Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-13, 21:19
  #1
Medlem
F5MMANs avatar
Hejsan, skrev detta i min andra tråd som tydligen inte verkar vara så populär, vill inte heller spamma den så jag startar väl en ny tråd om ett helt nytt ämne.
Det är nämligen så att många tipsar mig om halvkroppspass, helkroppspass, 3-split, 4-split etc.
Var är den stora skillnaden mellan dessa?
Vad gör ett hel & halvkroppspass för stor skillnad med 2,3,4 & 5 splitar?
Vad är positivt respektive negativt för dessa träningsscheman?

Vissa säger också att man skall vila 2-3 minuter mellan seten för bästa resultat. Andra säger att man ska vila så lite som möjligt, kanske 30-90 sek för bästa resultat. Det är lite av en gåta för mig..

P.S Det vore snällt om någon kunde hänvisa till bra hemsidor där de raddar upp bra övningar för rätt muskler. Har insett att det inte räcker med att lyssna på FB:are osv eftersom alla i princip är oense om allting. Lättare med profesionella svar. Känner ni er profesionella så är ni välkomna att PM:a mig!
Hemsidor som ungefär ast-ss.se och liknande! D.S

Tack på förhand! MVH
Citera
2008-03-15, 11:24
  #2
Medlem
mrBatemans avatar
Vad fan är en split?

Jag kör iaf 6rep x 3 set, vilar 1 till 1½ min mellan seten! tycker jag funkar bra för mig.
Citera
2008-03-15, 13:56
  #3
Medlem
WeeMaans avatar
Positivt med 3split eller 4 eller 5 är ju att du inte nödvändigtvis behöver en vilodag imellan eftersom du tränar andra muskler än dom du har träningsvärk i.
Citera
2008-03-15, 18:04
  #4
Medlem
F5MMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Positivt med 3split eller 4 eller 5 är ju att du inte nödvändigtvis behöver en vilodag imellan eftersom du tränar andra muskler än dom du har träningsvärk i.
Negativt då?

Vad är det pos. & neg. med helkroppspass då?
Citera
2008-03-15, 19:16
  #5
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
Vissa säger också att man skall vila 2-3 minuter mellan seten för bästa resultat. Andra säger att man ska vila så lite som möjligt, kanske 30-90 sek för bästa resultat.

Det beror på om du kör låg- eller högreppare.



Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
P.S Det vore snällt om någon kunde hänvisa till bra hemsidor där de raddar upp bra övningar för rätt muskler.
Tack på förhand! MVH

Ruskigt bra hemsida: http://www.exrx.net/

Titta på t.ex marklyft: http://www.exrx.net/WeightExercises/...BDeadlift.html
Citera
2008-03-16, 01:11
  #6
Medlem
F5MMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det beror på om du kör låg- eller högreppare.





Ruskigt bra hemsida: http://www.exrx.net/

Titta på t.ex marklyft: http://www.exrx.net/WeightExercises/...BDeadlift.html
Okej, fast hemsidan var lite jobbig, kändes krångligt strukturerad, "B-ig" och så är det ju alltid jobbigare med engelska.
men aimbert, du som tränar 3split och tillochmed tipsade mig om det schemat jag kör nu; Hur tror du att det är bättre/sämre än helkroppspass? Vad är den främsta anledningen till att du inte tränar hela kroppen ett par ggr i veckan istället?
Citera
2008-03-16, 01:22
  #7
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
Okej, fast hemsidan var lite jobbig, kändes krångligt strukturerad, "B-ig"
B-ig är den då verkligen inte, jag tycker den är klockren.

Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
men aimbert, du som tränar 3split och tillochmed tipsade mig om det schemat jag kör nu; Hur tror du att det är bättre/sämre än helkroppspass? Vad är den främsta anledningen till att du inte tränar hela kroppen ett par ggr i veckan istället?

Jag skulle inte orka ta ut varje muskelgrupp ordentligt under ett helkroppspass tror jag (Mark, böj och bänk under samma pass? Huvaligen).

Halvkroppspass tycker jag är mer intressant, men jag tror att det blir för tungt för mig både fysiskt och psykiskt.
__________________
Senast redigerad av Aimbert 2008-03-16 kl. 01:28.
Citera
2008-03-16, 11:55
  #8
Medlem
Dukoupenis avatar
4-split är något jag rekomenderar då man kan träna varje muskelgrupp fullt ut.
en 3-split skulle också vara acceptabelt..
Citera
2008-03-16, 13:17
  #9
Medlem
schabo-labos avatar
3-splitt är klockrent för mig som gillar att träna annat än gymma. Det finns exempel på bra 4 och 5-splitt men i de fallen blir det ibland dubbelpass - om man vill träna annat än gym. Skulle jag endast satsa på gymträning skulle nog 5-splitt vara perfekt för mig. Då kan jag satsa fullt på det som tränas den akutella dagen.

I en tresplitt lägger jag fokus på dessa tre övningar:
Dag 1: Marklyft - det är rygg och biceps-dagen
Dag 2: Bänk - det är bröst, triceps och axel-dagen
Dag 3: Knäböj, det är ben och mag-dagen.
Citera
2008-04-06, 11:23
  #10
Medlem
F5MMANs avatar
Många påstår att jag har för mycket övningar i varje pass, hur ska jag korta ned det? Vill ju träna hela muskelgruppen och inte delar.
Funderar på om jag skall börja träna en 4-split istället, men vet inte hur jag skall lägga upp det på 4 dagar, tipsa mig gärna.
Citera
2008-04-06, 11:33
  #11
Medlem
Övningsbank!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Citera
2008-04-06, 11:40
  #12
Medlem
Aaaah

Det negativa med helkroppspass är att du kan inte ta ut dig på alla muskler lika mycket som om du skulle köra 2 split, alternativt 3 split.

Du har en viss mängd energi och om du ska fokusera den på hela kroppen så blir resultatet sämre än om du skulle begränsa dig till 2, 3 muskelgrupper.


Det possitiva med helkroppspass är såklart att du kan träna alla muskler på ett pass. Effektivare om du vill spara tid, men resultatet kommer knappast bli optimalt.
Det är ju ganska uppenbart att man inte kan köra 5 helkroppspass i veckan men att man däremot brukar träna 5 gånger / veckan när man kör splitpass.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback