• 1
  • 2
2008-03-15, 18:17
Medlem
Hur ska man göra för att få riset lika bra som på kinarestaurangerna. Har bara tillgång till kastrull och det är möjligtvis där problemet ligger...

någon som har tips på prisvärd riskokare eller bara en bra metod att koka sitt ris på så det får samma kvalité som restaurangriset?
Citera
2008-03-15, 18:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Hur ska man göra för att få riset lika bra som på kinarestaurangerna. Har bara tillgång till kastrull och det är möjligtvis där problemet ligger...

någon som har tips på prisvärd riskokare eller bara en bra metod att koka sitt ris på så det får samma kvalité som restaurangriset?
Äger du en mikrovågsugn?

~Paul~
Citera
2008-03-15, 18:44
Medlem
sinologens avatar
Testa skölja bort all stärkelse, dvs skölj riset om och om igen tills vattnet blir klart. Kanske kan hjälpa en aning.
Citera
2008-03-15, 18:57
Medlem
L0darens avatar
Först ska du ge fan i att köpa det klassiska svenska riset som är skit på alla sätt och vis. Leta upp en sjysst kinesaffär, där får du billigt och bra jasminris. Jag skulle ju rekommendera Japanskt ris som är världens bästa, det skiljer sig från jasminris i och med att det nästan är runt(som grötris) och litet klibbigare, men det är världens bästa ris. Går endast att fås tag på till rimligt pris i Japanska mataffärer(finns några på internet). Överlägsen konsistens och smak.

Japanskt ris är det 1:1 som gäller, dvs lika mycket vatten som ris.
Jasminris skiljer sig åt, där ska man alltid fråga i affären. Några är 1:1, andra är 1:1,5.

Sen ska du skölja riset tills vattnet knappt är grumligt längre(i kallt vatten, sett till att arbeta med handen), därefter bör det stå och svälla i 10-30 min.
Jag brukar sätta det på en kall platta på 5an, när det börjar koka så smått sätter jag ned till 1an. Rör runt lite med en slev så vattnet fördelar sig bra. Sen tar jag det från plattan och låter det svälla lite i värmen.

Ha absolut inget skit som olja eller salt, det förstör bara smaken och konsistensen.

Lycka till!!
Citera
2008-03-15, 19:40
Medlem
koka upp på spisen , släng på ett lock och dra in i en ugn på 125c och låt stå 30minuter.

vipps perfekt ris.
Citera
2008-03-15, 19:47
Medlem
Citat:

Menar du som det där klibbiga, tjocka och smaklösa grejset?
Inget jag gillar, men ibland så bara råkar jag. Då har jag råkat göra så här:
Överkokar riset som det sig icke bör+ blir vatten över i panna efter ris överkokat färdigt, ris står kvar i panna i detta vatten och får liksom "eftersvälla" i det vattnet, riset blir då tjockt och klibbigt(som risgrynsgröt kokt på vatten). Och skall det smaka än mer likt kinarest. klibbtjocktris, så avstå även att salta.
Citera
2008-03-15, 20:00
Medlem
Tack för tipsen... och ja, jag har en mikrovågsugn. Men eran idé är alltså högkvalitativt ris som man sedan torkar i ugn eller kokar så som L0daren beskrev?
Citera
2008-03-15, 20:02
Medlem
Citat:
Tack för tipsen... och ja, jag har en mikrovågsugn. Men eran idé är alltså högkvalitativt ris som man sedan torkar i ugn eller kokar så som L0daren beskrev?

Inte torka i ugn , koka i ugnen så slipper du att det fastnar i botten och grejjer.
koka upp på spisen och flytta sedan kastrull med vatten och allt rakt in i ugnen med ett lock över så inte ångan rymmer , det är ju den som kokar riset.
där kan den stå tills det är klart eller vad du nu vill.

jag hade en riskokare förut , efter jag kom på ugnstricket har jag aldrig använt den. Fungerar UTMÄRKT att koka i ugnen , och så spar man plats för en riskokare är ganska stor och otymplig.
Senast redigerad av zoloth 2008-03-15 kl. 20:05.
Citera
2008-03-15, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nästan. Det bästa resultatet erhåller man självklart om man kör i en riskokare av bra kvalité. T ex de japanska.

Näst bäst om man ångkokar riset. Ett sådant ris bör sköljas ordentligt tills all stärkelse är helt borta. Sedan får det ligga i blöt (i kyl) i minst ett dygn.

Därpå ångkokar man riset tills man erhåller rätt konsistens.

Om man har varken riskokare eller ångkokare så kan man i stället göra så här:
1. Skölj riset ordentligt.
2. Koka det i rikligt med lättsaltat vatten (salta inte om du skall laga kinesiskt!).
3. När riset är precis kokt så tar du av kastrullen från plattan. Nästa steg är att du häller i iskallt vatten i denna kastrull utan att ta ut riset!
4. Skölj lite och sila riset. Låt droppa av ordentligt.
5. Häll över riset på en stor glasskål med lock.
6. Kör in skålen i mikrovågsugnen på högsta effekt i ca 3 minuter.

Klart. Du får ett lagom klibbigt, dock stärkelsefattigt ris. Det bildar sådana där små bollar som kinesiskt ris gör. Suger upp sås alldeles utmärkt.

~Paul~

PS Jag kör med Uncle Bens Basmatiris
Senast redigerad av dePaul 2008-03-15 kl. 20:10.
Citera
2008-03-15, 20:08
Medlem
schabo-labos avatar
Köp inte en skit-kokare från Clas Ohlson, det gjorde jag. Den bränner fast riset.
Citera
2008-03-15, 20:12
Medlem
ariers avatar
att folk har så stora svårigheter att koka lite ris!...

Får vilket ris som helst att bli som det är tänkt i en vanlig kastrull och vatten.
Koka utan lock och sjuda med.
Hålla på med silar, mikrovågsugnar och ugnar är för dumt och omständligt för att vara sant....
Citera
2008-03-15, 20:14
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ha absolut inget skit som olja eller salt, det förstör bara smaken och konsistensen.

Skojar du eller? Utan salt smakar ju riset ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in