• 1
  • 2
2008-03-13, 19:03
Medlem
datajesuss avatar
idag kom jag på mej själv att sitta med itunes och iphoto samtidigt. dessa två vidriga program från sjävlaste satan/steve's dödsfabrik. inte nog med det, jag var riktigt nöjd..

grejjen e den att jag alltid har hatat både iphoto och itunes. nu har det blivigt lite bättre på senast. först så bör väl kanske understrykas att jag använder itunes till att lyssna på webradio och podcast's, INTE mp3 och andra musikformat eftersom det helt enkelt är omöjligt att spela filerna rätt. använder cog till det istället upplysningsvis.

iphoto har jag lärt mej mer eller mindre älska då det numera (eller om jag inte sett förut) har dom funktionerna jag behöver. dock saknar det mycket skojsigt som tex. picasa har.. men allt går ju frammåt.

såå, berätta nu om era "aha!" upplevelser från hat till smygprassel till vad ni nu kommigt. dock endast apples produkter eller mjukvara, inte tredjeparts mjukvara för osx eller iphone osv..
Citera
2008-03-13, 19:08
Medlem
irrblosss avatar
I början gillade jag inte att alla applikationsmenyer var längst upp och inte i själva applikationsfönstret. Nu tycker jag bara det är mer logiskt att ha alla menyer längst upp. Det är nog det enda.
Citera
2008-03-13, 19:32
Safari..
Kan inte exakt sätta fingret på vad det är men varje gång jag måste använda det så ryser jag..
Citera
2008-03-13, 19:36
Medlem
siarens avatar
Jag använde alltid VLC för uppspelning av DVD-skivor tidigare, men nu använder jag istället apples DVD-spelare. Funktionerna i den är helt underbara
Citera
2008-03-13, 19:42
Medlem
Durkslags avatar
Denna tråden kunde inte kommit mer lägligt då jag börjat ifråga sätta mitt val...

För kanske drygt ett år sen och innan hatade jag allt som hette iTunes, iPod och iETC (etcetera fast med ett i, fyndigt va?). Kunde inte förstå hur folk kunde köpa en mp3-spelare som man bara kunde synca med nåt jävla musikprogram, utan en "aktuell spellista" och som förstörde alla ens låtar. Vad har iPod som inte min w810i (inbyggda mp3-spelaren) hade? Kunde inte alls förstå hypen över den där vita saken, så bra kan den inte vara?
Hade kompisar som hade med sig sin iPod hem till mig men inte fan kunde vi spela musiken på min dator via usb en lördagskväll, skitprodukt!

För några månader sedan började jag bli allt mer nyfiken på speciellt en Mac och testade iTunes på XP för att få ett hum om det (hade testat det dessförinnan men det avinstallerades illa kvickt). Gillade det inte så mycket men tänkte att man kan nog använda något annat program. Blev mer och mer intresserad efter några hundra YouTube-klipp om MBP'n och köpte en i december nu. Total lycka och älskar datorn! Allt funkar perfekt. Efter det så hade man börjat gilla iPod "på köpet" och jag köpte en iPod Touch, även den gillade jag skarpt. Man börjar förstå varför alla gillar Apples produkter och jag köper en iPhone. Den låses upp och jailbreakas direkt och livet leker. Sen igår satt jag och försökte lägga in egna ringsignaler på den och upptäckte att det inte var så lätt som jag trodde.
Va fan?! På min w810i var det hur lätt som helst! I USA kostar det tydligen 2 dollar för en ringsignal, vad kul. Kan räkna upp ett flertal saker som min w810i kunde göra som iPhonen saknade. Har vi gått bakåt i utvecklingen?
Skulle bli riktigt jävla besviken om jag inte kunde jailbreaka telefonen, man kan bra göra saker som Apple tillåter och det är inte mycket direkt (för mina behov).

Har jag blivit lurad av alla som säger att Apple är så bra? Är det bara riktigt bra marknadsföring som hjärntvättar folk?

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min iPhone och MBP och kommer nog aldrig köra enbart Windows igen men jag börjar undra om jag verkligen är så nöjd som jag tror att jag är.

PS: Detta blev aningen längre än jag trott.
PPS: Kan lägga in egna ringsignaler på telefonen nu, men på något officiellt enkelt sätt? Icke!
PPPS: Jämförelsevis gillar jag självklart Mac/iPhone mer än PC och min w810i.

