Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Min flickvän blev nyligen våldtagen och skulle jag konfronteras med honom skulle nog allt släppa och jag skulle ge mig på honom, jag blev så fruktansvärt ledsen när jag fick veta att han kommer sitta häktad ända tills han åker in så jag kommer inte åt honom. Dock är jag fortfarande så arg att jag funderar på hur jag ska kunna förstöra honom ytterligare när han sitter inne. Förhoppningsvis kommer de andra fångarna förstöra honom när de får reda på att han är sexförbrytare.
Jag anser ändå att ett par år i fängelse inte räcker för ett sådan handling. Jag anser att det som skiljer oss från djuren är förnuftet och våran förmåga att sätta förnuftet före djuriska instinkter. En våldtäktsman har inte klarat av det, därför anser jag inte heller att han förtjänar mänskliga rättigheter då han satt djuriska drifter före förnuftet. Men så är jag fortfarande tämligen gramse också.
Intressant att du sa det! Precis vad jag var ute efter, dock anser jag att vi med förnuftet och förmågan att sätta det före de djuriska instinkterna även hindrar oss från att "hämnas" på en som verkligen, verkligen förtjänat det. Detta eftersom det är, ja även i ditt fall (jag är i ett liknande fall), moraliskt fel att ta lagen i egna händer.
Men jag
kan förstå att du vill ta ut vreden på honom. Det är en fullkomligt logisk reaktion, men inte moraliskt rätt, inte heller är det rätt enligt lagen. Men enligt logik, kanske även en vag for av karma, så är ditt resonemang mer riktigt en fel.
Logothetes; definitionen av normal är egentligen helt oviktigt, min frågeställning rörde snarare om huruvida det är
ovanligt, sällan förekommande, att folk tänker som jag eller inte.