2025-03-31, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Som nämnde jag i mina tidigare inlägg är jag inte så insatt i spansk rätt. Jag är enbart kunnig att uttala mig om tysk, österrikisk, schweizisk och svensk indrivningsrätt.

Det är viktigt att du reder ut din ekonomiska situation med en spansk advokat som djupare kan förklara hur indrivningslagarna ser ut i Spanien. Det vore också bra att du förklarar för inkasso att du brottas med en dålig ekonomi samt att du har en dotter att försörja på din låga inkomst.

Du har rätt till ett existensminimum. Skulle bankens advokat bestämma sig för att skicka vidare skulden till den spanska domstolen så måste de ta hänysn till ett fast belopp som du och din dotter ska leva på. Om du tjänar mindre eller lika mycket som existensminimum då får du behålla din inkomst.

/Mike

Hej,

jag har varit i kontakt med en spanska advokat som hjälpte mig skriva ett brev till dem, men har ej hört nått nu på
1 månad, har bokat tid hos advokaten igen,
men du säger man ska inte skriva ug sig från sverige, men det är svårt när
man har barn som har skolplikt då dem kräver att se vart barnen ska ta vägen och fullfölja sin skolplikt,
Jag har 3 barn, men 2 är kvar i sverige med min fru som är arbetslös och letar jobb bor hos sina föräldrar, vi har förlorat allt bokstavligen, därav kan ja ej betala nått,
jag sa till varför kollar inye banken upp
min ekonomiska situation i sverige? då kommer dem se atg ja inte kan betala eller äger nått ..
Citera
2025-06-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Så länge delgivingsmännen inte kan få tag på dig och få dig att skriva under delgivingskvittot så kan inte Kronfogden driva in dina skulder. Kronfogden måste ha bevis på att du har blivit informerad om dina skulder.

Om Kronofogden misstänker att du bor i utlandet så kommer de att lägga ner utredningen.

Det finns inget utbyte av information mellan olika EU länders folkbokföringsmyndigheter. I de flesta EU länder är folkbokföringen skyddad information som ingen privatperson eller företag kan komma åt.

Normalt måste du öppna ett nytt bankkonto i det landet ska bosätta dig. Din arbetsgivare kommer att betala ut din lön till det kontot och du kommer enbart att skatta i det landet.

Jag kan inte ge dig en generell rekommendation om hur mycket pengar du behöver ta med dig, eftersom jag vet inte vilket land du tänker flytta till och hur mycket det kommer att kosta att leva i det landet.

Det jag kan säga är att när jag flyttade till Österrike för fem år sen tog jag med mig ca 8000 euro i kontanter. Pengarna räckte väl för handpenningen till min lägenhet, hyra och livsmedel de första månaderna tills jag hittade ett arbete.

/Mike

Tjena har precis påbörjat min utvandring men alla mina ärenden har ännu inte hamnat hos kronofogden samt att min lägenhet var mitt under försäljning, sålde för förlust med cirka 240 000kr så får en restskuld hos Nordea men Nordea har inte beviljat den restskulden och bostaden är således inte "såld" än.

Vilka problem kan uppstå om affären blir ett avtals avbrott från mig ifall att Nordea inte beviljat restskuldslånet ? Går det bara till inkasso på hela 850 000kr summan i så fall sedan kronofogden? Hur får inkasso bolagen reda på det nya landet jag har flyttat till om jag ändå inte lämnat några spår från mig? Kan dem se flygbiljetter i mitt namn, hitta min nya arbetsgivare i nya landet eller är det egentligen ganska omöjligt för inkasso bolagen att hitta gäldenären som flyttat utomlands eller hur går det till ?

Tack på förhand !
Citera
2025-07-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aannonnyymm
Tjena har precis påbörjat min utvandring men alla mina ärenden har ännu inte hamnat hos kronofogden samt att min lägenhet var mitt under försäljning, sålde för förlust med cirka 240 000kr så får en restskuld hos Nordea men Nordea har inte beviljat den restskulden och bostaden är således inte "såld" än.

