• 1
  • 2
2008-03-11, 21:08
Medlem
Vänner, ni som vet allt.
Kvinnan vill ha en mangel och jag tycker det är en bra ide´.
Klart man vill ha manglade linnedukar och lakan så man kan äta och sova gott.
Nu är jag nyfiken på vilken man ska välja.
Någon som har erfarenhet och vad ska jag tänka på?
Priser runt 3000-4000 spänn räknar jag med.
Citera
2008-03-11, 21:11
Medlem
najass avatar
Klart som fan ni ska ha en mangel. Dock skulle jag ju kolla begagnatmarknaden. Bör få en sjysst mangel för en tusing på blocket tycker jag.
Citera
2008-03-11, 21:37
Medlem
bogarleffes avatar
Varför inte kika här? http://www.blocket.se/li?ca=20_s&th=1&q=mangel&c=15&w=3

4000:- låter lite häftigt..
Citera
2008-03-12, 10:42
Medlem
Tinnituss avatar
Sen kan du spela lite slayer i vardagsrummet ovanför och spontant utbrista "Jävel vilket mangel!"

Har aldrig riktigt fattat den där mangelprylen och varför folk (speciellt äldre) är så fascinerade av dem... frågat min farmor men kommer inte riktigt ihåg förklaringen. Är det nån som vet varför det är så bra att mangla saker?
Citera
2008-03-12, 11:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
Sen kan du spela lite slayer i vardagsrummet ovanför och spontant utbrista "Jävel vilket mangel!"

Har aldrig riktigt fattat den där mangelprylen och varför folk (speciellt äldre) är så fascinerade av dem... frågat min farmor men kommer inte riktigt ihåg förklaringen. Är det nån som vet varför det är så bra att mangla saker?
1. Sängkläderna blir lena och gosiga att sova på 2. Det tar mycket mindre plats i skåpen med rätt vikteknik.
Citera
2008-03-12, 12:06
Medlem
stavs avatar
Stenmangel

Enda sättet att få linneduken ordentligt blank är mellan två marmorskivor!
http://www.slojdmagasinet.nu/linolin...lkunskaper.htm
Satsa på en sån.
Billigt är det också
http://www.blocket.se/vi/14907653.htm?ca=20_s
Senast redigerad av stav 2008-03-12 kl. 12:08. Anledning: Ny url
Citera
2008-03-12, 12:10
Medlem
Rabarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stav
Enda sättet att få linneduken ordentligt blank är mellan två marmorskivor!
http://www.slojdmagasinet.nu/linolin...lkunskaper.htm
Satsa på en sån.
Billigt är det också
http://www.blocket.se/vi/14907653.htm?ca=20_s

En sån där har vi i tvättstuga, har aldrig vågat mig på
och prova den. Nån som kan förklara hur man använder den?
Citera
2008-03-12, 16:48
Moderator
Tystnads avatar
Jobbar med större fastigheter och tvättstugor och kan verkligen rekommendera en av cylinda modell: Cylinda BM60 bänkmangel
vi har satt in flera likvärdiga Cylinda bänkmanglar utan några större problem = läs reperationer.

länk: http://www.cylinda.se/produkt.asp?ru...003&prub=52391

Tidigare hade vi Electrolux bänkmanglar ,men dem är rena skräpet går sönder hela tiden ,och till råga på allt så dyra fel att det är bara att slänga dem ,mangeldukar håller aldrig heller ,rena skräpet med andra ord!

Citat:
Stenmanglar
Rabarb ! Dessa gamla stenmanglar är INTE tillåtna att använda längre.
Har hänt flera dödsolyckor där barn har klämts ihjäl ,dem saknar alla typer av moderna skyddssystem ,vi har skrotat alla för flera år sedan.
Säg till din hyresvärd att dem är förbjudna och rena dödsfällorna.
Senast redigerad av Tystnad 2008-03-12 kl. 16:51.
Citera
2008-03-12, 16:49
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabarb
En sån där har vi i tvättstuga, har aldrig vågat mig på
och prova den. Nån som kan förklara hur man använder den?
Ja tack! Jag får då inte kläm på hur man gör.
Citera
2008-03-12, 16:54
Medlem
grens avatar
För något år sedan hittade jag en gammal stenmagel på blocket. Skänkes mot avhämtning. Hade jag inte haft en lägenhet så hade jag haft en stenmagel. Helt underbart för sömnen. Saknas bara en husa som byter ut lakanen varje dag också.
Citera
2008-03-12, 17:11
Moderator
Tystnads avatar
Stenmanglar

