• 5
  • 6
2008-03-19, 11:11
Medlem
Jag stör mig fortfarande en hel del på att man inte på ett snabbt sätt kan svara på dialogrutor med annat än muspekarn. Det blir en j*vla massa musande när man jobbar med den. Som det skrevs tidigare i tråden att Windolf-maskinerna fortfarande är smidigare att navigera runt med/i med enbart tangentbordet.
En annan grej jag undrar över är hur jag öppnar en fil i finder med hjälp av tangentbordet. Ett slag på enter och du får helt logiskt (!) möjlighet att byta namn på filen? Är det så att jag måste ha musen för att få igång den?
Att man kan köra med Quicksilver har jag förstått men att en såpass fundamental funktion inte finns hoppas jag beror på mitt okunnande.

Mycket bra tråd f.ö.
Citera
2008-03-19, 11:13
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleu
Jag stör mig fortfarande en hel del på att man inte på ett snabbt sätt kan svara på dialogrutor med annat än muspekarn. Det blir en j*vla massa musande när man jobbar med den. Som det skrevs tidigare i tråden att Windolf-maskinerna fortfarande är smidigare att navigera runt med/i med enbart tangentbordet.
Pilarna på tangentbordet för att fippla mellan knapparna, Esc för att avbryta, Enter för att godkänna. Precis som på Windows.

Citat:
En annan grej jag undrar över är hur jag öppnar en fil i finder med hjälp av tangentbordet. Ett slag på enter och du får helt logiskt (!) möjlighet att byta namn på filen? Är det så att jag måste ha musen för att få igång den?
Att man kan köra med Quicksilver har jag förstått men att en såpass fundamental funktion inte finns hoppas jag beror på mitt okunnande.

Mycket bra tråd f.ö.
Cmd+O eller Cmd+Neråtpil.

Säker på att du har en Mac?
Citera
2008-03-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Pilarna på tangentbordet för att fippla mellan knapparna, Esc för att avbryta, Enter för att godkänna. Precis som på Windows.
Testat. Mycket sällan som detta fungerar. T.ex när FireFox frågar om jag är medveten om att jag stänger en massa flikar om jag fortsätter med whatever.

Citat:
Cmd+O eller Cmd+Neråtpil.
När du nämner det så har jag nog sett och testat detta med goda resultat.

Citat:
Säker på att du har en Mac?
Oh, yes. Borstad alu och grejjer. Platt och fin med upplyst tangentbord.
Citera
2008-03-19, 16:32
Medlem
Citat:
Testat. Mycket sällan som detta fungerar. T.ex när FireFox frågar om jag är medveten om att jag stänger en massa flikar om jag fortsätter med whatever.
Fungerar finfint när jag testade nyss.. Tab och shift tab också. O_o
Citera
2008-03-19, 18:12
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Den förfrågan har jag stängt av så kan inte testa
(Kolla i Preferences i Firefox)

Citat:
Oh, yes. Borstad alu och grejjer. Platt och fin med upplyst tangentbord.
Dito, grattis
Citera
2008-06-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Jag hatar att det ska vara så JÄVLA svårt att avinstallera program!! Jag var tvungen att INSTALLERA ett program för att TA BORT ETT ANNAT!!!
Jag hatar också att det ska vara så jävla drygt svårt att få full screen på program!
Att inte ha en uninstaller är bara gay. Att få upp ett fönster på hela skärmen är väl inte så svårt? Men skärmar som i AmigaOS hade väl varit trevligt.
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag var länge skeptisk mot iPhoto, jag menar, sortera bilder gör man ju i kataloger och med filnamn, det fattar ju alla. Men sen gav jag mig ändå på iPhoto och fastnade direkt. Det är ett lysande litet program för att hålla reda på bilder och med precis lagom mycket funktioner.

Menyraden längst upp störde jag mig länge på, men när man vant sig inser man ju snabbt logiken: Det är ju mycket vettigare att alltid ha menyn på samma ställe, istället för i överkanten på ett fönster, som kanske inte alltid är maximerat.
Ja, om det nu inte var för att det suger för att redigera bilder och inte fungerar tillsammans med lightroom/aperture (om man nu inte vill exportera alla sina bilder och ha dem i iPhoto, men det suger ju lite.) De kunde väl åtminstone gjort så att man kunde sortera och visa bilderna med effekter via iPhoto om man nu hade aperture installerat. Även om jag tycker Lightroom är bättre. För min egen del är iPhoto helt användbart eftersom jag ändå använder Lightroom, men jag hade uppskattat om jag kunde använda det för bildvisning.
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Litet program, skiten är ju stor som en elefant, 450 mb, tar den på min dator, och då hade jag inte ens uppdaterat skiten. Nä för stort, säkert bra program annars.

iTunes var jag skeptisk till men nu gillar jag den skarpt, finns iofs funktioner som jag helst sett de tagit bort. Återigen pga storleken kontra det jag använder den till dvs langa låtar till iPoden och inget annat.
-Frontrow älskade jag så fort jag fick min airport och kunde sända direkt till stereon med kalas ljud (återigen med hjälp av iTunes) .
Nyare airports fixar ju inte ljud, är ju bara den gamla som gör? Och att bara kunna göra det via iTunes är ju skapligt gay, varför inte trådlöst ljud för hela oset?

iTunes suger, om det ändå fanns plugins för att spela alla möjliga format så (wma, mod, s3m, xm, sid, ..)
Citat:
Ursprungligen postat av Phusion
Dra ett program till papperskorgen så har du avinstallerat det, precis som du lägger programmet i Applications för att "installera" det. O_o

Vad strular med spotlight?
Nej det har man inte för program som lägger in annan dynga på andra ställen, typ inställningar, exempelvideos, mallar, cache, ..
Citat:
Ursprungligen postat av _empty
Hatade allt som hade med apple att göra, tills jag testade en!

Underbart system, underbar utstyrsel.
Värdelös browser. Skitdyra datorer.
Citera
2008-06-22, 23:31
Medlem
Jag hatade Mac innan jag hade provat det riktigt... det hade dåligt rykte förut. När jag började på en privatskola vid 12 års ålder blev jag vansinnig över att de använde Mac. Det krävdes endast en timme vid datorn, sedan dess har Mac varit mitt huvudsakliga operativsystem. Kärlek vid första ögonkastet
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in