Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-11, 23:39
  #1
Medlem
Hej,

Jag har haft svåra sömnproblem under ett antal år. I början av 2007 var jag inlagd på psyk.avd. för att komma tillrätta med mina sömnrelaterade problem bland annat.

Då satte läkarna in 7,5 gram Zopiklon och 25 mg Propavan, underfär i sex månader låg jag kvar på de doserna. Ett par månader senare behövde jag 15 mg Zopiklon och 50 mg Propavan för att kunna få en god natts sömn.

Idag behöver jag 22,5 mg Zopiklon för att öht kunna somna, utvecklingen ser inte positiv ut.

Sedan i oktover 07 har jag även ätit Sobril vid behov mot ångest, vissa dagar har jag behövt upp emot 50 mg Sobril för att orka med.

Vidare har jag även blivit ordinerad att ta 10-20 mg Sobril om jag vaknar upp när jag sover.

För närvarande äter jag Remeron för att få sova, och det hjälper bra än så länge. Tyvärr kan man tydligen gå upp i vikt av den medicinen, stämmer det?

I helgen när jag besökte akutpsyk så fick jag Nozinan och Rohypnol utskrivet. Det sov jag jättegott på.


Vad fan skulle ni råda mig att försöka få utskriver för att råda bot på mina sömnproblem?

Jag har prövat:
Theralen<-Zombieeffekt, tyvärr. Inte fick jag sova så ofta heller för den delen.
Lergigan<-Sockerpiller?
Atarax<-Dynga.

Jag vet att bensodiazepiner är svårt beroendeframkallande, därför vill jag helst inte bli alltför beroende av skiten. Att bli benzotorsk är inte mitt mål så att säga vill ju bara sova varje natt.

Vet någon nåt om NADA-terapi? Har blivit erbjuden det.
Citera
2008-03-12, 00:06
  #2
Avstängd
zniffes avatar
Hej.
Du har alltså samma problem som jag...

Har inga direkta råd att ge mer än att kanske testa melatonin. Håller själv på att pröva det, dessvärre är läkaren min lite försiktig med doseringen så jag har ännu så länge inte ens känt av dem. Kan vara värt ett försök iaf!

Just nu försöker jag sova på: Lamical, Theralen, Melatonin 15mg, 10mg Stesolid och 15mg Imovane. Funkar lagom bra...
Det jag testat i medicin/narkotikaväg för att sova bättre:
Imovane
Stilnoct
Halcion
Flunitrazepam
Nitrazepam
Theralen
Propavan
Sonata
Melatonin
Zyprexa
Lamictal
Nozinan
Cannabis
Spice
Alkohol

Mot ångesten att inte somna har jag haft:
Stesolid
Sobril
Temesta
Xanor
Xanor depot

Somnar inte av fysisk aktivitet och inte heller av sex.
Sover bäst på propavan och enorma mängder alkohol, alternativt cannabis och flunitrazepam. Nozinan funkade iofs jävligt bra i en vecka ungefär men sedan slutade det verka

Har aldrig kunnat sova bra och kommer väl få fortsätta med det problemet. Känns som att Melatonin i vart fall är en av mina sista chanser. Annars så kanske man borde börja med meditation eller dylikt...
Citera
2008-03-12, 00:14
  #3
Medlem
Supersmurfens avatar
Har du prövat melantonin? Annars finns det kbt inriktat mot sömnproblem som är tämligen effektiv.
Citera
2008-03-12, 00:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Hej.
Du har alltså samma problem som jag...

Har inga direkta råd att ge mer än att kanske testa melatonin. Håller själv på att pröva det, dessvärre är läkaren min lite försiktig med doseringen så jag har ännu så länge inte ens känt av dem. Kan vara värt ett försök iaf!

