• 2
  • 3
2008-03-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Ser till att ha mitt ris klart till att maten är klar och inte 2 timmar innan. Och lagar mat som är utsökt utan att behöva 6 varma kärl samtidigt. förstår dock problemet om man bara har 2 plattor. För övrigt så går det isåfall utmärkt att koka upp ett ris och sen låta det stå i mitten utav hällen utan direkt värme och då bör det nog vara klart på 2 timmar och självklart utan att brännas fast.

Har aldrig jobbat i ett kök som serverar ris till någon rätt utom till personalen så har inte haft sådana problem.

men så kul för dig då.... Hela poängen med min metod eller riskokaren är ju just att man kan hålla ris varmt under flera timmar utan försämrad kvalite , Att du inte har haft det behovet är väl bra för dig.
Citera
2008-03-15, 23:49
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Du inser väl att "japanskt ris" (japonica) är samma art som vanligt grötris, som i de flesta fall har odlats i Kalifornien?

Det är extremt svårt att få tag på japanodlat ris utanför japan. Delvis för att Japan har såpass höga tullar på importerat ris och så stora subventioner på den lokala marknaden att de inhemska bönderna kan sälja sin skörd till ockerpriser (flera gånger högre pris än i Sverige). riktigt japanskt ris odlat i japan skulle kosta minst 150kr/kg här. Inte ens NKs lyx-risotto-ris förpackat i burlap-säckar kostar så mycket.

Dessutom har jag väldigt få erfarenheter av kinarestuaranger i sverige som använder rundkornigt ris. Standard är snarare jasminris kokt i riskokare, eventuellt med lite olja tillsatt.

Nej visste inte att det var samma sort, bara att det var likadant. Tack för infon.
Jo jag är medveten om att det är i princip omöjligt att få tag på ris odlat i Japan utanför Japan, det som finns i de affärer jag pratar om är odlat i Italien och USA, är medveten om hur marknaden ser ut i Japan som du beskriver med subventioner osv. Japan har ju alltid velat vara självförsörjande på just ris.

Nej jag är medveten om att det ris som serveras på kinarestauranger är nästan uteslutande jasminris, ville bara föreslå Japanskt ris som ett alternativ.
T.o.m. vissa mer tveksamma sushiställen serverar jasminris(urk)

Depaul: Ja du verkar ha koll på läget iaf.

edit:

Förstår mig inte på uncle bens ris i plastpåse sak, hur rimmar det med det nya miljötänkandet? Visst är lite mer praktiskt men låter ändå fruktansvärt onödigt. Och dyrt!!
Citera
2008-03-16, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Jag testade uncle bens ris i påse idag... det var faktiskt riktigt bra!

Det negativa är priset...
Det skall helst inte vara i påse, utan det lösa!

~Paul~
Citera
2008-03-16, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren

Depaul: Ja du verkar ha koll på läget iaf.

edit:

Förstår mig inte på uncle bens ris i plastpåse sak, hur rimmar det med det nya miljötänkandet? Visst är lite mer praktiskt men låter ändå fruktansvärt onödigt. Och dyrt!!
Tackar . Du har rätt. Det bör inte vara ris i påse.

~Paul~
Citera
2008-03-16, 11:36
Medlem
ariers avatar
aktiv i ett forum = Verkar ha koll på mat....hehehe
Citera
2010-06-06, 23:46
Medlem
jag har en idé som funkar helt ok, testa att bara lägga ett sked smör typ
Citera
2010-06-07, 03:01
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antongorillam
jag har en idé som funkar helt ok, testa att bara lägga ett sked smör typ

En sked smör i riset i kinesiskt ris?
Nej för satan, men det är grymt i basmatiris som du ångar.
Citera
2010-06-07, 21:20
Medlem
Kinesiskt ris ? Kan inte påminna mej att jag sett det i kinabutiker eller asiatiska butiker. Var köper du det ? Vanligast är väl thailänskt eller vietnamesiskt ris ?
Citera
2010-06-08, 01:53
Medlem
Factos avatar
Jag lyckas alltid med riset Jasminris från euroshopper blir kanon! Alltid.
Å fanimej att det är dåligt för det är det inte! Det är fan bästa riset enligt mig och jävligt billigt.

1. Mät upp en del ris i en vanlig kaffe mugg, sedan två delars mugg med vatten.
(detta räcker perfekt för två hungriga personer) Sköljd om du orkar, annars kan du bara röra om i riset när det väl är i kastrullen.

2. Sätt på lock och höj till sexan, tills du börjar ana att de rör sig i riset/börjat koka.
Håll koll hela tiden.

3. När de börjar bubbla, sänk till fyran, behåll locket på sniskan.
Bubblar det över så sänk till 3an-2an. Lufta av locket och på det det igen

4. När det stått ett tag och du märker att vattnet dunstat bort nästan helt, och "små hål" bildats uppe på toppen av riset, så sänk till 1an-0an. Nu med locket helt täckt på. Låt stå i fem minuter.

Voila! En fluffbomb med ris som ångar!

Grejen med lyckat ris är väl att hålla koll hela tiden helt enkelt
Citera
2010-06-09, 01:28
Medlem
Kaffesumps avatar
mitt favoritris görs på följande sätt:

koka upp en kastrull med vatten, precis som till pasta.
under tiden sköljer du valfri mängd ris noggrant..
i med riset och låt koka tills kärnan precis försvinner - häll av i sil och spola kallt..

ta en ugnssäker form och häll i en skvätt olja och lite smält smör i botten, sen på med riset och täck med aluminiumfolie och kör i ugnen på typ 175c i ca. 20 minuter så får man ett perfekt luftigt gött ris.

man kan även blanda i lite goa grejer med riset i formen. t.ex tunnt strimlad vitkål eller lök..

edit: kom på att du ville ha som på kinarestaurang, och det är väl kanske inte denna metoden men det är iaf den bästa!
Senast redigerad av Kaffesump 2010-06-09 kl. 01:31.
Citera
2010-06-09, 06:25
Medlem
Bronco68s avatar
Det är kanske lite OT, men jag skulle vilja sla ett slag för ris tillrett "brazilian style". Jag tycker det är det absolut godaste riset - kanske inte till kinamat dock.

Tillagningen gar till pa följande sätt:

1. Häll rikligt med olivolja i en kastrull (det finns ingen olivoljeproduktion i Brasilien, men det är otroligt poppis och allt far följaktligen importeras).

2. Hacka upp tva stora klyftor vitlök och en liten vanlig lök.

3. Släng i vitlöken och löken i kastrullen och fräs i nagon minut.

4. Nu kommer riset i (basmati). Lat riset steka med en halv minut.

5. Häll i dubbelt sa mycket vatten som ris och skruva ner plattan sa att det bara puttrar.

6. Ös i tva rejäla matskedar kycklingbuljong i pulverform och en rejäl skopa salt. Lock pa.

7. Lat koka i 20 minuter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in