Vilka problem kan uppstå om affären blir ett avtals avbrott från mig ifall att Nordea inte beviljat restskuldslånet ? Går det bara till inkasso på hela 850 000kr summan i så fall sedan kronofogden? Hur får inkasso bolagen reda på det nya landet jag har flyttat till om jag ändå inte lämnat några spår från mig? Kan dem se flygbiljetter i mitt namn, hitta min nya arbetsgivare i nya landet eller är det egentligen ganska omöjligt för inkasso bolagen att hitta gäldenären som flyttat utomlands eller hur går det till ?

Tack på förhand !

Ta ut pengar i kontant ta bilen då blir det inga spår. I nytt land sätt upp revolut plånbok ellet liknande för borgenär ej ska hitta dig. Radera dina sociala medier eller iallafall inte lägga upp uppenbara jag är här bilder är också ett stort pluss.
Citera
2025-07-23, 19:47
Medlem
Jag har skulder på cirka 70.000 till olika smslån företag som inte gått till kf ännu. Om jag förstått det rätt, så försvinner dessa skulder efter tio år? Samt ponera att jag inte skulle ha en lägenhet i Sverige när skulderna går till kf. Då kan dem inte ta sig an skulden. Stämmer det?
Citera
2025-08-07, 14:05
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aannonnyymm

Tack på förhand !

Det är bara att flytta utomlands och ligga lågt. Det viktigaste är att du inte meddelar din utlandsflytt till Skatteverket. Det spelar ingen roll om Nordea beviljar restlånet eller inte, de kommer inte ägna tid åt jaga skuldsmitare utanför Norden. Det finns inget indrivningssamarbete för privata fordringar inom EU. Så länge du inte har skatteskulder som överstiger 1500 euro så behöver du inte oroa dig.

Kronofogden kan inte utmäta tillgångar som finns på utländskt terriorium. Däremot kan Kronofogden utmäta tillgångar som finns kvar i Sverige trots att den skuldsatte personen är bosatt i utlandet. Mitt tips är att du tar med dig alla dina tillgångar utomlands och inte lämnar kvar några tillgångar i Sverige.

Nej, inkassobolagen kan inte se vart du flyttar så länge du låter bli att meddela din utlandsflytt till Skatteverket. Nordea, inkassobolagen och Kronofogden har ingen aning om att du bor i utlandet så länge du är folkbokförd i Sverige. Preskriptionstiden för banklån är 10 år, det innebär att du måste hålla dig helt okonaktbar för Nordea och de svenska inkassobolagen under 10 år för att ska få ditt banklån avskrivet.
Citera
2025-08-07, 14:13
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtsamhalle
Jag har skulder på cirka 70.000 till olika smslån företag som inte gått till kf ännu. Om jag förstått det rätt, så försvinner dessa skulder efter tio år? Samt ponera att jag inte skulle ha en lägenhet i Sverige när skulderna går till kf. Då kan dem inte ta sig an skulden. Stämmer det?
Ja, det stämmer att smslån preskriberas efter tio år så länge långivaren och inkassobolagen misslyckas med att nå dig via brev eller telefon. Så länge du inte har några tillgångar kvar i Sverige i form av en bostadsrätt, pengar i en svensk bank eller lön från en svensk arbetsgivare så kan inte Kronofogden göra något. Har du tagit med dig alla dina tillgångar utomlands så kan inte Kronofogden utmäta dina tillgångar i utlandet då de endast verkställer i Sverige.
Senast redigerad av mimimex 2025-08-07 kl. 14:18.
Citera
2025-08-11, 15:31
Medlem
Testoguy666s avatar
Hej,

Jag har starka planer på att flytta till turkiet alternativt spanien, Det som hindrar mig är ekonomin atm.
Just nu har jag sjukpenning på typ 11k månad, går det att få sin sjukpenning skickat till annat eu land ?

har tappat allt fötroende för Sverige, detta land har blivit korrupt och obehagligt. Landstingen har kontakter med kriminella samt sjukvård och polis. Det har jag sett med egna ögon, därför jag väljer att lämna då det drabbar mig otroligt hårt. Planerar att bo utomlands iallafall 2-5 år till att börja med.

