• 1
  • 2
2008-03-12, 19:28
Moderator
Tystnads avatar
Thjohilda!
Tänk på (glömde nämna det) att du måste lägga rullarna med dem pårullade lakana så långt ut mot Ytterkanten du kan ,så dem ligger dikt mot träställningen ,för hamnar dem för nära mitten kan du "köra ner" hela överdelen ,då blir vaktmästaren sur ,då det krävs ett par rejäla gubbar att lyfta upp åbäket igen .
Och se till att du inte klämmer dig! eller att det står grejor staplade vid kortändorna så du eller annan riskera att klämmas ihjäl mellan vägg-mangel när valsarna rör sig.
Och INGA barn i rummet när åbäket går!

Dödsfallen jag nämnde innan har inträffat.
Citera
2008-03-12, 19:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Thjohilda!
Tänk på (glömde nämna det) att du måste lägga rullarna med dem pårullade lakana så långt ut mot Ytterkanten du kan ,så dem ligger dikt mot träställningen ,för hamnar dem för nära mitten kan du "köra ner" hela överdelen ,då blir vaktmästaren sur ,då det krävs ett par rejäla gubbar att lyfta upp åbäket igen .
Och se till att du inte klämmer dig! eller att det står grejor staplade vid kortändorna så du eller annan riskera att klämmas ihjäl mellan vägg-mangel när valsarna rör sig.
Och INGA barn i rummet när åbäket går!

Dödsfallen jag nämnde innan har inträffat.
Tack än en gång! Ska passa mig! Jag vet att jag har kört åbäket en gång förut utan missöden, men det var längesen så jag uppskattar dina tips!
Citera
2008-03-12, 20:31
Medlem
Rabarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Stenmanglar är dödsfällor som sagt och EJ tillåtna längre i flerbostadshus pga avsaknaden av all säkerhetsutrustning-nödstopp odyl.Finns det sådana är fastighetsägaren skyldig att omgående ta dem ur drift.

Som lite nostalogi kan jag avslöja hur dem används:

du sätter på strömmen ,så motorn startar ,sedan för du spaken för framdrivning framåt så motorns klokoppling griper in i manglens klokoppling med ett ryck (jag vet inte vad det heter så jag kallar det klo koppling)
Manglen börjar nu röra sig från mittenläget mot ena ändan ,samtidigt trycker du in trä spaken som sitter i mitten och manövrerar ett metallhjul som skjuts ut.
Manglens överdel kommer ny att tilta/lyftas uppnär den når ändläget
OBS! kommer inte ihåg om man måste stoppa den manuellt med startspaken eller den stannar av sig själv i tillt läge ,troligen måste man stanna den manuellt då den saknar ALL automatik.

Sedan tar du ut ena valsen och lindar tex lakan runt den ,lägger tillbaka den
i manglen ,sedan startar du med startspaken igen ,maskinen vänder nu och går ner från tiltäge och börja röra sig mot andra hållet /ändläget ,du gör samma sak där Tiltar upp -tar ut en rulle -lägger i lakan-återställer den och startar med start spaken ,sedan när den tiltat ner igen för du ut träspaken i mitten som gör att maskinen tiltar och låter den röra sig fram och tillbaka flera gånger tills du tror lakana är färdig manglade.

Tror jag låter mangelmonstret vara . Verkar vara komplicerade saker och om de nu är förbjudna och använda så är den säkert inte ens inkopplad.
Kör med mes-mangeln i stället. Tack ändå
Citera
2008-03-12, 21:04
Medlem
Jag tackar för alla tipsen.
Vi ligger inne med ett litet tvättrum (som alla nya hus).

Jag resonerar också som sådan att jag kommer endast köpa en mangel i mitt liv. Då åker jag inte runt hela sverige för att spara 2000 spänn.

Det lutar åt Cylindas. Nu ska jag bara hitta den i HBG.
Två dagar kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in