2008-03-12, 11:00
Medlem
Jo, tabbat sig på jobbet har man allt gjort några gånger..
De senaste somrarna har jag jobbat på ett stort företag i fabriksmiljö.. Lite truckkörning men mest andra uppgifter. Finns stor potential att klanta sig på detta jobbet

Värsta tabben var väl att jag skyndade mig lite för mycket vid ett moment som gjorde att företaget som skulle få grejerna skickade tillbaka hela ordern (mycket missnöjda). En av de högsta cheferna kom ner till oss på "golvet" och var väldigt arg, det handlade om hundratusentals kronor.. Chefen visste inte vem som gjort det, men kollegorna fattade nog misstankar. Mådde extremt dåligt efter det, och jag har inte varit skyldig till något liknande igen, däremot har många andra gjort samma misstag. I grund och botten hade det nog att göra med att man fick en dålig utbildning från början.

Sen har man gjort massa andra tabbar, men mer roliga grejer, tappat saker från trucken, kört in i grejer med trucken, osv.. Men det är sånt som resten av gänget bara skrattar åt. De föremål vi fraktar med truckarna är värda 10-15'000:- och det händer några gånger per sommar att någon kört rakt in i föremålet med gafflarna, haha
Citera
2008-03-12, 11:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Jag jobbade en gång på en kylskåpsfabrik. Jag satt som näst sista person på en lina där kylskåpen kom som på ett löpande band, och mitt jobb var bl a att löda ihop alla rören etc för kylmediet (freon), som jag även fyllde systemet med.

Det var på ackord och tempot var rätt högt. Jag hade mardrömmar hela första veckan. Kylskåpen bara kom i ett allt högre tempo.

Jag lödde så gott jag kunde, men på fredan kom den sista gubben på linan till mig. Tydligen var det mer regel än undantag att mina skåp läckte freon. Jag hade lött alldeles för slarvigt, och han skällde ut mig efter noter. Satan vad arg han var, och detta var ju min värsta mardröm besannad! Mådde så jävla dåligt den helgen, men den utskällningen gjorde verkligen susen för mig. efter den dagen läckte inte ett enda kylskåp, och efter någon vecka hade jag inga problem med tempot heller.
Citera
2008-03-12, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag jobbade en gång på en kylskåpsfabrik. Jag satt som näst sista person på en lina där kylskåpen kom som på ett löpande band, och mitt jobb var bl a att löda ihop alla rören etc för kylmediet (freon), som jag även fyllde systemet med.

Det var på ackord och tempot var rätt högt. Jag hade mardrömmar hela första veckan. Kylskåpen bara kom i ett allt högre tempo.

Jag lödde så gott jag kunde, men på fredan kom den sista gubben på linan till mig. Tydligen var det mer regel än undantag att mina skåp läckte freon. Jag hade lött alldeles för slarvigt, och han skällde ut mig efter noter. Satan vad arg han var, och detta var ju min värsta mardröm besannad! Mådde så jävla dåligt den helgen, men den utskällningen gjorde verkligen susen för mig. efter den dagen läckte inte ett enda kylskåp, och efter någon vecka hade jag inga problem med tempot heller.

Inte så många som kan utföra ditt jobb så du är nog svår att ersätta, men mig går det att ersätta lätt :/ bara ta random person från "övriga OS" forumet liksom :/

Men fan.... sån personlig utskällning vill man inte ha, tur som fick jag via mail.
Citera
2008-03-12, 13:04
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag jobbade en gång på en kylskåpsfabrik ...
Jag tror jag köpt ett av dina skåp. Helt sant.

Jag har nog inte själv fuckat något så jag fått en utskällning. Eller så har jag fuckat, men bara sluppit utskällningen. Svårt att avgöra.
Citera
2008-03-12, 13:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag tror jag köpt ett av dina skåp. Helt sant.

Jag har nog inte själv fuckat något så jag fått en utskällning. Eller så har jag fuckat, men bara sluppit utskällningen. Svårt att avgöra.

Oops. Freon är ju inte direkt hälsosamt heller.
Men allvarligt, det var skåp avsedda för kommersiellt bruk. Var det ett sånt du köpte?
Citera
2008-03-12, 13:10
Medlem
systems avatar
Citat:
Oops. Freon är ju inte direkt hälsosamt heller.
Men allvarligt, det var skåp avsedda för kommersiellt bruk. Var det ett sånt du köpte?
Aha. Nej, det var ett vanligt Electrolux för hemmabruk. Detta betyder att du inte är den enda som missat att löda ihop rören ordentligt, och det kan ju vara en tröst.
Citera
2008-03-12, 16:01
Medlem
fågelmannens avatar
Misstag gör man ju hela tiden. Värst är det såklart i början då man gör det konstant och man inte känner någon. Då är det riktigt jobbigt. När man väl lär känna chef och arbetskamrater så är det ju inte alls lika jobbigt att göra (små)fel längre.

Som någon redan sagt är det värst när arbetskamrater gör misstag och sen inte säger något utan låtsas som om ingenting... Vet man vem det är så sjunker ju den personen lågt i värde (vilket den förmodligen inte skulle göra om den sa något, misstag gör ju alla).