Stenmanglar är dödsfällor som sagt och EJ tillåtna längre i flerbostadshus pga avsaknaden av all säkerhetsutrustning-nödstopp odyl.Finns det sådana är fastighetsägaren skyldig att omgående ta dem ur drift.

Som lite nostalogi kan jag avslöja hur dem används:

du sätter på strömmen ,så motorn startar ,sedan för du spaken för framdrivning framåt så motorns klokoppling griper in i manglens klokoppling med ett ryck (jag vet inte vad det heter så jag kallar det klo koppling)
Manglen börjar nu röra sig från mittenläget mot ena ändan ,samtidigt trycker du in trä spaken som sitter i mitten och manövrerar ett metallhjul som skjuts ut.
Manglens överdel kommer ny att tilta/lyftas uppnär den når ändläget
OBS! kommer inte ihåg om man måste stoppa den manuellt med startspaken eller den stannar av sig själv i tillt läge ,troligen måste man stanna den manuellt då den saknar ALL automatik.

Sedan tar du ut ena valsen och lindar tex lakan runt den ,lägger tillbaka den
i manglen ,sedan startar du med startspaken igen ,maskinen vänder nu och går ner från tiltäge och börja röra sig mot andra hållet /ändläget ,du gör samma sak där Tiltar upp -tar ut en rulle -lägger i lakan-återställer den och startar med start spaken ,sedan när den tiltat ner igen för du ut träspaken i mitten som gör att maskinen tiltar och låter den röra sig fram och tillbaka flera gånger tills du tror lakana är färdig manglade.
Senast redigerad av Tystnad 2008-03-12 kl. 17:20.
Citera
2008-03-12, 19:00
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Stenmanglar är dödsfällor som sagt och EJ tillåtna längre i flerbostadshus pga avsaknaden av all säkerhetsutrustning-nödstopp odyl.Finns det sådana är fastighetsägaren skyldig att omgående ta dem ur drift.

Som lite nostalogi kan jag avslöja hur dem används:

du sätter på strömmen ,så motorn startar ,sedan för du spaken för framdrivning framåt så motorns klokoppling griper in i manglens klokoppling med ett ryck (jag vet inte vad det heter så jag kallar det klo koppling)
Manglen börjar nu röra sig från mittenläget mot ena ändan ,samtidigt trycker du in trä spaken som sitter i mitten och manövrerar ett metallhjul som skjuts ut.
Manglens överdel kommer ny att tilta/lyftas uppnär den når ändläget
OBS! kommer inte ihåg om man måste stoppa den manuellt med startspaken eller den stannar av sig själv i tillt läge ,troligen måste man stanna den manuellt då den saknar ALL automatik.

Sedan tar du ut ena valsen och lindar tex lakan runt den ,lägger tillbaka den
i manglen ,sedan startar du med startspaken igen ,maskinen vänder nu och går ner från tiltäge och börja röra sig mot andra hållet /ändläget ,du gör samma sak där Tiltar upp -tar ut en rulle -lägger i lakan-återställer den och startar med start spaken ,sedan när den tiltat ner igen för du ut träspaken i mitten som gör att maskinen tiltar och låter den röra sig fram och tillbaka flera gånger tills du tror lakana är färdig manglade.
Tack för beskrivningen! Det står ett sånt monstrum i mormors tvättstuga. Mormor är lite ledsen för att hemtjänsten inte manglar hennes grejor (och för gamla tanter är mangling VIKTIGT! Det var förr en kvinnas största stolthet, ett vackert linneskåp).

Hemtjänsten varken hinner eller får (förmodar jag) använda mostret, så jag tänkte jag skulle ta tjuren vid hornen nån dag och försöka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in