Slutligen: Detta är nog bara massa pladder iställt för ett vettigt inlägg.
Slutligen PS: Portal är ett bra spel!
Citera
2008-03-13, 20:14
Medlem
Nemans avatar
Som gammal trångsynt PC-användare så hatade jag iTunes. Mest för att det var så grymt segt på PC, samt för att det inte hade någon stoppknapp. Nu har jag dock insett att Itunes är väl den bästa och mest lätt-navigerade musikspelaren.

Jag hatade även gränssnittet i OS X. Hur fan kunde man sätta alla ikoner på "start-menyn"? Inte en människa skulle ju kunna vänja sig vid det. Tiden har utvisat att Apple ALLTID ligger steget före.
Citera
2008-03-13, 21:03
Medlem
torrenttobbes avatar
jag ÄLSKAR att att programmet jag använder har inställningarna i listen där uppe.
Jag älskar att man kommer åt alla inställningar med samma kommando oavsett program.
Jag kan inte navigera på PC datorer ordentligt längre
Citera
2008-03-13, 21:56
Medlem
Varnims avatar
I början hatade jag verkligen att ett program inte stängdes av när man stängde ner sista fönstret. Sen insåg jag att med allt RAM jag har så gör det inte så mycket om program jag använder stup i kvarten ligger igång även när jag inte har något fönster uppe. Det startar ju mycket snabbare nu

Nu håller jag på att lära mig gilla det även för program jag inte vill ska lägga igång, man kan ju faktiskt stänga ner sista fönstret med cmd+q och det stängs ner helt.
Citera
2008-03-13, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
I början hatade jag verkligen att ett program inte stängdes av när man stängde ner sista fönstret. Sen insåg jag att med allt RAM jag har så gör det inte så mycket om program jag använder stup i kvarten ligger igång även när jag inte har något fönster uppe. Det startar ju mycket snabbare nu

Nu håller jag på att lära mig gilla det även för program jag inte vill ska lägga igång, man kan ju faktiskt stänga ner sista fönstret med cmd+q och det stängs ner helt.
Det hatar jag iaf....

Jobbigt att kolla om varje program är igång och stänga av med cmd-A.

Hur vet man vilka program är igång (utan att kolla activitiy monitor)?
Citera
2008-03-13, 22:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Det hatar jag iaf....

Jobbigt att kolla om varje program är igång och stänga av med cmd-A.

Hur vet man vilka program är igång (utan att kolla activitiy monitor)?

Programmen som är igång har en blå plupp som lyser under sig i Leopard. I Tiger har den en pil, om jag inte missminner sig.

Ser inte programmen som ett problem. Cmnd + Q funkar perfa. Använder nästan aldrig "röda krysset".
Citera
2008-03-14, 00:09
Flyger in med lite mera...

Jag hatar att det ska vara så JÄVLA svårt att avinstallera program!! Jag var tvungen att INSTALLERA ett program för att TA BORT ETT ANNAT!!!

Jag hatar att spotlight strular så jävla mycket! Har inte den varit med jätte länge? Borde de inte ha kunna lagt ner mer tid på att gör den smidig och FUNGERANDE!!????

Jag hatar också att det ska vara så jävla drygt svårt att få full screen på program!
Jag hatar att program som utvecklas till OSX ska vara snygga och inte praktiska!! (Har bara ett exempel på detta men jag är jävligt irriterad ändå!! Photoshop! VAFAN ETT JÄVLA FEL KLICK OCH PROGRAM HELVETET FÖRSVINNER I BAKGRUNDEN!!!!!)

ps. cmd+w är underbart, använder aldrig cmd+q, att slippa stänga ner programen helt gör att de startar upp igen JÄTTE SNABBT

pps. portal ÄR ett bra spel
Citera
2008-03-14, 00:36
Medlem
kafferasts avatar
från början trodde jag allt snack om "drivrutiner behövs aldrig", "programmen bara funkar", "datorn kraschar aldrig", "du kan inte högerklicka!" var ett kvitto på att OS X var ett simpelt operativsystem, med färre saker och funktioner som kunde gå fel jämfört med MS Windows. tvärt om. (även om leopard verkar sämre än tiger prestandamässigt och funktionellt för mig, men det varierar nog)

nu däremot kryper oanad frustration fram ur mig så fort jag sitter vid en windowsdator; menyer är onödigt komplicerade, drivrutiner för de mest banala sakerna krävs, operativsystemet är lika stabilt och lättarbetat som en bunke knäck, hårdvarukonflikter. argh! blodtrycket stiger bara jag tänker på det.

det enda jag fortfarande inte riktigt gillar är iTunes, men det är en kompromiss jag är villig att göra då allt annat funkar perfekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in