2025-10-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Det är bara att flytta utomlands och ligga lågt. Det viktigaste är att du inte meddelar din utlandsflytt till Skatteverket. Det spelar ingen roll om Nordea beviljar restlånet eller inte, de kommer inte ägna tid åt jaga skuldsmitare utanför Norden. Det finns inget indrivningssamarbete för privata fordringar inom EU. Så länge du inte har skatteskulder som överstiger 1500 euro så behöver du inte oroa dig.

Kronofogden kan inte utmäta tillgångar som finns på utländskt terriorium. Däremot kan Kronofogden utmäta tillgångar som finns kvar i Sverige trots att den skuldsatte personen är bosatt i utlandet. Mitt tips är att du tar med dig alla dina tillgångar utomlands och inte lämnar kvar några tillgångar i Sverige.

Nej, inkassobolagen kan inte se vart du flyttar så länge du låter bli att meddela din utlandsflytt till Skatteverket. Nordea, inkassobolagen och Kronofogden har ingen aning om att du bor i utlandet så länge du är folkbokförd i Sverige. Preskriptionstiden för banklån är 10 år, det innebär att du måste hålla dig helt okonaktbar för Nordea och de svenska inkassobolagen under 10 år för att ska få ditt banklån avskrivet.

Tack för förtydligandet. En ny situation har uppstått då Skatteverket har mailat mig på Kivra att dem misstänker att information kommit in att jag inte bor på givna adressen jag ändrade till. Ignorerar jag detta, ändrar ny adress eller hur gör jag ?
Oroligheten är attjag ska bli anmäld för någon typ av folkbokförings brott men hur tacklar jag denna situation? Tack för svar kingen!

Mvh
Citera
2025-10-04, 13:59
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aannonnyymm
Tack för förtydligandet. En ny situation har uppstått då Skatteverket har mailat mig på Kivra att dem misstänker att information kommit in att jag inte bor på givna adressen jag ändrade till. Ignorerar jag detta, ändrar ny adress eller hur gör jag ?
Oroligheten är attjag ska bli anmäld för någon typ av folkbokförings brott men hur tacklar jag denna situation? Tack för svar kingen!

Mvh
På vilken typ av adress har du skrivit dig? På vissa adresser är det ju uppenbart att man inte bör folkbokföra sig, till exempel i mindre bostadshus med få boende. Då finns det en risk att de boende märker av den felaktiga folkbokföringen och gör en felanmälan till Skatteverket.

Mitt tips är att du ändrar adressen igen till en adress i en stad, helst i ett större bostadshus där du saknar brevlåda i ditt namn. Ju större huset är, desto svårare blir det för Skatteverket att kontrollera på plats att du faktiskt har din dygnsvila där, eftersom det finns så många boende. Det kostar trots allt resurser för Skatteverket att skicka ut personal för att genomföra kontroller i folkbokföringen.

/Mike
Citera
2025-10-06, 14:43
Medlem
Citat:
På vilken typ av adress har du skrivit dig? På vissa adresser är det ju uppenbart att man inte bör folkbokföra sig, till exempel i mindre bostadshus med få boende. Då finns det en risk att de boende märker av den felaktiga folkbokföringen och gör en felanmälan till Skatteverket.

Mitt tips är att du ändrar adressen igen till en adress i en stad, helst i ett större bostadshus där du saknar brevlåda i ditt namn. Ju större huset är, desto svårare blir det för Skatteverket att kontrollera på plats att du faktiskt har din dygnsvila där, eftersom det finns så många boende. Det kostar trots allt resurser för Skatteverket att skicka ut personal för att genomföra kontroller i folkbokföringen.

/Mike

Folkbokförda mig på ett hus då jag märkte att när jag försökte folkbokföra mig på en lägenhet/bostadshus krävdes ett godkännande med signering av bank id.
Så hur kan man folkbokföra sig någonstans utan verifiering med bank id av den eventuella personen som bor där? Och blir det inte suspekt nu om jag folk bokför om mig igen men att adressuppgifterna inte stämmer ?
Citera
2025-10-06, 15:05
Medlem
Citat:

/Mike

Finns det en ide att bara folkbokföra sig på något random hus långt upp i Norrland ?
Citera
2025-10-07, 12:33
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag har lämnat Sverige. Flyttade till Polen och har köpt en lägenhet i Gdansk som kommer att vara min nya hemstad.

Då jag haft arbetskontrakt i Polen sedan några år tillbaka, så är jobb och försörjning inget problem. Däremot känns det lite vemodigt att lämna Sverige efter 40 år. Jag följer utvecklinge i Sverige och vill verkligen Sverige väl, men det verkar inte gå åt rätt håll.
Annars bor jag i ett välfungerande och tryggt land med väl utbyggd kollektivtrafik.
Fragment finns kvar ev det gamla kommunistiska Östeuropa, men numera får man snarare anstränga sig för att hitta något sådant.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aannonnyymm
Folkbokförda mig på ett hus då jag märkte att när jag försökte folkbokföra mig på en lägenhet/bostadshus krävdes ett godkännande med signering av bank id.
Så hur kan man folkbokföra sig någonstans utan verifiering med bank id av den eventuella personen som bor där? Och blir det inte suspekt nu om jag folk bokför om mig igen men att adressuppgifterna inte stämmer ?
När jag lämnade Sverige för fem år sedan var jag också tvungen att ändra min folkbokföring med Bank-ID på Skatteverkets hemsida. Under alla dessa år har Skatteverket inte väckt någon form av misstanke om någon skenbosättning i Sverige. Jag har fortfarande tillgång till Bank-ID trots att jag bor utomlands och att jag på pappret är skriven i Sverige.
Citera
Igår, 21:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag har lämnat Sverige. Flyttade till Polen och har köpt en lägenhet i Gdansk som kommer att vara min nya hemstad.

Då jag haft arbetskontrakt i Polen sedan några år tillbaka, så är jobb och försörjning inget problem. Däremot känns det lite vemodigt att lämna Sverige efter 40 år. Jag följer utvecklinge i Sverige och vill verkligen Sverige väl, men det verkar inte gå åt rätt håll.
Annars bor jag i ett välfungerande och tryggt land med väl utbyggd kollektivtrafik.
Fragment finns kvar ev det gamla kommunistiska Östeuropa, men numera får man snarare anstränga sig för att hitta något sådant.

Låter som att du lämnat nyss? Var det jobbet som fick dig att lämna eller hur du tycker Sverige börjar bli? Hur svårt tyckte du att det var att ta det steget? Vill inte snoka eller försöka få fram personlig ifomration men hur ser du på det med eventuella vänner/familj? Har du sådana i Polen? Jag tänkte mest på hurs vårt du tycker det är att lämna allt bakom dig. Förhoppningsvis roligt med ett nytt äventyr, Sverige borde finnas kvar så går att komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in