Citat:
Det är bara att flytta utomlands och ligga lågt. Det viktigaste är att du inte meddelar din utlandsflytt till Skatteverket. Det spelar ingen roll om Nordea beviljar restlånet eller inte, de kommer inte ägna tid åt jaga skuldsmitare utanför Norden. Det finns inget indrivningssamarbete för privata fordringar inom EU. Så länge du inte har skatteskulder som överstiger 1500 euro så behöver du inte oroa dig.
Kronofogden kan inte utmäta tillgångar som finns på utländskt terriorium. Däremot kan Kronofogden utmäta tillgångar som finns kvar i Sverige trots att den skuldsatte personen är bosatt i utlandet. Mitt tips är att du tar med dig alla dina tillgångar utomlands och inte lämnar kvar några tillgångar i Sverige.
Nej, inkassobolagen kan inte se vart du flyttar så länge du låter bli att meddela din utlandsflytt till Skatteverket. Nordea, inkassobolagen och Kronofogden har ingen aning om att du bor i utlandet så länge du är folkbokförd i Sverige. Preskriptionstiden för banklån är 10 år, det innebär att du måste hålla dig helt okonaktbar för Nordea och de svenska inkassobolagen under 10 år för att ska få ditt banklån avskrivet.
Kronofogden kan inte utmäta tillgångar som finns på utländskt terriorium. Däremot kan Kronofogden utmäta tillgångar som finns kvar i Sverige trots att den skuldsatte personen är bosatt i utlandet. Mitt tips är att du tar med dig alla dina tillgångar utomlands och inte lämnar kvar några tillgångar i Sverige.
Nej, inkassobolagen kan inte se vart du flyttar så länge du låter bli att meddela din utlandsflytt till Skatteverket. Nordea, inkassobolagen och Kronofogden har ingen aning om att du bor i utlandet så länge du är folkbokförd i Sverige. Preskriptionstiden för banklån är 10 år, det innebär att du måste hålla dig helt okonaktbar för Nordea och de svenska inkassobolagen under 10 år för att ska få ditt banklån avskrivet.
Tack för förtydligandet. En ny situation har uppstått då Skatteverket har mailat mig på Kivra att dem misstänker att information kommit in att jag inte bor på givna adressen jag ändrade till. Ignorerar jag detta, ändrar ny adress eller hur gör jag ?
Oroligheten är attjag ska bli anmäld för någon typ av folkbokförings brott men hur tacklar jag denna situation? Tack för svar kingen!
Mvh