• 1
  • 2
2008-03-28, 08:51
Medlem
Mjölkbudets avatar
Fotar nästan alltid i RAW, och sparar ibland bilderna som Jpeg i Photoshop CS3 för att ladda upp dem på webben. Inne i PS se Jpegarna fina ut, men när jag öppnar samma bilder med t.ex. en browser eller Windows egna bildvisare så ser de alldeles grådaskiga ut och har förlorat färgmättnad.

Har kalibrerat skärmen (enligt Fotosidan.se:s instruktioner) och använder Adobe RGB. Vad har jag missat?
Citera
2008-03-28, 09:13
Medlem
sceptics avatar
Lite googlande gav följande länk:
http://www.naturescapes.net/042005/gd0405.htm där man kan läsa följande
CONVERT PROFILE
One of the last steps during the image editing process for web display should be to convert photos to the sRGB color space. While most web browsers do not recognize color profiles, sRGB is designed for the "typical" monitor, so it's the most appropriate for electronic distribution. Images left in the Adobe 1998 color space will lack color intensity and saturation when viewed on the web.

Det är alltså AdobeRGB som är boven i det här fallet, prova att byta färgprofil.
Citera
2008-03-28, 09:38
Medlem
Mjölkbudets avatar
Tack för det! Hoppas det är så enkelt.

Verkar finnas bättre stöd för AdobeRGB i t.ex. Firefox 3. Ska testa mina Jpegar i den också.
Senast redigerad av Mjölkbudet 2008-03-28 kl. 09:42.
Citera
2008-03-28, 09:44
Medlem
midarks avatar
Som sceptic påpekade så är sRGB lämpad för web.
Adobe RGB lämpar sig bäst om man sedan ska konvertera till CMYK, alltså för tryckprodukter eller för fotoframkallning eftersom den har en större färgmängd. Detta står t o m i PS under färginställningarna.
Förhoppningsvis kommer dina bilder att se bättre ut när du byter profil. Jag kör själv uteslutande med Adobe RGB men brukar strunta i att baka in färgprofilen vid sparning och får således bildskärmens färgflöde vid visning.
Citera
2008-03-28, 09:49
Medlem
Mjölkbudets avatar
Citat:
brukar strunta i att baka in färgprofilen vid sparning

Vilken inställning tillåter detta i PS?

(Sitter inte vid en PS-dator nu...)
Citera
2008-03-28, 10:04
Medlem
midarks avatar
När du väljer "spara som" så kan du bocka ur rutan där färgprofilen står och det samma gäller för "Spara för webb" fast där står det bara ICC-profil.
Citera
2008-04-06, 09:45
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Lite sent kanske,men ialla fall..

JPg är ingen bra komprimeringsmetod för svart-vitt, man kan komprimera ganska lite innan synbar försämring. Komprimeringsmetoden bygger bl.a. på spektralanalys och reducering av toner under en viss nivå. I svartvita bilder har du inte så mycket spektrum att analysera/komprimera.
Citera
2008-05-29, 18:23
Medlem
Rizados avatar
Annars kan man hämta kamerans ICC profil och använda den tills dess att man sparar i sRGB för internet. Att använda kamerans profil är väldigt viktigt då man gör om raw bilderna, annars brukar färgerna bli helt fel.
Citera
2008-06-02, 18:15
Medlem
dullboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opel Kapitän
Lite sent kanske,men ialla fall..

JPg är ingen bra komprimeringsmetod för svart-vitt, man kan komprimera ganska lite innan synbar försämring. Komprimeringsmetoden bygger bl.a. på spektralanalys och reducering av toner under en viss nivå. I svartvita bilder har du inte så mycket spektrum att analysera/komprimera.

Gäller detta bara vid "äkta" svart-vita bilder eller påverkas även bilder
med låg färgmättnad till viss del?
Citera
2008-07-16, 13:32
Medlem
IIanas avatar
Jag brukar konverta om bilderna till sRGB innan jag sparar för webben.
Och går då sedan inte genom "spara för webben" vägen utan Save as --> jpg.

Olika webbläsare visar färger olika. Jävligt gay.
Citera
2008-08-09, 03:21
Medlem
Teh_Masterers avatar
Jag ber om ursäkt för bumpningen, men jag har samma problem själv. Jag har dock ännu inte lyckats med att "bestämma" vilken färgprofil jag alltid vill arbeta med i PS. Jag tvingas därför trycka ctrl+y för att få den färginställningen, och ibland då jag glömmer det så resulterar det i en jäkla massa extrajobb och liknande. Finns det verkligen inget sätt att åtgärda detta, eller åtminstonde fixa så att den alltid följer monitorns färginställningar.
Citera
2008-12-08, 13:18
Medlem
IIanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Jag ber om ursäkt för bumpningen, men jag har samma problem själv. Jag har dock ännu inte lyckats med att "bestämma" vilken färgprofil jag alltid vill arbeta med i PS. Jag tvingas därför trycka ctrl+y för att få den färginställningen, och ibland då jag glömmer det så resulterar det i en jäkla massa extrajobb och liknande. Finns det verkligen inget sätt att åtgärda detta, eller åtminstonde fixa så att den alltid följer monitorns färginställningar.

Du ska alltid jobba med adobe RGB 1998.
Förutsatt att du fotat i raw.
Köp eller låna en kalibratför till skärmen oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in