Jag hade totalt missat denna tråd, men ger mig i kast med att försöka svara på frågorna...
Men först tar jag lite grundläggande grejer... Innan man gör något alls så kan det vara bra att ha klart för sig vad man ska göra med slutresultatet, ska du slänga upp på webben, skicka in foton för framkallning, skriva ut själv eller lämna in för offset-tryck eller digitaltryck? Alla dessa alternativ kräver i stort sett olika ICC-profiler, men om man startar med AdobeRGB har man en väldigt bra utgångspunkt.
Citat:
Jag vill kalibrera min skärm för att på ett någorlunda korrekt vis återge mina bilder.
-Först och främst, använd Adobe Gamma i kontrollpanelen, följ anvisningarna eller leta reda på en enkel tutorial för detta, se till att omgivningen är neutral. Spara sedan profilen och använd den som default.
Detta är dock inte så lätt alla gånger då omgivningsljuset kan påverka väldigt mycket, så var inte rädd för att göra om kalibreringen...
Citat:
I Photoshop finns något som kallas "proof setup", vilket jag har förstått det som, simulerar hur en bild skulle se ut i olika färgrymder / på olika enheter. Där finns bl.a. två val, "Windows RGB" och "Monitor RGB". När jag kör på "Monitor RGB" återges bilden likadant i PS som i alla andra program i Windows. Om jag i inställningarna för grafikkortet istället laddar en sRGB-profil, borde inte "Windows RGB" och "Monitor RGB" då se likadant ut? Vilket de inte gör..
-Proof setup används främst för att kolla hur färgrymden ser ut efter man byter profil (ctrl+y) så att man kan bearbeta bilden för att få ett så liknande resultat som möjligt.
T ex så är det overderligt när man ska konvertera till CMYK eftersom det ger en väldigt stor färgskillnad.
Windows RGB är en simulerad inställning för hur färgerna skulle se ut på en standardbildskärm medans Monitor RGB är den faktiska profilen för din skärm.
Citat:
Om jag inte aktiverar "Proof Colors" i PS återges inte färger likadant där som i andra bildbehandlingsprogram. Vad beror detta på?
-PS är betydligt bättre på att återge färger än andra program. Testa att baka in den använda färgprofilen när du sparar då borde det se bättre ut.
Citat:
Med min kamera har jag möjlighet att använda både sRGB och AdobeRGB. Eftersom AdobeRGB är en bättre färgrymd vill jag använda den, men använder jag AdobeRGB kommer väl inte färgerna återges korrekt när jag kollar på dom i mitt vanliga bildvisningsprogram? Detta gör att jag bara använder sRGB än så länge.
-Om ditt bildvisningsprogram inte kan återge AdobeRGB så kommer inte färgerna att återges korrekt, men AdobeRGB är en bättre profil med fler möjligheter, så om du inte fotar i RAW så kör gärna med AdobeRGB.
Citat:
Om jag tar bilder i AdobeRGB går dessa visst att konvertera till sRGB, borde inte de konverterade bilderna då bli av lite sämre kvalitet?
-Just därför ska du alltid se till att spara AdobeRGB-originalen om du sedan vill bearbeta om dem på annat sätt. De flesta fotolabb verkar dock använda sRGB så det går att fota med den inställningen om du inte är så petig och vill slippa en massa extrajobb med konverteringar.
Citat:
Detta är en djungel för mig (och säkert många andra).
-Detta är nog något som de flesta inte ens lägger en tanke på, men ju mer man försöker sätta sig in i ämnet ju större och krångligare blir det... finns väldigt mycket att tänka på om man vill ha full kontroll på sina bilder!
Citat:
Om jag tar bilder i RAW spelar det då någon roll om kameran står inställd på AdobeRGB eller sRGB?
-Nej, för när du fotar RAW så bakas ingen profil med i bilden, du får själv välja vilken profil du ska tilldela (om någon) när du öppnar i PS.
Citat:
Min förbannade samsungskärm har något jävla sätt att ändra färgerna beroeende vad man tittar på, sjukt jävla frustrerande. Efter mycket om och men fick jag den att visa rätt i PS iaf, men i windows är allting orangetonat...
-Det här ligger nog över min nivå, men det låter väldigt konstigt. Har du gjort en ordentlig kalibrering?