Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Normativ moralisk rätt, eller snarare, rådande rättsystems rätt, i det här landet, den här tiden, möjligen.
Den här typen av resonemang är rätt meningslöst, ungefär som "vad skulle du göra om du fick en miljon kronor?". Var situation för sig, i min mening, och vad som är rätt/fel är ingenting vi kan avgöra särskilt objektivt.
Jag ställer helt enkelt frågan: Är det någonsin rätt att ta lagen i egna händer när det handlar om våldtäkt, mord, misshandel, etc och man är personligt inblandad? Att bestraffa någon som gjort något allvarligt fel med våld eller mord och anse att det är "rätt" för att denne förtjänat det, till den grad att man inte fått dåligt samvete efteråt?
Citat:
Ursprungligen postat av Pistoler
ska försöka svara på vad du menar trädpojke
tar ett exempel från hur jag agerar.
Om t e x en polare jiddrar med någon och dom ska slåss så backar jag honom inte även om det behövs, om jag anser att det är hans fel att det blir bråk från första början låter jag naturen ha sin gång och försöker inte ens stoppa det.
Det där handlar väl ändå om att
försvara sig, inte att hämnas.
Citat:
Om man då t e x dödar någon så förtjänar man egentligen samma behandling tillbaka eftersom att man överskrider respekten för levande saker, likadant om man slår någon, problemet för min del ligger i att den dödade inte kan döda tillbaka, alltså får något större ta tag i saken och ge ut straffet som det anser är rätt.
Jag håller inte med; en person som dödat någon skall få sitt straff och, i ett fungerande straff-rättssystem, bli återanpassad till samhället.
Men sedan är jag en av de få som
inte tror på "öga för öga, tand för tand", utan litar på att människor kan bättras.
Sedan är nog "respekt" för "levande saker" inte de rätta orden i sammanhanget.
Citat:
Sen kan man ju fråga sig om den dödade förtjänade att bli dödad.
Men tycker inte att det är rätt att straffa någon med död oavsett handlingar. Alltså går det inte att lösa med dödstraff och idioti förblir idioti och hur man ska behandla den har jag absolut ingen aning om.
Det finns utbildat folk för behandlingen av brottslingar.
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jaså man kommer undan med det.
Tja, i ärlighetens namn hade jag dödat personen om han/hon hade slagit ihjäl någon i min familj.
Vi är alla oss själv närmast. Dock är det ytterst sällsynt att man kan komma undan med ett ett "hämdmord" i din beskrivna situation.
Jag förenklade, helt enkelt, för att slippa dra igång specificeringsmaskineriet.
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Dock kan man kanske få förmildrande omständigheter. Tillfällig sinnesförvirring etc.
Och det är, rent ut sagt, för dåligt om det är så. Vad för signaler är det rättssystemet skickar ut med "förmildrande omständigheter" till de som tar lagen i egna händer pga personlig inblandning? Fel, fel, fel! Det ser ni väl att det är?
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, du är väldigt vanlig. Det begås ju tusentals våldsbrott och våldtäkter i Sverige varje år. Samtidigt begås det ungefär 100 mord, där nästan inga har något som helst att göra med att hämnas ett brottsoffer.
Verkar som du missat frågeställningen - kanske var jag otydlig. Den handlade om det är ovanligt eller vanligt att man
aldrig sätter personlig inblandning - ex: familj, lojalitet, osv - över vad som är moraliskt rätt enligt lag.
Dessutom förutsätter ditt resonemang om brottsstatistiken att de personligt inblandade kan hitta gärningsmannen. Därtill att alla hämndaktioner är mord, det är det inte, jag inbillar mig att det är vanligt att en våldtäktsman blir misshandlad av offrets nära.