Kan någon som gjort resan tidigare förklara för mig som ej kunnig, hur jag ska gå till väga.
Funderar på hur det ser ut med arbete osv, går det att ordna under tiden man tillfrisknar?

Ärliga och seriösa svar föredras. Ha det bra.
Citera
2025-08-11, 21:21
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Hej,

Jag har starka planer på att flytta till turkiet alternativt spanien, Det som hindrar mig är ekonomin atm.
Just nu har jag sjukpenning på typ 11k månad, går det att få sin sjukpenning skickat till annat eu land ?

Enklast är att öppna ett konto hos någon av Neo-bankerna, (typ Revolut, N26 eller likn.) Jag har lön/pension direkt in på kontot sedan många år. Du kan själv växla till andra valutor i appen.

har tappat allt förtroende för Sverige, detta land har blivit korrupt och obehagligt. Landstingen har kontakter med kriminella samt sjukvård och polis. Det har jag sett med egna ögon, därför jag väljer att lämna då det drabbar mig otroligt hårt. Planerar att bo utomlands iallafall 2-5 år till att börja med.

Kan någon som gjort resan tidigare förklara för mig som ej kunnig, hur jag ska gå till väga.
Funderar på hur det ser ut med arbete osv, går det att ordna under tiden man tillfrisknar?

Vet inte hur det ser ut i Turkiet men i Spanien måste du först registrera dig och få ett sk NIE-nummer innan du kan jobba i landet. Det kan man göra på vilken polisstation som helst i Spanien. Går också att ansöka på Spaniens Ambassad i Stockholm.

Jobb i andra länder förutsätter oftast att man kan tala språket i landet. Även om du kan tala Engelska så hjälper det inte värst mycket. Undantagen är div. telefonförsäljning, support och liknande med inriktning på svenska marknaden. Lönen är som regel bedrövlig och i Spanien täcker den sällan kostnader för eget boende.

Så, med tanke på din ringa erfarenhet gissar jag att det inte blir helt enkelt för dig!
Citera
2025-08-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Hej,

har tappat allt fötroende för Sverige, detta land har blivit korrupt och obehagligt. Landstingen har kontakter med kriminella samt sjukvård och polis. Det har jag sett med egna ögon, därför jag väljer att lämna då det drabbar mig otroligt hårt. Planerar att bo utomlands iallafall 2-5 år till att börja med.

Vet inte hur det funkar med att flytta med sjukpenning, men Turkiet är iallafall inte ett EU-land.

Om man blir utvandrad så tror jag Försäkringskassan meddelas direkt?
Citera
2025-08-12, 22:12
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Vet inte hur det funkar med att flytta med sjukpenning, men Turkiet är iallafall inte ett EU-land.

Om man blir utvandrad så tror jag Försäkringskassan meddelas direkt?

Jo i Gäss, jag får väl bo kvar i sverige och slipa mina golv tills jag går av på mitten...
Citera
2025-09-03, 11:48
Medlem
Har cirkus en halvmiljon i skuld i Sverige men kan leva gott i Portugal och har inte fått några konsekvenser eller några prickar eller ens kronofogden inte ens efter 6 månader.

Hemligheten ligger i
1. Stäng av kivra och allt sånt digital signerings stuff.
2. Byt adress hos skatteverket och inkludera inte allt (Dvs) alla brev kommer gå i retur.

Jag tog bara bort vilken lägenhet det var och gick på nummer. I spanien/portugal står inte namn på bevlådor.

3. Och ligg lågt, folk kommer ringa och försöka få tag på dig så ringer det som du inte känner till, svara inte. Thats it!

Rent krast så är man safe sålänge man inte flyttar tbx till Sverige och försöker starta upp något, här i Portugal är man skuldfri och ingen i Sverige kan nå dig. För att du har gjort det helt omöjligt för dem.

Thats it, Sverige har nog med problem som det är, så dem kommer sälja din skuld vidare till ett företag som kommer försöka men dem kommer också lägga ner och skulden kommer antingen skrivas av eller bli vilande, vilket som!

