppvisade, misstänkt förgiftning.