• 1
  • 2
2008-03-18, 18:20
Medlem
kiwi22s avatar
Jag håller på och gör en backup på all musik jag har. Flytten sker från en Western Digital My Book 320 gb till en Freecom HDD 400 gb.

Först har jag försökt göra detta med ett program kallat SyncBack. Men detta har tagit väldigt lång tid och dessutom verkar inte vissa låtar kunna flyttas över. Väldigt frustrerande.

Så jag har försökt flytta över lite manuellt. Det funkar en stund. Sen plötsligt kan det uppstå något problem där ett felmeddelande i stil med "Det är något fel på en I/O-enhet, kopieringen kommer att avbrytas". Detta verkar uppstå när dessa "vissa låtar" ska flyttas. Försöker jag flytta någon av dessa "vissa låtar" (storlek ca 5-6 mb) en i sänder så fryser sig program efter program. Stänger jag av min WD-HDD hoppar allt igång igen och "frysningen" är som bortblåst.

Med andra ord verkar det vara något grovt fel på min WD-HDD. Men jag kan inte förstå vad, eller varför, eller hur. Visst, elektronik går sönder efter ett tag. Men varför påverkar det bara "vissa låtar". Blir det något fel i den fysiska hårdvaran där de ligger? Och slutligen, är det någon som har en idé på hur jag ska kunna rädda dessa vissa låtar?!

Tack på förhand : )

*edit
Båda hårddiskarna är inkopplade via USB
Citera
2008-03-18, 18:36
Medlem
vulenhs avatar
Testa bara att köra över det till en annan hårddisk/dator.
Citera
2008-03-18, 19:11
Medlem
kiwi22s avatar
Det hjälper inte, oavsett vart jag försöker flytta dessa låtar så packar systemet ihop.
Citera
2008-03-18, 20:50
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Jag håller på och gör en backup på all musik jag har. Flytten sker från en Western Digital My Book 320 gb till en Freecom HDD 400 gb.

Först har jag försökt göra detta med ett program kallat SyncBack. Men detta har tagit väldigt lång tid och dessutom verkar inte vissa låtar kunna flyttas över. Väldigt frustrerande.

Så jag har försökt flytta över lite manuellt. Det funkar en stund. Sen plötsligt kan det uppstå något problem där ett felmeddelande i stil med "Det är något fel på en I/O-enhet, kopieringen kommer att avbrytas". Detta verkar uppstå när dessa "vissa låtar" ska flyttas. Försöker jag flytta någon av dessa "vissa låtar" (storlek ca 5-6 mb) en i sänder så fryser sig program efter program. Stänger jag av min WD-HDD hoppar allt igång igen och "frysningen" är som bortblåst.

Med andra ord verkar det vara något grovt fel på min WD-HDD. Men jag kan inte förstå vad, eller varför, eller hur. Visst, elektronik går sönder efter ett tag. Men varför påverkar det bara "vissa låtar". Blir det något fel i den fysiska hårdvaran där de ligger? Och slutligen, är det någon som har en idé på hur jag ska kunna rädda dessa vissa låtar?!

Tack på förhand : )

*edit
Båda hårddiskarna är inkopplade via USB

start kör skriv cmd-> skriv chkdsk enhet: /R och tryck enter svara ja på alla frågor den ställer, borde med lite god tur kunna lösa ditt problem i annat fall kan du testa Unstoppable Copier

http://www.majorgeeks.com/Unstoppable_Copier_d2623.html
Senast redigerad av X_surfer 2008-03-18 kl. 20:54.
Citera
2008-03-18, 22:07
Medlem
Kanske lite jobbigare för dig, men pröva först att kopiera till din vanliga Hårddisk, delar av det, och flytta därefter över dem till din andra externa hårddisk.

Edit: Ah, såg att du har redan testat det. Klurigt problem!
Citera
2008-03-18, 23:02
Medlem
kiwi22s avatar
Tack för tipset X_surfer, ska testa det när jag får lite tid. Men just nu tror jag på att den har blivit skadad fysiskt på något sätt. Testade o plocka bort vissa låtar, la dessa i en annan mapp på WD-HDD och då rullar SyncBacken på.

Försökte spela upp dessa låtar i den nya mappen. Det tar en tid, men sen verkar det komma igång. Men man märker att det inte är helt "friskt". Musikspelarn "laggar fram" information, typ tid kvar etc. Haha..

Jaja, lär återkomma med detta imorrn.
Citera
2008-03-22, 13:45
Medlem
kiwi22s avatar
Okey, problemet är att det inte går att hitta hårddisken. Så jag valde att plocka ut den hur själva WD-chassit.

Hårddisken är nu inkopplad via IDE internt i datorn. Fortfarande dyker den inte upp. MEN jag hittar en "okänd, icke initierad hårddisk" på 18 gbunder datorhanteringen @ kontrollpanelen.

Nu är jag helt borta. Fattar fan inget. Vad ska jag göra? Det känns som att det bara är att ge upp.
Citera
2008-03-22, 18:13
Medlem
Verkar skumt det där. Testa den i en annan dator om du har möjlighet. Hittas den i bios?
Citera
2008-03-23, 13:44
Medlem
Procinctus avatar
Koppla in den vanligt (altså som du köpte den) och kolla den med valfritt testprogram. Du kan även kolla S.M.A.R.T statusen med hjälp av t.ex Speedfan för att se om den är sönder, är den det så byt ut den.
Citera
2008-03-23, 14:03
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Okey, problemet är att det inte går att hitta hårddisken. Så jag valde att plocka ut den hur själva WD-chassit.

Hårddisken är nu inkopplad via IDE internt i datorn. Fortfarande dyker den inte upp. MEN jag hittar en "okänd, icke initierad hårddisk" på 18 gbunder datorhanteringen @ kontrollpanelen.

Nu är jag helt borta. Fattar fan inget. Vad ska jag göra? Det känns som att det bara är att ge upp.

Visas det totala utrymmet som 18 GB menar du?
I så fall har din disk grova problem, du kan alltid använda TestDisk och låta programmet söka efter dina partitioner (starta Testdisk väl j Intel när TD frågar efter disksystem, välj sen analyze och se om den hittar nåt, om inte välj search deeper , hittas nån partitin så kan du trycka P för att låta TestDisk lista filer på disken hittar den några så välj att skriva tillbaka
dom och försök sen köra Unstoppable Copier.
Hittar inte TestDisk dina partitioner så försök med GetData Back.

Sen bör du nog köra tillverkarens diagnostikprogram på disken och se vad den säger
Citera
2008-03-23, 21:31
Medlem
kiwi22s avatar
Problemet är att den syns som "inte initierad", det går heller inte att inititera den. Så vet inte riktigt vad jag ska göra, här kommer i alla fall en bild: http://i30.tinypic.com/t6xvt2.jpg

Testade med WDs egna diagnosprogram, den ser att det finns en HDD inkopplad via IDE. Men kommer inte fram någon information. När man kör ett "Quick Test" står det att kablarna är fel. "FAIL"
Citera
2008-03-23, 21:50
Medlem
kör en format c: på den så händer det nog att den blir fulländad

får man fråga varför du slet bort skyddshöljet och kopplade in den internt när jag skulle kopiera min musik till extern så drog jag ingång allt innan jag gick och la mig för natten ( för jag visste det skulle ta tid) dagen efter så lag allt precis som jag ville..kanske kan va ett tips i framtiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in