Du kan betala av det senare, när du vill leva i Sverige. (I don't, Sverige är förlorat IMO) Så mitt tips om du är i en sits som mig, tjäna MYCKET pengar via att du skapar ett företag sedan betalar du bara av lånet när du har möjlighet.

Jag reser till Sverige och har inga problem, jag har BankID, Swish, Inga betalningsanmärkningar, Inga konsekvenser ännu. 500K+ i skulder mellan olika långivare. Lycka till! BTW jag rekommenderar inte att göra något som är omoraliskt, detta är bara vad jag gjort och det funka så delar min story men, använd suntförnuft och gör så gott moraliskt som du bara kan, med ambision att betala tbx när du har möjlighet.

Bara kärlek!
Senast redigerad av d3d3n 2025-09-03 kl. 11:51.
Citera
2025-09-15, 17:49
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3d3n
Har cirkus en halvmiljon i skuld i Sverige men kan leva gott i Portugal och har inte fått några konsekvenser eller några prickar eller ens kronofogden inte ens efter 6 månader.

Hemligheten ligger i
1. Stäng av kivra och allt sånt digital signerings stuff.
2. Byt adress hos skatteverket och inkludera inte allt (Dvs) alla brev kommer gå i retur.

Jag tog bara bort vilken lägenhet det var och gick på nummer. I spanien/portugal står inte namn på bevlådor.

3. Och ligg lågt, folk kommer ringa och försöka få tag på dig så ringer det som du inte känner till, svara inte. Thats it!

Rent krast så är man safe sålänge man inte flyttar tbx till Sverige och försöker starta upp något, här i Portugal är man skuldfri och ingen i Sverige kan nå dig. För att du har gjort det helt omöjligt för dem.

Thats it, Sverige har nog med problem som det är, så dem kommer sälja din skuld vidare till ett företag som kommer försöka men dem kommer också lägga ner och skulden kommer antingen skrivas av eller bli vilande, vilket som!

Du kan betala av det senare, när du vill leva i Sverige. (I don't, Sverige är förlorat IMO) Så mitt tips om du är i en sits som mig, tjäna MYCKET pengar via att du skapar ett företag sedan betalar du bara av lånet när du har möjlighet.

Jag reser till Sverige och har inga problem, jag har BankID, Swish, Inga betalningsanmärkningar, Inga konsekvenser ännu. 500K+ i skulder mellan olika långivare. Lycka till! BTW jag rekommenderar inte att göra något som är omoraliskt, detta är bara vad jag gjort och det funka så delar min story men, använd suntförnuft och gör så gott moraliskt som du bara kan, med ambision att betala tbx när du har möjlighet.

Bara kärlek!
Du gör helt rätt, min vän! 😊 Exakt så ska man göra när man flyttar utomlands. Du har förstått vad man ska göra för att undvika att svenska myndigheter får reda på att man vistas utomlands. Att du har låtit bli att skriva ut dig från Sverige via Skatteverket var ett mycket smart drag, eftersom borgenärerna då inte vet att du har flyttat utomlands överhuvudtaget.

Att du dessutom håller en låg profil utomlands är en bra strategi, eftersom det försvårar för inkassobolagen som kan försöka leta efter dig på nätet. Detta påverkar också preskriptionstiden för skulderna, eftersom den fortsätter att löpa så länge borgenären och inkassobolaget inte har din utlandsadress.

Du gör helt rätt i att ändra adress hos Skatteverket, men inte uppge allt. Då går samtliga brev från borgenärerna och inkassobolagen i retur, vilket förhindrar preskriptionsavbrott.

I Portugal är du säker från de svenska bankerna och kreditinstituten. Jag har själv bott i Österrike i över fem år och har varken fått brev från svenska banker, inkassobolag eller advokater angående mina kvarlämnade skulder i Sverige. Min bedömning är att sannolikheten för att en svensk bank skulle ta en skuld vidare till en utländsk domstol för indrivning utanför Norden är mycket låg, nästintill obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in