Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-13, 10:54
  #1
Medlem
Akademikerns avatar
Hej! Jag har börjat träna styrketräning igen efter ett litet nätt uppehåll på ca 3 år Har tränat i snart en månad nu och känner att det går ganska bra. Men jag kan behöva lite tips och så.

Först och främst ska jag posta mitt schema för er så får ni kommentera om det är något som verkar galet

Dag1: Ben

Dag2: Bröst/Triceps

Dag3: Vila

Dag4: Axlar/Biceps

Dag5: Mage/Rygg

Dag6: Vila

Det blir alltså 4-5 dagars träning/kalendervecka( kör en extra vilodag ibland)


Några frågor också.

Hade tänkt testa kreatin som kosttillskott någon gång i framtiden. Men det känns lite overkill att börja med det nu direkt i början? När tycker ni att jag ska börja med det?

Vad finns det annars för bra kosttillskott som man inte behöver ta i stora mängder? Klarar inte av att dricka proteinshake's och sånt. Äter tre rejäla mål mat om dagen + Mitt Val-tabletter som jag tycker borde räcka.

Jag får en extrem pulsökning av benpress, detta fick jag inte förr i tiden när jag tränade. Visst får jag en ökad puls av andra övningar med. Men just av benpress så är den extrem och jag blir helt utmattad efter ett set. Vad kan detta bero på?

Om någon har tips på en bra magövning så får ni gärna komma med det. Sit up's i all ära, men ibland tar det bara stop för mig utan att jag ens hunnit bli trött.

Kommer säkerligen på fler frågor efter hand.

Är Man, 20 år, 185cm, ca 73Kg
Citera
2008-03-13, 11:06
  #2
Medlem
Jag skulle ha bytt plats på ryggpasset och biceps/axlar då biceps jobbar en del under ryggövningarna. Och jag prioriterar rygg framför biceps.

Kosttillskott är just ett tillskott. Något man tar utöver vanlig mat. Äter man bra och känner att det räcker så behövs det inte. Det kan funka med att käka russin, riskakor eller något annat direkt efter träning istället för kosttillskott.

Pulsökningen vid benövningar såsom benpress och knäböj kan bero på att det är stora muskelgrupper som jobbar vilket kräver en del av kroppen.

Finns massor med bra magövningar. Testa att söka:-)
Citera
2008-03-13, 11:11
  #3
Medlem
Slash-Boys avatar
Rygg dagen efter Biceps låter tungt då många tränings moment på ryggen behöver styrkan från biceps som borde vila och inte jobba samt du kan ha tung träningsvärk från dagen innan just i biceps..

4 dagars uppläg skulle jag säga att du kan försäka deta på och se hur det funkar för dej:
Mån: Tricpes & Bröst
Tis: Ben & Mage
Ons: Axlar & Underarmar
Tors: Vila
Fre: Biceps & Rygg
Vila hela helgen.

Jag kör på deta schema fast med joging på torsdag och lördag utöver stryke träningen.

Och vänta med tillskoten tills du kommit in i det hela. Ät rätt ist
__________________
Senast redigerad av Slash-Boy 2008-03-13 kl. 11:20.
Citera
2008-03-13, 11:14
  #4
Avstängd
Legionvasas avatar
Om jag vore dig skule jag dra ner till 3 dagars träning.
Är så lätt att överdosera träningen i början.
Tycker man inte ska öka träningen för man VERKLIGEN längtar tills att få köra mer.

Har jobbat som instruktör på ett gym i 7 år så min erfarenhet av folk som börjar träna och tar i med för många dagar är att de slutar väldigt fort.

Nu är nog inte dessa siffror helt 100 % men jämt så du får en överblick hur det är


75 % av de som kommer till gym slutar efter 2 veckor
75 % av de som är kvar slutar efter någon/ några månader
75% av de som är kvar slutar efter ett halvår.
Va de få som är kvar kommer barar 25 % forstätta regelbundet.

Av det jag lärt mig på idrottpsykolog kurserna jag gått på beror detta nästan enbart på att man sätt ribban för högt.

Så ibörjan gör det som du bara tycker är kul och gör passen väldigt korta så du inte knäcker dig

Lycka till!
Citera
2008-03-13, 16:53
  #5
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Om jag vore dig skule jag dra ner till 3 dagars träning.
Är så lätt att överdosera träningen i början.
Tycker man inte ska öka träningen för man VERKLIGEN längtar tills att få köra mer.

Har jobbat som instruktör på ett gym i 7 år så min erfarenhet av folk som börjar träna och tar i med för många dagar är att de slutar väldigt fort.

Nu är nog inte dessa siffror helt 100 % men jämt så du får en överblick hur det är


75 % av de som kommer till gym slutar efter 2 veckor
75 % av de som är kvar slutar efter någon/ några månader
75% av de som är kvar slutar efter ett halvår.
Va de få som är kvar kommer barar 25 % forstätta regelbundet.

Av det jag lärt mig på idrottpsykolog kurserna jag gått på beror detta nästan enbart på att man sätt ribban för högt.