Just nu försöker jag sova på: Lamical, Theralen, Melatonin 15mg, 10mg Stesolid och 15mg Imovane. Funkar lagom bra...
Det jag testat i medicin/narkotikaväg för att sova bättre:
Imovane
Stilnoct
Halcion
Flunitrazepam
Nitrazepam
Theralen
Propavan
Sonata
Melatonin
Zyprexa
Lamictal
Nozinan
Cannabis
Spice
Alkohol

Mot ångesten att inte somna har jag haft:
Stesolid
Sobril
Temesta
Xanor
Xanor depot

Somnar inte av fysisk aktivitet och inte heller av sex.
Sover bäst på propavan och enorma mängder alkohol, alternativt cannabis och flunitrazepam. Nozinan funkade iofs jävligt bra i en vecka ungefär men sedan slutade det verka

Har aldrig kunnat sova bra och kommer väl få fortsätta med det problemet. Känns som att Melatonin i vart fall är en av mina sista chanser. Annars så kanske man borde börja med meditation eller dylikt...


Det var inte någon rolig läsning, dröjer väl inte länge innan jag själv är "där".

Sitter just nu och har världens ångest, känns mindre bra. Inga ångestdämpande mediciner har jag hemma heller, så jag vet i fan vad jag ska hitta på.

Dricker en öl eller tre så kanske kanske jag kan sova, om jag har tur.
Citera
2008-03-12, 00:26
  #5
Avstängd
zniffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Det var inte någon rolig läsning, dröjer väl inte länge innan jag själv är "där".

Sitter just nu och har världens ångest, känns mindre bra. Inga ångestdämpande mediciner har jag hemma heller, så jag vet i fan vad jag ska hitta på.

Dricker en öl eller tre så kanske kanske jag kan sova, om jag har tur.
Ledsen att jag antagligen gjorde att ditt problem växte men ja. Ölen kan i vart fall lindra ångesten en smula

Just nu är det nog ångesten för att inte somna som sätter käppar i hjulet för min del. Ska ta och läsa något riktigt trist, ta mina imovane och hoppas på lite sömn nu. Wish me luck (hah)
Citera
2008-03-12, 04:22
  #6
Medlem
obotlig_realists avatar
Om man är deprimerad har man låga serotoninhalter och då får man problem med allt som har med hjärnans hormonella reaktioner att göra: sömn, hunger, ilska, glädje, känslor osv.
Antidepressivt hjälper en därför att sova bättre då det höjer serotoninhalterna i hjärnan. Hjärnan får därmed bättre förmåga att somna naturligt på egen hand. Sömnmedel har bara en drogande effekt.
Men jag vet ju inte om det här är problemet för dig.....Ville bara ge ett tips på vad som kan orsaka sömnsstörning.

Tror inte att sömnmedel är lösningen på dina problem tyvärr. De skjuter bara upp problemen och gör dom större. De bakomliggande orsakerna måste bekämpas från grunden. Och eftersom jag inte vet vad det är så är det svårt att komma med tips förutom det jag skrev ovan.
Citera
2008-03-12, 14:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Om man är deprimerad har man låga serotoninhalter och då får man problem med allt som har med hjärnans hormonella reaktioner att göra: sömn, hunger, ilska, glädje, känslor osv.
Antidepressivt hjälper en därför att sova bättre då det höjer serotoninhalterna i hjärnan. Hjärnan får därmed bättre förmåga att somna naturligt på egen hand. Sömnmedel har bara en drogande effekt.
Men jag vet ju inte om det här är problemet för dig.....Ville bara ge ett tips på vad som kan orsaka sömnsstörning.

Tror inte att sömnmedel är lösningen på dina problem tyvärr. De skjuter bara upp problemen och gör dom större. De bakomliggande orsakerna måste bekämpas från grunden. Och eftersom jag inte vet vad det är så är det svårt att komma med tips förutom det jag skrev ovan.


Det hela grundar sig i att jag har bipolär sjukdom. Just nu är jag på väg in i en manisk fas, därav sömnproblemen.
Citera
2008-03-12, 14:56
  #8
Avstängd
zniffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Det hela grundar sig i att jag har bipolär sjukdom. Just nu är jag på väg in i en manisk fas, därav sömnproblemen.