Själv har jag backat in i en ytterväg utanför min gamla arbetsplats med en bil med dragkrok. Väggen var av plåt och jag lyckades skapa en ganska gigantisk buckla i den.
Citera
2008-03-13, 01:39
Moderator
Semesters avatar
Citat:

Jag hoppas du köpt ozonhålskompensation!
Citera
2008-03-13, 02:21
Medlem
rejecteds avatar
En gång i tiden hade jag ett pissjobb som jag hatade.
En kväll mådde jag inget bra och blev sämre (skulle jobba till 24), försökte få fatt i någon arbetsledare men det gick inte så jag stämplade ut och åkte hem 21.00 och gick på en 3-dagars ledighet. Kom på halvvägs hem att jag glömt skriva en lapp med förklaring pga febern som härjade min kropp.. det var ett bilburet jobb, och jag var ensam på firman just då.. så ingen visste att jag åkt hem..

Tabbade mig med att missa ringa dagen efter och tala om det inträffade.. kom på det samma dag jag skulle jobba igen så jag ringde käck och glad och sa "hoho, nu är jag frisk och jobbar ikväll, om ni undrade".. chefen blev alldeles till sig, "Oooh, ja vi var SÅ oroliga att något hade hänt när vi såg att du stämplat ut tidigare! Vi var riktigt oroliga!"

De var så pass oroliga att två dagar senare kom det en skriftlig varning på posten, undertecknad av den chef jag pratat i telefon med. Jag tyckte hon gott kunde klämt ur sig lite hårda ord och inte snacka om oro och skit.. men men, my bad..
Citera
2010-04-14, 16:26
Medlem
sakolines avatar
Jag jobbar i butik och gav en kund flera hundra i rabatt av misstag. Det drabbar ju ingen fattig direkt, men när man inser det precis då han gått då blir man ju så lagom nervös. Jag hade ju slarvat med rutinerna också, hade jag gjort på rätt sätt hade han ju fått rätt tillbaka; nu gjorde jag någon snabbvariant och räknade själv ut rabatten (istället för 10 % blev det 30 %)... skrev en lapp till penningräkningen och lärde mig läxan.
Men jag mår också illa efteråt och måste genast ringa upp nån kompis och prata av sig.
Likadant nu i helgen... gjorde fel med några matvaror så nu vet jag inte hur de kommer reagera imorgon när jag kommer tillbaka. På ett sätt hoppas man ju nästan att de märker det... så man kan förklara, om inte är det ju skönt för då kanske problemet löste sig. Suck. Det värsta är ju att chefen sa att jag skulle göra på ett visst sätt, ändå fick jag för mig att mitt sätt var bättre, vilket det inte är...

Men alla tabbar sig, och jag brukar jämföra med typ Pol Pot eller Bush; deras beslut är ju lite mer ödesdrigra...
Citera
2010-04-14, 19:34
Medlem
Har väll gjort en hel del misstag, och man gör fortfarande vissa fel.

Har idagsläget ca 15st under mig som också gör misstag, speciellt dom nya. Misstag som kan kosta stora pengar.

Det absolut värsta är när någon gör ett misstag och försöker dölja det, berättar dom för mig så kan jag lösa det relativt enkelt och kostnadseffektivt. Döljer dom det för mig så blir det så extremt mycket jobbigare att få rätt på det. Samma sak om någon gjort fel och man tar en diskussion med personen ifråga, jag vill inte höra att det var "Göran sa att det var så" eller en massa bortförklaringar. En person som tar på sig ansvaret och lär av sina misstag, är en befrielse att slippa höra fittor som förklarar bort sig själva.

Bland mina egna misstag finns bl.a

Jobbade för ett företag när jag gick i skolan, detta företag levererade kopieringspapper e.t.c till företag. Dessa papper låg ofta i förpackningar om x antal ark, sedan kunde det ligga x antal förpackingar i en låda, och x antal lådor på en pall. Vissa skulle faktureras på pall, vissa efter antal lådor, och endel efter antal ark. Jag lyckades med konststycket att fakturera antal ark när det skulle vara antal pallar, vilket resulterade i en faktura på typ 673 miljoner kr.

Jobbade tidigare på ett företag där en sommarjobbare lyckades puckla på en ny fin firmabil en hel del, samma dag som vi får tillbaka bilen från lackeraren drar jag upp hela sidan tvärs över bägge dörrarna på den.

Finns nog en hel del om man tänker tillbaka på sin ungdom =)
Citera
2010-04-14, 20:46
Medlem
Jag kan absolut känna igen mig i din situation, jag är relativt ny på ett kontor och har missat att ta hem grejer från en leverantör och detta stoppar hela produktionen och kostar ett par hundra tusen i extra frakt. Kan garantera att jag mår duktigt dåligt hela tiden.

det är lite olyckliga omständigheter som har lett till detta men jag kan verkligen inte släppa jobbet när jag kommer hem utan vaknar mitt i natten och ligger vaken någon timme varje gång!

Tips på hur man ska lära sig släppa jobbet!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in