Citat:
Jag har redan svarat utförligt på din fråga i mitt första inlägg. Santander måste stämma dig hos spansk domstol för att de ska kunna utmäta dina tillgångar i Spanien. Det är inte troligt att den spanska domstolen kan utmäta något från din inkomst eftersom du tjänar så lite. Utöver detta kan det vara så att banken kanske inte bestämmer sig för att driva in skulden i spansk domstol med hjälp av en spansk advokat då indrivningskostnaderna är höga i relation till skuldens storlek.
Hej Mike,
Tack för att du svarar,
Dem är helt skumma, nu skicka dem mail igen med ett annat belopp , och dem
skickar till min fru, som bir kvar i sverige, får dem skicka flera påminnelser inom loppet av knappt 2 veckor? om dem skickar per brev igen så skickar jag bara tillbaka den, jag ska kontakta en spansk advokat, jag hade för mig dem kan bara skicka en påminnelse men jag kan vara ute och cykla, om
min fru kontaktar dem o säger de finns inga tillgångar, och att jag rjänar 1500 euro , så
jag kan inte betala, kan dem ta mig redan nu till rättegång? måste de först gå via svenska rättegången eller kan dem komma direkt hit? kanske om jag skriver en annan adress till annat land, att ja anmäler de på nytt till skatteverket, jag är bara så nojjig just nu,
vad tror du?
Tack för att du svarar,
Dem är helt skumma, nu skicka dem mail igen med ett annat belopp , och dem
skickar till min fru, som bir kvar i sverige, får dem skicka flera påminnelser inom loppet av knappt 2 veckor? om dem skickar per brev igen så skickar jag bara tillbaka den, jag ska kontakta en spansk advokat, jag hade för mig dem kan bara skicka en påminnelse men jag kan vara ute och cykla, om
min fru kontaktar dem o säger de finns inga tillgångar, och att jag rjänar 1500 euro , så
jag kan inte betala, kan dem ta mig redan nu till rättegång? måste de först gå via svenska rättegången eller kan dem komma direkt hit? kanske om jag skriver en annan adress till annat land, att ja anmäler de på nytt till skatteverket, jag är bara så nojjig just nu,
vad tror du?
Allt beror på om det är lönt för Santander att driva in skulden och det är tidskrävande för dem att gå igenom en indrivningsprocess som tar flera månader. De måste också bevisa för den spanska domstolen att det finns ett skuldebrev med din manuella underskrift på. Om de inte kan ta fram bevis på skuldebrevet med din manuella underskrift så kan de inte driva in skulden. Det är alltid borgenären som har bevisbördan för skuldindrivningen vid ansökan om exekution i Spanien.
/Mike