2008-03-13, 19:58
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du luktat på den? Luktar den färsk, så går den att äta.

~Paul~
Måste tyvärr säga imot dig

För att elaka bakterier finns behöver det ej lukta illa, det är ett stort misstag många gör.

Nyss gått HACCP kursen
Citera
2008-03-13, 20:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra

För att elaka bakterier finns behöver det ej lukta illa, det är ett stort misstag många gör.

Nyss gått HACCP kursen

Men kokar man köttfärssås och låter den koka i två timmar lär de väl dö?
Citera
2008-03-13, 20:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Nyss gått HACCP kursen
Låter inte bra. Det betyder att vi i praktiken inte skulle kunna äta något alls .

~Paul~
Citera
2008-03-13, 20:15
Medlem
rednandslimys avatar
Det löste sig, min sambo slängde det Hon vägrade äta det...Men åter till frågan; Varför har den vitnat/bleknat?
Citera
2008-03-13, 20:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Det löste sig, min sambo slängde det Hon vägrade äta det...Men åter till frågan; Varför har den vitnat/bleknat?
Tre saker kan få det att bli vitt (vitare). Frysbränna/uttorkning, bakterier och natrium, dvs salt.

Luktade du på köttet innan din sambo slängde det?

~Paul~
Citera
2008-03-13, 20:33
Medlem
defyras avatar
Citat:
Låter inte bra. Det betyder att vi i praktiken inte skulle kunna äta något alls .

~Paul~
haha, hoppas du förstod vad jag menade
Citera
2008-03-13, 20:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
haha, hoppas du förstod vad jag menade
Jodå, skojade lite.

~Paul~
Citera
2008-03-13, 20:37
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Tre saker kan få det att bli vitt (vitare). Frysbränna/uttorkning, bakterier och natrium, dvs salt.

Luktade du på köttet innan din sambo slängde det?

~Paul~

Jag hann inte

Kom dock på en sak, när jag packade in det sist la jag nog köttet i vanlig plaståse, inte en fryspåse. Därmed kan kanske "frysbränna" vara troligast?
Citera
2008-03-13, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag hann inte

Kom dock på en sak, när jag packade in det sist la jag nog köttet i vanlig plaståse, inte en fryspåse. Därmed kan kanske "frysbränna" vara troligast?
Låter troligt. Har du inget annat än vanliga plastpåsar så bör du nog överväga att använda två stycken åt gången.

~Paul~
Citera
2008-03-13, 20:42
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Låter troligt. Har du inget annat än vanliga plastpåsar så bör du nog överväga att använda två stycken åt gången.

~Paul~

Det har jag gjort de flesta gånger när påsarna varit slut men denna gång sket sig det.
Citera
2008-03-13, 21:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det har jag gjort de flesta gånger när påsarna varit slut men denna gång sket sig det.
Ok, inget att göra åt nu .

~Paul~
Citera
2011-12-30, 00:13
Medlem
Varför är färdigförpackade köttfärs röd på utsidan och ibland gråbruna på insidan?
Dessa färgskillnader tyder inte på att köttet är bortskämda eller gamla. Som diskuterats tidigare är färskt styckat kött lila i färgen. Syre från luften reagerar med kött pigment för att bilda en klarröd färg som brukar ses på ytan av köttfärs köpt i snabbköpet. Interiören i kött får gråbruna på grund av bristen på syre tränga in under ytan.

Skrivit av:
The Food Safety and Inspection Service (FSIS) är den offentliga hälso-byrå i US Department of Agriculture ansvarar för att landets kommersiella utbud av kött, fågel och ägg produkter är säkra, hälsosamma och korrekt märkta och förpackas.

Googletranslate!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in