2008-03-15, 20:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
att folk har så stora svårigheter att koka lite ris!...

Får vilket ris som helst att bli som det är tänkt i en vanlig kastrull och vatten.
Koka utan lock och sjuda med.
Hålla på med silar, mikrovågsugnar och ugnar är för dumt och omständligt för att vara sant....
Alltså, jag få också ett alldeles utmärkt resultat genom bara att koka riset som du.

Men vill man att det skall likna det där typiskt asiatiska så är den här metoden riktigt bra.

Prova den. Så svårt är det inte .

~Paul~
Citera
2008-03-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Först ska du ge fan i att köpa det klassiska svenska riset som är skit på alla sätt och vis. Leta upp en sjysst kinesaffär, där får du billigt och bra jasminris. Jag skulle ju rekommendera Japanskt ris som är världens bästa, det skiljer sig från jasminris i och med att det nästan är runt(som grötris) och litet klibbigare, men det är världens bästa ris. Går endast att fås tag på till rimligt pris i Japanska mataffärer(finns några på internet). Överlägsen konsistens och smak.

Du inser väl att "japanskt ris" (japonica) är samma art som vanligt grötris, som i de flesta fall har odlats i Kalifornien?

Det är extremt svårt att få tag på japanodlat ris utanför japan. Delvis för att Japan har såpass höga tullar på importerat ris och så stora subventioner på den lokala marknaden att de inhemska bönderna kan sälja sin skörd till ockerpriser (flera gånger högre pris än i Sverige). riktigt japanskt ris odlat i japan skulle kosta minst 150kr/kg här. Inte ens NKs lyx-risotto-ris förpackat i burlap-säckar kostar så mycket.

Dessutom har jag väldigt få erfarenheter av kinarestuaranger i sverige som använder rundkornigt ris. Standard är snarare jasminris kokt i riskokare, eventuellt med lite olja tillsatt.
Citera
2008-03-15, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Skojar du eller? Utan salt smakar ju riset ingenting.
I vissa kök, som t ex det kinesiska så har man inte salt i riset. Meningen är att de övriga igredienserna skall ge det helt neutrala riset sin egen smak.

~Paul~
Citera
2008-03-15, 20:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Du inser väl att "japanskt ris" (japonica) är samma art som vanligt grötris, som i de flesta fall har odlats i Kalifornien?

Det är extremt svårt att få tag på japanodlat ris utanför japan. Delvis för att Japan har såpass höga tullar på importerat ris och så stora subventioner på den lokala marknaden att de inhemska bönderna kan sälja sin skörd till ockerpriser (flera gånger högre pris än i Sverige). riktigt japanskt ris odlat i japan skulle kosta minst 150kr/kg här. Inte ens NKs lyx-risotto-ris förpackat i burlap-säckar kostar så mycket.

Dessutom har jag väldigt få erfarenheter av kinarestuaranger i sverige som använder rundkornigt ris. Standard är snarare jasminris kokt i riskokare, eventuellt med lite olja tillsatt.
Det är riktigt. I de svenska kinesrestaurangerna serveras uteslutande jasmin eller Basmatiris. Dock utan olja i .

~Paul~
Citera
2008-03-15, 20:22
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså, jag få också ett alldeles utmärkt resultat genom bara att koka riset som du.

Men vill man att det skall likna det där typiskt asiatiska så är den här metoden riktigt bra.

Prova den. Så svårt är det inte .

~Paul~

Har inga problem att utföra fler moment. Men att jobba ineffektivt och göra fler moment för samma resultat är inget för mig. Får samma resultat som de asiatiska restaurangerna utan dessa moment.
Citera
2008-03-15, 20:22
Medlem
dePauls avatar
Det rundkorniga japanska riset är som sagt likt grötris. Besläktat med det italienska avorioris, arborioris, vialone nano och carnaroliris.

~Paul~
Citera
2008-03-15, 20:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har inga problem att utföra fler moment. Men att jobba ineffektivt och göra fler moment för samma resultat är inget för mig. Får samma resultat som de asiatiska restaurangerna utan dessa moment.
Då är det bara att gratulera. Jag får det inte genom att enbart koka riset på plattan.

~Paul~
Citera
2008-03-15, 20:31
Medlem
Citat:

Eller så har du inte ätit på tillräckligt bra (hyffsade) kinarestauranger eller har dålig känsla för kvalité.

Citera
2008-03-15, 20:52
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Eller så har du inte ätit på tillräckligt bra (hyffsade) kinarestauranger eller har dålig känsla för kvalité.

Det har jag gjort och jag har bra känsla för vad som är bra mat. Trust me. Dem som har koll påpekar också vilket gott ris det är. All mat jag lagar är god.
Citera
2008-03-15, 21:16
Medlem
Citat:

Att koka riset i ugnen är inte ineffektivt , det frigör en platta på spisen.
det är den primära anledningen till att jag gör på det viset , sen att det aldrig blir bränt oavsett om det står i 30minuter eller 2 timmar.

pröva att ha en kastrull ris varm på spisen i 2 timmar , klarar du det utan att bränna fast riset så är du en risgud.
Citera
2008-03-15, 21:46
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Att koka riset i ugnen är inte ineffektivt , det frigör en platta på spisen.
det är den primära anledningen till att jag gör på det viset , sen att det aldrig blir bränt oavsett om det står i 30minuter eller 2 timmar.

pröva att ha en kastrull ris varm på spisen i 2 timmar , klarar du det utan att bränna fast riset så är du en risgud.

Ser till att ha mitt ris klart till att maten är klar och inte 2 timmar innan. Och lagar mat som är utsökt utan att behöva 6 varma kärl samtidigt. förstår dock problemet om man bara har 2 plattor. För övrigt så går det isåfall utmärkt att koka upp ett ris och sen låta det stå i mitten utav hällen utan direkt värme och då bör det nog vara klart på 2 timmar och självklart utan att brännas fast.

Har aldrig jobbat i ett kök som serverar ris till någon rätt utom till personalen så har inte haft sådana problem.
Citera
2008-03-15, 22:59
Medlem
Jag testade uncle bens ris i påse idag... det var faktiskt riktigt bra!

Det negativa är priset...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in