Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Stenmanglar är dödsfällor som sagt och EJ tillåtna längre i flerbostadshus pga avsaknaden av all säkerhetsutrustning-nödstopp odyl.Finns det sådana är fastighetsägaren skyldig att omgående ta dem ur drift.
Som lite nostalogi kan jag avslöja hur dem används:
du sätter på strömmen ,så motorn startar ,sedan för du spaken för framdrivning framåt så motorns klokoppling griper in i manglens klokoppling med ett ryck (jag vet inte vad det heter så jag kallar det klo koppling)
Manglen börjar nu röra sig från mittenläget mot ena ändan ,samtidigt trycker du in trä spaken som sitter i mitten och manövrerar ett metallhjul som skjuts ut.
Manglens överdel kommer ny att tilta/lyftas uppnär den når ändläget
OBS! kommer inte ihåg om man måste stoppa den manuellt med startspaken eller den stannar av sig själv i tillt läge ,troligen måste man stanna den manuellt då den saknar ALL automatik.
Sedan tar du ut ena valsen och lindar tex lakan runt den ,lägger tillbaka den
i manglen ,sedan startar du med startspaken igen ,maskinen vänder nu och går ner från tiltäge och börja röra sig mot andra hållet /ändläget ,du gör samma sak där Tiltar upp -tar ut en rulle -lägger i lakan-återställer den och startar med start spaken ,sedan när den tiltat ner igen för du ut träspaken i mitten som gör att maskinen tiltar och låter den röra sig fram och tillbaka flera gånger tills du tror lakana är färdig manglade.
Tror jag låter mangelmonstret vara

. Verkar vara komplicerade saker och om de nu är förbjudna och använda så är den säkert inte ens inkopplad.
Kör med mes-mangeln i stället. Tack ändå