Jag skulle rekomendera dig nozinan isf. Det är dels sederande och sedan har jag även för mig att de dämpar en aning vid mani.
De lyckades iaf söva ner mig med det inne på psyket men väl ute så försvann den sederande effekten helt. Det kan ju vara värt ett försök i vart fall

Jag orkade inte gå och lägga mig i natt så min läkare ringde nyligen och efter en del diskussion så kom vi fram till att jag ska byta ut mina stesolid mot iktorivil och sedan testa Lyrica.
Jag hoppas verkligen på att detta ska fungera för att vara vaken flera dygn i rad är rätt så tärande

Kan ju även tillägga att det var ganska exakt ett år sedan jag sökte hjälp angående mina sömnsvårigheter. Om man skulle ha VM i utskrivna benzodiazepiner skulle jag nog vinna i snabbhet
Citera
2008-03-12, 15:24
  #9
Medlem
Seatims avatar
Mango är bra mot ångest har jag hört!
Citera
2008-03-15, 02:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Jag skulle rekomendera dig nozinan isf. Det är dels sederande och sedan har jag även för mig att de dämpar en aning vid mani.
De lyckades iaf söva ner mig med det inne på psyket men väl ute så försvann den sederande effekten helt. Det kan ju vara värt ett försök i vart fall

Jag orkade inte gå och lägga mig i natt så min läkare ringde nyligen och efter en del diskussion så kom vi fram till att jag ska byta ut mina stesolid mot iktorivil och sedan testa Lyrica.
Jag hoppas verkligen på att detta ska fungera för att vara vaken flera dygn i rad är rätt så tärande

Kan ju även tillägga att det var ganska exakt ett år sedan jag sökte hjälp angående mina sömnsvårigheter. Om man skulle ha VM i utskrivna benzodiazepiner skulle jag nog vinna i snabbhet


Har testat Nozinan i kombination med Rohypnol, men jag blev bara fuckad.

Var helt yr och trodde att jag svävade på havsvågor eller nåt åt det hållet.

I natt försöker jag sova på 15 mg Zopiklon, vi får väl se hur det går. För närvarande väntar jag på en *NADA-terapitid.



*Någon form av akupunktur, som tydligen ska hjälpa mot ångest och sömnstörningar.

Vet någon nåt om NADA-fulet?


JAG ÄR DESPERAT. Oj, CAPS.

HJÄLP.
Citera
2008-03-15, 07:39
  #11
Avstängd
Jag har haft samma problem som dig. Slängde ett tag i mig mellan 75-100mg Propavan 2 timmar i sängen och 40mg stilnoct när jag låg i sängen. Somna icke.
Kunde somna tillslut efter vaken skit länge, inte kunnat utföra plugg eller jobb.

Sen prova jag majja för sömnen. En redig jävla holk och vips somna och sov gott i 8 till 12 timmar. Jammi.. Detta var dock ganska längesen nu. Har fortfarande problem men orkar inte mer mediciner.. Ibland får jag helt enkelt vara varken i 30 timmar.... Det värt att prova. Och tro mig jag var desperat då!

btw. nu ska jag försöka sova om det går...
Citera
2008-03-21, 13:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
Jag har haft samma problem som dig. Slängde ett tag i mig mellan 75-100mg Propavan 2 timmar i sängen och 40mg stilnoct när jag låg i sängen. Somna icke.
Kunde somna tillslut efter vaken skit länge, inte kunnat utföra plugg eller jobb.

Sen prova jag majja för sömnen. En redig jävla holk och vips somna och sov gott i 8 till 12 timmar. Jammi.. Detta var dock ganska längesen nu. Har fortfarande problem men orkar inte mer mediciner.. Ibland får jag helt enkelt vara varken i 30 timmar.... Det värt att prova. Och tro mig jag var desperat då!

btw. nu ska jag försöka sova om det går...



Nu sover jag bra igen, konstigt nog.

För närvarande tar jag bara EN (1) zopiklon á 7,5 mg!

Fy fan vad skönt att slippa följande mediciner för att sova:

Propavan
Theralen
Remeron
Sobril
Zyprexa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback