Jag sommarjobbade på en industri för någon sommar sedan och där fick jag köra lyftkran (travers). Jag hade först någon som satt med mig i själva hytten, men efter ett tag tyckte dom att man skulle börja köra traversen själv.
Så den dagen kom en dag, jag hade med mig en lunchlåda så när jag käkat upp den var jag själv kvar i lagerlokalen. Det var (är) galet roligt att köra traversen, tänk er att sitta still i en stol och spela TV-spel (man får dock INTE attackera någon!).
I alla fall tog jag mod till mig och gick upp i traversen själv. Jag hade ju både tillåtelse och utbildning, så det var ingen fara.
Problemet med traversen är att du har två joystickar i handen som är 7-10 cm långa och 2-3cm i omkrets och dom där joystickarna styr 30 tons stålrulle. Lite svårt att förklara, men man måste typ "dutta" på spakarna för att kunna styra lyftandet på små ytor. Dessutom sitter man 15-20 meter upp i luften och ser snett ner på allt, så avståndsbedömningen blir lidande ibland. Det här lär man sig genom att öva, men... Min träning bestod av kanske 10 timmars körning, om ens det.
Upp till traversen traskar i alla fall jag, lagomt nervös men fast beslutad om att jag kan göra det här. Väl där uppe börjar jag lyfta runt och ha mig och det rullar på bra. Sen ska jag plocka upp en stor och tung rulle som står precis bredvid maskinen som klipper till rullarna (en dyr sak). Jag lyfter iväg den och tänker lasta den på tågvagnen som står där. Jag dubbelkollar numret på rullen och ser att jag lyft iväg fel rulle. Eftersom tågvagnen ska iväg snart blir det lite bråttom här, och killarna nere på golvet står och väntar otåligt. Jag lyfter tillbaka rullen och ska ställa tillbaka den. Det är lite trångt, så jag försöker passa in den bredvid maskinen där. Pga paniken glömmer jag bort det här med "duttandet", så jag håller inne spaken åt höger...
Det som händer när man håller inne spaken är att det först händer ingenting, sen händer ingenting och sen sticker rullen iväg som fan. Rullen hänger i stålvajrar, så dom kan svinga iväg ganska rejält om man inte är försiktig.
Efter att ha hållit inne spaken i någon sekund kommer jag på vad jag precis gjort och nånstans här ser jag hur rullen börjar sticka iväg i en jäkla fart. Problemet är det att en bil som åker i 30 km/timmen stannar ganska fort, men en 30 tons stålrulle som hänger i stålvajrar och rör sig i 30 km/h har inte riktigt samma friktion som en bils bromsar. Sen kommer det...
PPPPPPPPPPANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNGGGGGGGGG!
"Hooooooooooooooooooooooooppsan" tänker jag och skiter nästan ner mig. Jävla skitmaskin. Jag traskar ner och tittar till maskinen, men den ser okej ut. Jag är fortfarande lite skärrad, så jag sätter mig och väntar på alla.
Dom kommer tillbaka från lunchen, och jag berättar vad jag gjort. Gammelgubbarna blir sura samtidigt som en av tjejerna ringer reparatörerna. Dom kommer ner och tittar och säger att vi inte får köra maskinen på mer än halvfart.
Noterbart är att den maskinen är den sista delen av produktionen av rullarna innan dom skickas till kund. Rullarna kostar mellan 40 000 och 100 000 kronor ungefär. Maskinen kostar väl den nån miljon.
Undrar hur mycket pengar SSAB förlorade genom att anställa mig under den där sommaren egentligen?

Maskinen fick köras på halvfart ett antal dagar där...