Så ibörjan gör det som du bara tycker är kul och gör passen väldigt korta så du inte knäcker dig

Lycka till!

Att jag skulle tappa motivationen är det nog ingen risk för med tanke på att jag körde likadant i 3-4 år innan jag la av (jobbade på annan ort så det blev ingen tid över för träning efter pendlandet)
Citera
2008-03-13, 17:31
  #6
Medlem
Kör halvkroppspass istället.

Måndag: överkropp
Tisdag: underkropp
Onsdag: vila
Torsdag: överkropp
Fredag: underkropp
Helg: vila

Trodde förut att ett överkroppspass skulle vara sjukt jobbigt, t ex militärpress efter bänkpress men det funkar skitbra.
Citera
2008-03-13, 18:45
  #7
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubbinator
Kör halvkroppspass istället.

Måndag: överkropp
Tisdag: underkropp
Onsdag: vila
Torsdag: överkropp
Fredag: underkropp
Helg: vila

Trodde förut att ett överkroppspass skulle vara sjukt jobbigt, t ex militärpress efter bänkpress men det funkar skitbra.

Hur menar du nu? Ska jag köra hela överkroppen på ett pass? eller ska jag dela upp på två pass?

Har ju inte lust att vara på gymet i 3 timmar :S
Citera
2008-03-13, 19:04
  #8
Medlem
bentebents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Om jag vore dig skule jag dra ner till 3 dagars träning.
Är så lätt att överdosera träningen i början.
Tycker man inte ska öka träningen för man VERKLIGEN längtar tills att få köra mer.

Har jobbat som instruktör på ett gym i 7 år så min erfarenhet av folk som börjar träna och tar i med för många dagar är att de slutar väldigt fort.
Nu är nog inte dessa siffror helt 100 % men jämt så du får en överblick hur det är


75 % av de som kommer till gym slutar efter 2 veckor
75 % av de som är kvar slutar efter någon/ några månader
75% av de som är kvar slutar efter ett halvår.
Va de få som är kvar kommer barar 25 % forstätta regelbundet.

Av det jag lärt mig på idrottpsykolog kurserna jag gått på beror detta nästan enbart på att man sätt ribban för högt.

Så ibörjan gör det som du bara tycker är kul och gör passen väldigt korta så du inte knäcker dig

Lycka till!


Låt oss anta att till ditt gym kommer den 100 nya människor, efter några veckor har du förlorat 75% av dessa. 25 kvar. Efter tre månader har du förlorat 19 personer till. Efter ett halvår har 75% av dessa sex starka kvinnor och män slutat också..

Av hundra människor är det en (och en halv!11!!) som fortsätter.

Hah. Låter inte så otroligt ändå.
Men jag har själv märkt av trenden, kommande månader kommer det dyka upp väldigt många nya ansikten. Deras mål: Beach.
Haha.

Till trådskaparen: Ha delmål men även långsiktiga mål, din kropp kommer till en början bli starkare och uthålligare, därefter blir det svårare att öka i styrka - ge inte upp och ha inte för höga krav på dig själv.
__________________
Senast redigerad av bentebent 2008-03-13 kl. 19:07.
Citera
2008-03-13, 21:15
  #9
Avstängd
Legionvasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent
Låt oss anta att till ditt gym kommer den 100 nya människor, efter några veckor har du förlorat 75% av dessa. 25 kvar. Efter tre månader har du förlorat 19 personer till. Efter ett halvår har 75% av dessa sex starka kvinnor och män slutat också..

Av hundra människor är det en (och en halv!11!!) som fortsätter.

Hah. Låter inte så otroligt ändå.
Men jag har själv märkt av trenden, kommande månader kommer det dyka upp väldigt många nya ansikten. Deras mål: Beach.
Haha.

Till trådskaparen: Ha delmål men även långsiktiga mål, din kropp kommer till en början bli starkare och uthålligare, därefter blir det svårare att öka i styrka - ge inte upp och ha inte för höga krav på dig själv.


Ja nu sa jag att dessa siffor kanske inte var helt 100 % men den siffran du nämnde är verkligen inte långt ifrån.
Tänk efter hur många som någon gång i livet har tränat en kort period eller i alla fall prövat på att gå på gym någon/några ggr.

Sa upp mig till för mån för ett annat jobb för 6 månader sen.
Men tror inte det har förändrat sig

Till trådskaparen.
Skriv gärna tillbaka om 6 månader och berätta om du fortfarde tränar.
Citera
2008-03-13, 22:53
  #10
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Till trådskaparen.
Skriv gärna tillbaka om 6 månader och berätta om du fortfarde tränar.

Will do. Och uppstår det inga större skador kommer jag säkerligen träna då med. Gillar som sagt att träna och ser det som dagens förmån
Citera
2008-03-16, 13:04
  #11
Medlem
gromzies avatar
byt plats på triceps/bröst med biceps/axlar och gör framsida axlar på triceps/bröst dagen.
Citera
2008-03-16, 13:11
  #12
Medlem
hehe123s avatar
tänk på att köra lätta vikter den första veckan och kanske andra!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback